Toon menu

Omschrijving film Brabantnet

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Hoofdstuk 1: Inleiding en probleemstelling

Uptempomuziek start en we zien willekeurige beelden van drukte en veel auto’s, file en de tram.

LOCATIES:

Het sluipverkeer in centrum Vilvoorde en andere randgemeenten. Stilstaande auto’s met kantoren in Brussel Noord op de achtergrond. De drukke steenweg aan de NATO met file en tegelijk een tram die wel vlot rijdt. We zien verschillende moderne trams (= MIVB) in en rond Brussel die vlotjes langs de files rijden. We ontdekken de presentator, Peter Pype, die rustig door het raam naar buiten kijkt.

LOCATIE: Halte NATO

Peter stapt van de tram en begint zijn uitleg, recht in de camera. De host is diegene die ons meeneemt in het hele verhaal.

Presentatie Peter 

In 2014 werd in België de kaap van zeven miljoen motorvoertuigen overschreden. Het is dan ook logisch dat het bijna niet meer lukt om met de auto in onze hoofdstad te geraken. Erger nog is het vele sluipverkeer in de randgemeenten rond Brussel. Als we zo verder doen, zal het er niet snel op verbeteren. (shot sluipverkeer randgemeenten)
Een andere aanpak met doordachte maatregelen is dan ook meer dan ooit nodig. En dat kan door voluit te kiezen voor openbaar vervoer. Want daardoor zal het sluipverkeer in de randgemeenten verminderen en wordt het weer aangenamer wonen in de randgemeenten. De Lijn is bereid om zijn steentje bij te dragen door tegen 2020 het bestaande bus- en treinaanbod te versterken met drie gloednieuwe tramlijnen, samen het Brabantnet.

Luchtbeelden van Domein 3 fonteinen, rond punt in Vilvoorde.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Hoofdstuk 2: De oplossing

In het tweede deel kaarten we de gedeeltelijke oplossing aan die nu op tafel ligt. Een korte uitleg over Brabantnet en de drie nieuwe tramlijnen. De drie tramlijnen verschijnen op een kaart achter de presentator. Langs de tracés lichten belangrijke woonkernen en werkpolen op.

Presentator: Waar komen nu precies die drie tramlijnen van het Brabantnet? Wel, om te beginnen is er de sneltram. Die rijdt van het fort van Breendonk langs de A12 helemaal tot aan het station Brussel-Noord. Dan hebben we ook nog de luchthaventram. Die rijdt van Brussel-Noord tot aan de luchthaven in Zaventem. En tenslotte is er ook de ringtram. Die verbindt de luchthaven met Vilvoorde, de noordrand en rijdt helemaal door tot aan de Heizel-site en Jette.

Verschillende woonkernen in de rand zullen verbonden zijn met elkaar en met Brussel. Werkpolen zoals de luchthaven, bedrijven in Machelen, Diegem, kantoorzones rond Brussel-Noord en ook de bedrijven langsheen de A12 zullen sneller bereikbaar zijn.

Luchtbeelden van de Medialaan en de A12 ter hoogte van Breendonk.

Presentator: Zo ben je sneller op je werk, maar, niet onbelangrijk, ook sneller thuis na je werk.

Beelden van het drukke centrum van Brussel met auto’s en voetgangers

Presentator staat aan de Heizelpaleizen: Maar je zal de trams natuurlijk ook kunnen gebruiken voor je uitstapjes aan de hoofdstad. Zo zal bijvoorbeeld deze Heizel-site, met het Atomium en ook het centrum van Brussel, veel sneller bereikbaar zijn en dat zonder files.

Beelden van Heizel, Atomium, plantentuin Meise.

Presentator: En dan zijn er natuurlijk de bezienswaardigheden buiten Brussel zoals de plantentuin van Meise en het fort van Breendonk.
Deze drie tramlijnen zullen een aanvulling zijn op het bestaande bus- en spoornetwerk en zullen aansluiten op een nieuwe Park en Ride langs de A12.
Bovendien zullen verschillende scholen, universiteiten en ziekenhuizen vlot bereikbaar zijn.

Beeld van de kaart met drie tramlijnen en oplichtende icoontjes van scholen en ziekenhuizen. Daarna een luchtbeeld van de A12

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Hoofdstuk 3: Wat denken de inwoners?

Beelden van de personen die spreken afgewisseld met beelden van bussen, verkeer, drukte.

Bert (44) uit Londerzeel: Ik vind dat als je Brussel vergelijkt met andere Europese hoofdsteden, de stad heel slecht bereikbaar is.

Ben (16) uit Grimbergen: De tram gaat veel sneller gaan, dus ik ben daar helemaal voor. Want ik ga wel redelijk vaak naar Brussel en zou dat dus echt wel handig vinden.

Onbenoemde persoon: Ik heb het gevoel dat bussen in de file staan en overal vast staan.

Jet (19) uit Vilvoorde: De belangrijkste voor mij waarom dat er een tram moet komen hier is omwille van het milieu. Een tram vervuilt minder dan een bus en er kunnen meer mensen in vervoerd worden van de eerste keer.

Onbenoemde persoon: Ik heb al vaker op de tram gezeten, op de Kusttram bijvoorbeeld en ik vind dat die ook wel heel comfortabel rijdt.

Presentator: Heel wat mensen zijn dus blij met de vele voordelen die het Brabantnet met zich mee zal brengen. Maar er reizen natuurlijk ook vraagtekens bij de komst van de nieuwe trams.

Saskia (33) uit Vilvoorde: Ik hoor dat mensen bezorgd zijn dat er wel wat file komt van en naar het centrum van Vilvoorde omdat er eigenlijk maar één brug is waar al het verkeer over moet, ook het openbaar vervoer. Er zijn ook mensen die zich luidop af vragen: ‘is dat wel nodig?’, ‘welk lawaai of hoeveel overlast gaat dat met zich mee brengen?’. Ik kan die bezorgdheden wel begrijpen.

Myriam (55) uit Londerzeel: Waar wij ons een beetje zorgen over maken is het feit dat er nog niet echt iets duidelijk is hoe dat de parkeergelegenheid gaat zijn. Wij vrezen dat het hier een carpoolparking gaat worden voor onze deur.

Onbenoemde persoon: Ik zou wel graag willen dat die tram ook een goede frequentie heeft. Dat je niet moet nadenken over vertrekuren. En het is te hopen dat ik niet te veel tijd verlies met de verplaatsing naar de tramhalte.

Presentator staat op de Woluwelaan in Machelen: We willen dat meer mensen voor de tram zullen kiezen zodat er minder autoverkeer komt en jouw buurt aangenamer wordt om in te leven. Want dat is ook waar het met het Brabantnet over gaat: een verbetering van de levenskwaliteit. We willen dat meer mensen voor de tram kiezen zodat er minder autoverkeer komt en jouw buurt weer aangenamer wordt om in te leven.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Hoofdstuk 4: Misvattingen uit de wereld helpen

Hier werken we terug met grafiek. Daarin enkele ‘leuke’, maar vooral relevante cijfers/facts. Afwisselend presentatie en grafiek in beeld.

Gaat de tram ook niet stilstaan? 

Nee, want hij heeft meestal een eigen bedding en is daardoor minder filegevoelig en dus veel betrouwbaarder

Waarom een tram en geen bus? 

Omdat een tram een stuk comfortabeler is. Bovendien rijdt hij sneller, heeft hij een grotere capaciteit en is hij milieuvriendelijker.

Wat met het lawaai?

De trams van vandaag zijn in niets te vergelijken met de trams van vroeger. Ze zijn niet alleen sneller, comfortabeler en milieuvriendelijker, ze zijn ook nog eens veel stiller.

Zullen er parkeerplaatsen verdwijnen?

Hier en daar moeten er inderdaad parkeerplaatsen wijken. Maar in onze studie zoeken we zoveel mogelijk naar compensatie. Die parkeerplaatsen verhuizen dus gewoon naar een andere plaats.

Gaat mijn huis nu dalen in waarde?

De vraag naar woningen die goed bereikbaar zijn, is groot. Verschillende makelaars zeggen nu al dat de vraag naar woningen in de buurt van de toekomstige tramlijnen, toeneemt. Je huis zal dus niet dalen in waarde, maar stijgen.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Hoofdstuk 5: Slotconclusie

We houden het mooiste voor het laatste. Hierin zien we Peter telkens op een verschillende plek staan/wandelen/… waarlangs de tram zal rijden. Dat kan het Fort van Breendonk zijn, de universiteit, de luchthaven, … (dit afgewisseld luchtbeelden/droneshots). We laten Peter vertellen over de voordelen per traject telkens staande op de plek in kwestie.

1 Locatie Fort van Breendonk

Hoe fijn zou het zijn om het fort van Breendonk te leren kennen zonder fileleed en met een reistijd vanuit de Heizel in Brussel van slechts twintig minuten….

2 Locatie plantentuin Meise

En het is wel degelijk een sneltram, want hij heeft telkens maar twee haltes in Willebroek, Londerzeel en Meise. Zoals hier aan de nationale plantentuin.

3 Locatie Heizel (waar we veel geparkeerde auto’s zien staan)

Maar ook zal alle cultuur die Brussel te bieden heeft, binnen handbereik zijn. Ook voor wie een beetje verder woont en dat allemaal zonder parkeerproblemen.

4 Locatie Brussel Noord

Ook makkelijker bereikbaar: de kantoorzone van Brussel-Noord.

5 Locatie VUB Jette

En hier aan het universitair ziekenhuis in Jette zal om de tien minuten een tram stoppen.

6 Locatie marktplein Vilvoorde

Via een makkelijke overstap van de sneltram op de ringtram beland je in een mum van tijd in het centrum van Vilvoorde, tijd om te shoppen of rustig iets te drinken op de vele gezellige pleintjes.

7 Locatie Zaventem (Steenokkerzeel uitzicht luchthaven/bedrijven)

En of het nu om te werken is of je hebt meer geluk en je gaat op vakantie, met Brabantnet wordt de luchthaven nog makkelijker te bereiken vanuit de verschillende randgemeenten …

Presentatie Peter

Brabantnet is de volgende stap voor een betere mobiliteit in een groenere regio. Wil je meer weten? Surf dan naar www.brabantnet.be, daar vind je alle info.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>