Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Veelgestelde vragen

Zijn deze trams wel absoluut noodzakelijk in Vlaams-Brabant?

Volgens een onderzoek van Transport & Mobility Leuven liggen 19 van de 25 meest filegevoelige punten in Vlaams-Brabant (inclusief Ring Brussel) en volgens het Vlaams Verkeerscentrum liggen 10 van de 16 structurele files in Vlaams-Brabant. De tramlijnen zijn noodzakelijk om in 2020 niet helemaal stil te staan. Volgens een onderzoek van Voka, kosten de files rond de Ring en op sluipwegen in Vlaams-Brabant ons vandaag 207 miljoen euro per jaar. Niets doen en stilstaan kost dus veel geld. Er is natuurlijk de direct economische kost. Werknemers raken niet op hun werk, bedrijven functioneren minder efficiënt. Daarnaast betalen we met zijn allen ook mee aan de indirecte economische kost. Welk bedrijf wil zich immers in onze regio komen vestigen wanneer zijn werknemers uren in de file moeten staan? Dat voelen we in onze tewerkstelling. Misschien nog belangrijker is de ecologische kost van files en de aantasting van ons welzijn. Mensen die dagelijks uren in de file staan zijn de beste getuigen: van de file krijg je stress. Daarom is Brabantnet levensbelangrijk voor de leefbaarheid in Vlaanderen en Brussel. Niets doen kost geld en neemt tijd weg voor zaken die er écht toe doen.

We hebben een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uitgevoerd. Die toonde aan dat de baten voor deze drie tramverbindingen dubbel zo groot zijn als de kosten. Het gaat dan niet alleen over tijdswinst, maar ook over economische en ecologische baten. Daarom krijgen ze prioriteit in de uitvoering.

Brabantnet


Was dit antwoord nuttig? -

Overzicht