Toegankelijke voertuigen

Chauffeur helpt reiziger in rolstoel van de bus

De Lijn koopt uitsluitend toegankelijke voertuigen.

Bij het normale voorziene vervangingsprogramma zal in 2019 zal het volledige buspark van De Lijn en de exploitanten rolstoeltoegankelijk zijn.
 
Trams hebben een langere levensduur dan bussen. Daarom vraagt het meer tijd om het trampark volledig toegankelijk te maken. Alle Kusttrams hebben vandaag reeds een toegankelijk rijtuig. Indien het vooropgestelde  investeringsprogramma zoals opgenomen in de nota ‘Tramvisie 2020’ wordt doorgevoerd zullen de trams in 2022 ook in Antwerpen en Gent de toegankelijk zijn.








Een bus of tram is toegankelijk als de volgende voorwaarden allemaal vervuld zijn:

Minibussen, ingezet als belbus,  met een verhoogde vloer, maar met een rolstoellift en een verankeringsysteem voor de rolstoel, worden eveneens als toegankelijk beschouwd.

Andere  initiatieven om de veiligheid en het comfort van minder mobiele reizigers te verhogen zijn.

Lage vloer

Sinds 2004 kopen we enkel bussen en trams met lage vloer. Een lagevloerbus heeft een vloerhoogte van ten hoogste 34 centimeter aan de deur vooraan. In zo’n bus zijn ook geen treden tussen de opstap- en afstapdeur. Bovendien hebben lagevloerbussen en -trams geen stang in het midden van de deuropening. De toegang is zo voldoende breed voor een kinderwagen of rolstoel.
Bij de trams hebben alle Kusttrams en alle trams van het type Hermelijn (eerste en tweede generatie) een lage vloer. Daarnaast hebben alle Kusttrams en alle Hermelijntrams van de tweede generatie een oprijdplaat.

Knielen 

De nieuwste bussen kunnen – letterlijk – voor u door de knieën gaan. Door lucht af te laten kan de vloer van de bus aan een halte met 7 centimeter zakken. Zo bedraagt de opstaphoogte nog maximaal 27 centimeter.

Oprijdplaat

De oprijdplaat is een hulpmiddel om het overblijvende  niveauverschil tussen de verlaagde vloer van de bus en het verhoogde busperron te overbruggen voor de rolstoelgebruikers . Indien nodig wordt de oprijdplaat uitgeschoven of uitgeklapt, en knielt de bus om de helling minder steil te maken. Om dit platform veilig te kunnen gebruiken, moet de halte verhoogd zijn aangelegd.

Klikvast

De bussen en trams die toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers, hebben een platform met verankering waar 1 rolstoel comfortabel en veilig opgesteld kan worden. Het platform is uitgerust met een veiligheidsgordel en stootkussen dat lijkt op een schuin rechtopstaande strijkplank. De rolstoelgebruiker kan zich daartegen ruggelings vastzetten. De drukknop voor de halteaanvraag en de alarmdrukknop zijn binnen handbereik van de rolstoelgebruiker geplaatst.

Rolstoelplatform

De bussen en trams die toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers, hebben een platform met verankering waar 1 rolstoel comfortabel en veilig opgesteld kan worden. Het platform is uitgerust met een verankeringssysteem of een veiligheidsgordel en een rugleuning waartegen de rolstoel ruggelings kan worden vastgezet. De drukknop voor de halteaanvraag en de alarmdrukknop zijn binnen handbereik van de rolstoelgebruiker geplaatst.

Op de bus of tram is plaats voor een rolstoel die maximaal 80 cm breed en 130 cm lang is. De rolstoel en rolstoelgebruiker mogen samen maximaal 300 kg wegen. Als uw rolstoel groter is, kunt u zich niet veilig positioneren op de rolstoelplaats.

Een scootmobiel kan niet mee omwille van drie redenen:

 

  •  Een scootmobiel is geen veilige zitplaats tijdens vervoer op een ander voertuig.
  • Een scootmobiel is veel minder wendbaar dan een elektrische rolstoel.
  •  Een scootmobiel kan niet veilig verankerd worden op onze voertuigen.

 

Voorbehouden plaatsen

Op de bus en tram vindt u voorbehouden zitplaatsen voor personen die minder goed te been zijn. Ze bevinden zich vlak bij de chauffeur en de rolstoeltoegankelijke deur. Deze plaatsen zijn herkenbaar aan een pictogram. De reizigerscode verplicht reizigers om hun plaats af te staan aan iemand die minder goed te been is, een oudere persoon, een zwangere vrouw of reizigers met kleine kinderen.

Speciale knoppen voor halteaanvraag

De nieuwste bussen en trams hebben speciale drukknoppen om een halte aan te vragen. Het gebruik van deze knop verhindert dat de deuren van het voertuig zich automatisch terug sluiten. Dit verhoogt de veiligheid van minder mobiele reizigers. De drukknoppen bevinden zich zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde van het voertuig.

Gesproken en geschreven halteaankondiging

De Kusttram en de nieuwe trams in Gent en Antwerpen zijn uitgerust met gesproken en geschreven halteaankondiging. De volgende halte verschijnt op een verlicht scherm. Bovendien wordt ze omgeroepen, zodat u weet welke de volgende halte is. 

Markering

De treden, handvatten, stangen en randen van de voertuigen zijn met felle kleuren gemarkeerd.

De chauffeur helpt u op weg 

Om minder mobiele reizigers zo goed mogelijk te helpen, krijgen al onze chauffeurs een speciale opleiding 'Toegankelijkheid'.

Als een persoon met een witte stok alleen aan de halte staat, zal de chauffeur stoppen en hem vragen waar hij heen wil. Aan het bestemmingspunt verwittigt de chauffeur de persoon met een visuele handicap dat de bestemming bereikt is. Als de persoon met een visuele handicap aan de afstaphalte nog een aansluiting moet nemen, geeft de chauffeur daarvoor de nodige inlichtingen.

Als een rolstoelgebruiker reserveert, brengt de dispatching de chauffeur van de gevraagde rit op de hoogte. Hij of zij weet zo zeker dat het volledige traject toegankelijk is: de opstap- en afstaphalte en de bus zijn toegankelijk én dat de voorbehouden rolstoelplaats beschikbaar is.