Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Veelgestelde vragen

Krijg ik een terugbetaling wanneer ik mijn abonnement inlever?

Enkel abonnementen met een looptijd van 3 en 12 maanden komen in aanmerking voor een terugbetaling. Een maandabonnement wordt niet terugbetaald. Er wordt steeds een administratieve kost van 10 euro aangerekend. Abonnementen tegen verminderd tarief (Verhoogde Tegemoetkoming-abonnement, VG-abonnement, Buzzy Pazz voor 6 tot 12-jarigen en Omnipas 65+) worden niet terugbetaald.

  • Als je het abonnement inlevert voor de startdatum van de geldigheidsperiode, betalen wij de betaalde prijs van het abonnement terug, min -10% en de administratiekost.
  • Als je het abonnement inlevert na de startdatum van geldigheidsperiode, betalen wij het abonnement terug na afhouding van 10 euro administratiekosten en een bedrag dat wordt berekend op basis van de datum van inlevering.
Om fraude tegen te gaan, betalen we een duplicaat van een abonnement nooit terug. Als er reeds een duplicaat werd afgeleverd, is er dus geen terugbetaling van het abonnement meer mogelijk.

Als je het abonnement inlevert omdat je een ander abonnement van De Lijn hebt ontvangen, dan betaalt De Lijn het oorspronkelijke abonnement terug na inlevering. Het bedrag hangt af van het aantal dagen dat je oud abonnement geldig is bij de aanvangsdatum van je nieuw abonnement. Dit geldt ook als het nieuwe abonnement een gecombineerd abonnement is van een ander openbaar-vervoerbedrijf en De Lijn. In dit geval moet een kopie van het gecombineerde abonnement bij de aanvraag tot terugbetaling worden bijgevoegd.

Als het abonnement wordt ingeleverd voor terugbetaling wegens het overlijden van de abonnee, dan gebeurt de terugbetaling op basis van de verhouding tussen het aantal niet gebruikte kalenderdagen en het aantal geldigheidsdagen van het abonnement.

Is het bedrag van de terugbetaling, na aftrek van de 10 euro administratiekosten, kleiner dan 10 euro, dan wordt dit niet terugbetaald. 
 

Jaarabonnementen 

Het bedrag dat we terugbetalen wordt bepaald door de kostprijs van het abonnement. Het bedrag wordt als volgt berekend: kostprijs van het abonnement min 30 % voor de eerste maand + 10 % per verder begonnen maand. Er wordt ook een administratiekost van 10 euro afgetrokken. Vanaf de achtste maand is er geen terugbetaling meer.


Maand
% terugbetaald
0 (voor aanvang abonnement)
90 %
1
70 %
2
60 %
3
50 %
4
40 %
5
30 %
6
20 %
7
10 %

3-maand abonnementen 

Het bedrag dat we terugbetalen wordt bepaald door de kostprijs van het abonnement. Het bedrag wordt als volgt berekend: 30 % voor de eerste 15 dagen + 15 % voor de resterende dagen van de eerste maand + 15 % voor de eerste 15 dagen van de tweede maand + 15 % voor de resterende dagen van de tweede maand. Er wordt ook een administratiekost afgetrokken. In de derde maand is er geen terugbetaling meer.

Periode
% terugbetaald
0 (voor aanvang abonnement)
90 %
Eerste 15 dagen maand 1
70 %
Resterende dagen maand 1
55 %
Eerste 15 dagen maand 2
40 %
Resterende dagen maand 2
25 %
Maand 3
0 %
De terugbetaling gebeurt altijd via overschrijving, nooit in een Lijnwinkel.
Opmerkingen:
  • Lijnkaarten worden nooit terugbetaald bij de uitreiking van een abonnement.
  • Abonnementen tegen verminderd tarief worden niet terugbetaald: Verhoogde Tegemoetkoming-abonnement, VG-abonnement, Buzzy Pazz voor 6 tot 12-jarigen en Omnipas 65+.
  • Als je al één of meerdere abonnementen tegen het volledige tarief hebt gehad en vaststelt dat je eigenlijk recht had op een gratis abonnement of een abonnement tegen verminderd tarief, dan kan je het verschil niet terugvorderen.

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

<Voeg tekst toe>
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Abonnementen


Was dit antwoord nuttig? -

Overzicht