Toegankelijke haltes

Reiziger met buggy stapt op de bus

In Vlaanderen is de wegbeheerder, het Gewest voor de gewestwegen en de steden en gemeenten voor de lokale wegen,  bevoegd voor de (her)aanleg van haltes. De Lijn stimuleert de wegbeheerders om toegankelijke haltes aan te leggen. Zo zijn de richtlijnen voor de aanleg van een toegankelijke bushalte gebundeld in de ‘Bushaltegids'.

 

De Lijn telt 40 000 haltes in Vlaanderen.  Samen met de wegbeheerders werd er tot nog toe voor gekozen om de haltes die veel gebruikt worden door personen met een beperking, eerst toegankelijk te maken. Een halte is toegankelijke indien voldaan is aan de volgende vereisten:

 

  • het perron is verhoogd aangelegd
  • de doorgang op het perron is voldoende breed en obstakelvrij
  • het oppervlak van het perron is voldoende effen, aaneengesloten, slipvrij
  • het perron is drempelloos bereikbaar
  • het perron is voorzien van een geleidelijn en opstapvlak in rubbertegels.

Rolstoelgebruikers die een toelage krijgen van het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap) en in een belbusgebied wonen, kunnen een belbushalte voor de deur aanvragen.

Voorbeelden van toegankelijke tramhaltes

Kusttram

Langs het traject van de Kusttram maken we verschillende haltes toegankelijk. Dankzij verhoogde perrons kunnen reizigers zonder hoogteverschil op- en afstappen aan het verlaagde middengedeelte van de tram. Een helling naar het verhoogde perron en een groot platform maken het opstappen voor rolstoelgebruikers gemakkelijker. De Lijn streeft ernaar om in elke badplaats minstens één aangepaste halte te hebben. 

Stadsnet Antwerpen 

Omdat Meir , Sport en Diamant erg drukbezochte metrostations zijn, maakte De Lijn deze stations als eerste toegankelijk.

 

  • Glazen liften brengen personen met een beperking veilig ondergronds en terug. Om te voorkomen dat te veel mensen de lift nemen en er geen plaats meer zou zijn voor rolstoelgebruikers, werd de snelheid van de lift aangepast. Wie de roltrap neemt, is sneller. 
  • Automatische vouwdeuren vervangen de zware sasdeuren in het station.
  • Betere geleiding voor blinden en slechtzienden. Inox klinknagels op de vloer duiden gevaarlijke zones zoals perronranden, trappen en roltrappen aan. Het blindengeleidingssysteem laat de blinde of slechtziende toe de overgang te maken van zijn of haar natuurlijke gidslijn naar de kunstmatige geleidelijn. Hierbij worden twee soorten tegels gebruikt: zacht verende tegels voor informatie (bijvoorbeeld: een wijziging van richting) en ribbeltegels als geleidelijn.

Ook de toegankelijkheid van de bovengrondse tramlijnen wordt aangepakt. Op het traject van tramlijn 3 richting Zwijndrecht en Melsele werden op Antwerpen Linkeroever de perrons verhoogd. Daardoor is de afstand tussen de tram en de stoeprand minimaal. De eindhalte aan de Park & Reis in Melsele is ook toegankelijk.  

Toegankelijke haltes in Limburg

Stap voor stap neemt het aantal toegankelijke haltes in Limburg toe. Momenteel telt Limburg meer dan 400 toegankelijke haltes op de stads- en streeklijnen. Let wel op, een rolstoeltoegankelijke rit is enkel mogelijk als de halte en het voorziene voertuig toegankelijk zijn. Bovendien moet iedere rolstoeltoegankelijke rit op voorhand gereserveerd worden. Reserveer uw rit daarom steeds vooraf bij de belbuscentrale.

Bekijk hier de lijst van toegankelijke haltes in Limburg (pdf – 117KB).