Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Een trambus op het Ringtracé

Testrit Trambus

Testrit met trambus is succes

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

De Lijn Vlaams Brabant onderzoekt momenteel in samenwerking met het studiebureau van Brabantnet en de Vlaamse Overheid de mogelijkheden om een trambus in te zetten op het tracé van de toekomstige Ringtram. Het tracé loopt via de volgende locaties: Heizel – Koningslo – centrum van Vilvoorde – Machelen-Diegem – Woluwelaan – Brussels Airport.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Wat is een trambus?

Trambus deur

De trambus is een bus met enkele kenmerken van een tram. Zo heeft ze door haar lengte (18 of 24 meter lang) een grotere capaciteit dan een klassieke bus. Bovendien is ze ook gedeeltelijk elektrisch en dus milieuvriendelijker. Ze rijdt echter niet op sporen in is daardoor sneller en flexibeler in te zetten op nieuwe tracé’s.

“De achteras van de trambus is apart bestuurbaar. Hierdoor kan de bus ondanks haar lengte toch korte bewegingen maken. Via camera’s ziet de chauffeur ook wat er achteraan gebeurt.”
Brian Vanacker, Projectleider Studiebureau Brabantnet

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Wat betekent de trambus voor Brabantnet?

De ambitie blijft om op lange termijn een tramverbinding te maken. De tram blijft immers voordeliger op gebied van capaciteit, betrouwbaarheid en impact op de omgeving. Op korte termijn is de trambus echter een interessante opstap omdat deze snel en flexibel in te zetten is.

“Ik geef de voorkeur aan een tram op het Ringtracé. Anderzijds is het wel goed dat met de trambus het ideale tracé kan gezocht worden. Bovendien zijn we blij dat de verbinding zo sneller kan gerealiseerd worden.”
Marleen Mertens, Burgemeester Grimbergen 

“De trambus als opstap naar een tram toont aan aan dat de Lijn Vlaams Brabant naar de bekommernissen van onze inwoners heeft geluisterd.”
Hans Bonte, Burgemeester Vilvoorde

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Welke stappen zijn al gezet?

Op 21 augustus 2016 vond de eerste testrit plaats, in het gezelschap van de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts en de lokale bestuurders van Vilvoorde en Grimbergen. Dankzij de test kon nagegaan worden of de inzet van een trambus, mits kleine aanpassingen aan de weginfrastructuur, mogelijk is. De testrit verliep succesvol en bevestigde dat de introductie van de trambus wel degelijk mogelijk is. 

“Om de betrouwbaarheid van de trambus te garanderen zal het belangrijk zijn dat deze een eigen bedding heeft, ook in Vilvoorde.” 
Francine De Prins, schepen voor mobiliteit Vilvoorde

“De testrit toonde aan dat de trambus kan rijden op het Ringtracé. Alles staat of valt echter met de betrouwbaarheid. Daarom zijn de komende maanden wel belangrijke inspanningen nodig zodat we een reistijd van 40 minuten tussen de Heizel en Brussels Airport kunnen garanderen.”
Joost Swinnen, Projectleider Brabantnet De Lijn Vlaams Brabant

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Wat zijn de volgende stappen?

Op basis van de testrit kan het studiebureau nu een inventaris opmaken van alle noodzakelijke aanpassingen aan de weginfrastructuur.

“We willen alles goed en grondig voorbereiden, zodat we onze reizigers optimale en betrouwbare dienstverlening kunnen aanbieden met de trambus. Zo kan een eigen bedding op sommige plaatsen een goede doorstroming verzekeren”
Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vaams-Brabant 

“Er is veel communicatie en afstemming met de lokale besturen. Wij zijn dan ook blij met de manier waarop wij betrokken worden.”
Paul Hermans, schepen van Mobiliteit Grimbergen

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Wanneer zal de trambus rijden?

Trambus front

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de trambus voor het grote publiek lanceren in 2019; precies op het moment dat de ambitieuze werken aan de Ring rond Brussel van start gaan. 

“Tijdens deze grote werken moeten mensen voor lokale verplaatsingen kunnen rekenen op een betrouwbaar en comfortabel alternatief voor de auto.” 
Ben Weyts, Vlaams Minister van Mobiliteit 

“Mensen in Grimbergen hebben nood aan een snelle en betrouwbare verbinding met openbaar vervoer naar Brussel.”
Marleen Mertens, Burgemeester Grimbergen 

“Gelet op de grote mobiliteits- en milieu-uitdagingen in Vilvoorde, heeft de stad er alle belang bij dat er snel betrouwbaar, veilig en milieuvriendelijk openbaar vervoer komt tussen de Heizel, het centrum en het station van Vilvoorde en Brussels Airport.”
Hans Bonte, Burgemeester Vilvoorde

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>