Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Welke gegevens heeft De Lijn over mij en waarvoor worden ze gebruikt?

Dit hangt af of je een abonnement hebt bij De Lijn, een boete kreeg of een klacht indiende.

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Heb je een abonnement, dan hebben we de volgende informatie over je: 

  • Eenfoto uit het Rijksregister.Deze gebruiken we om je MOBIB-kaart te personaliseren en om fraude tegen te gaan.
  • Andere persoonsgegevens (bv. Geboortedatum, gezinssituatie, …). Deze gebruiken we om de administratieve afhandeling te vereenvoudigen, om ons abonnementenbestand te beheren en om kortingen te berekenen (bv. gezinskorting). 
  • Als je een sociaal statuut of handicap hebt: gegevens uit de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Zo weten we of je recht hebt op een gratis abonnement.
We kregen toestemming van de Privacycommissie om deze gegevens te gebruiken. Zo verloopt de administratie vlot wanneer je een abonnement koopt: je moet zelf geen gegevens invoeren of bewijzen (gezinssamenstelling, sociaal statuut,...) verzamelen.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Kreeg je een boete, dan hebben we de volgende informatie over je:

Bega je een overtreding? Dan mogen we bepaalde gegevens ophalen uit het Rijksregister en de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). We kregen hiervoor toestemming van de Privacycommissie. 
We gebruiken volgende gegevens om je identiteit te verifiëren en om je te contacteren:
  • naam / voornaam
  • geslacht
  • geboortedatum- en plaats
  • hoofdverblijfplaats
  • rijksregisternummer 
  • nummerplaat (indien van toepassing)
Je gegevens kunnen gedeeld worden met de politie of de deurwaarder.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Diende je een klacht in, dan hebben we de volgende informatie over je:

Voor klachten werken we volgens richtlijnen die werden opgesteld door de Vlaamse Overheid (Klachtendecreet van 1 juni 2001). Hierin staat o.a. dat anonieme klachten niet mogen. Daarom moet je – bij het invullen van het contactformulier- minstens je (voor-)naam en adres invullen.
Overigens mag je nog andere gegevens delen:
  • Je telefoonnummer. Zo bereiken we je makkelijker indien je dossier nog info mist.
  • Je e-mailadres. Dan kunnen we je klacht of vraag sneller beantwoorden.
  • Je geboortedatum. We kunnen je makkelijker identificeren in onze systemen.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Was dit antwoord nuttig? -


Privacy & GDPR

Overzicht