Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Ringtrambus

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Vanaf 5 april 2020 een trambus op het Ringtraject van het Brabantnet, dat is het opzet. De Ringtrambus laat toe om snel een alternatief aan te bieden voor de structurele files in de Noordrand. Zo zorgen we op korte termijn voor een ruimer aanbod van vlot en comfortabel openbaar vervoer. De eigen bedding van de Ringtrambus is ook de ideale opstap voor de latere tram. De Ringtrambus zal belangrijke locaties in de Noordrand verbinden, zoals de Heizel, het station van Vilvoorde en Brussels Airport. Reizigers kunnen aan deze haltes overstappen op trein, tram of metro.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Trambussen inzetten op lijn 820 tussen UZ Brussel, Vilvoorde en Brussels Airport

We wachten niet tot de werken volledig gerealiseerd zijn om de trambussen in te zetten op het aangepaste traject van de Ringtrambus. Daarom zetten we de trambussen eerst in op buslijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel. Ze rijden via Brucargo, het station en het centrum van Vilvoorde, de wijk Kassei, de tewerkstellingszone rond de Medialaan, Koningslo, Strombeek en de Heizelvlakte. Vanaf 5 april 2020 zal er op weekdagen en zaterdagen elke 15 minuten een bus rijden en dit in beide richtingen.

Reisweg van de trambus op lijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair ziekenhuis in Brussel PDF

<Voeg downloadbaar bestand toe>

<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

<Voeg tekst toe>

Lees hier de projectnota over de Ringtrambus (6,13 MB) PDF

<Voeg downloadbaar bestand toe>

<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Vorderingen aan de busbanen

De aanleg van de busbanen voor de Ringtrambus vordert goed en verloopt volgens de vooropgestelde timing.
 
In augustus 2018 realiseerde De Werkvennootschap de busbanen op de Luchthavenlaan in Vilvoorde. Deze werd positief geëvalueerd. Tussen het kruispunt De Vuist (= het kruipunt met de Woluwelaan) en de Mimabrug (= de onderdoorgang van de treinsporen aan het station van Vilvoorde) werden in beide richtingen vrije busbanen aangelegd. De buschauffeurs van De Lijn zijn alvast enthousiast over de verbeterde doorstroming. Ook de reizigers van de huidige buslijnen ondervinden nu al de voordelen. Zij kunnen rekenen op een betrouwbaarder openbaar vervoer, aangezien de bussen de stilstaande wagens in de file kunnen voorbij rijden. Ook voor de toekomstige reizigers van de Ringtrambus garanderen deze busbanen een filevrije doortocht en stiptere aankomst- en vertrektijden.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Vanaf 4 maart 2019 starten ook de werken op Brussels Airport. De verkeersknoop aan het kruispunt Strabet wordt ontward, zodat ook de Ringtrambus en de andere bussen van De Lijn hier vlotter zullen passeren. Tegen de zomer zullen de werken afgerond zijn.
 
Ringtrambus-foto
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Nog dit voorjaar werden 3 verkeerslichtengeregelde kruispunten in Vilvoorde en Machelen aangepast zodat er meer voorrang kan verleend worden voor de bussen.
 
De aanleg van de busbanen in de Sint-Annalaan in Strombeek en Koningslo zijn van cruciaal belang voor de Ringtrambus. Vandaag rijdt buslijn 820 door het centrum van Strombeek, maar om de reistijd in te korten en de stiptheid te verhogen, zal de Ringtrambus via de Sint-Annalaan rijden. Hierdoor zullen ook de inwoners van de Sint-Annalaan met de Ringtrambus kunnen reizen.  
 
De Werkvennootschap heeft op 6 december 2018 omgevingsvergunning verkregen voor de heraanleg van de Sint-Annalaan met busbanen. De werken zijn midden 2019 gestart. Meer informatie over de werken vindt u op www.sint-annalaan.be.
 
Ondertussen werden ook de omgevingsvergunningen verkregen voor de meest cruciale busbanen: 
  
De Werkvennootschap voorziet om voor het einde van 2019 voor de werken een aannemer aan te stellen.
 
In onderstaand filmpje worden de werken in het centrum van Vilvoorde toegelicht.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Voor de Ringtrambus heeft De Lijn 14 trambus-voertuigen besteld bij de Vlaamse busbouwer Van Hool.
  • De bestelde trambussen zijn hybride bussen: dit betekent dat de bussen zowel een elektromotor als een dieselmotor hebben
  • Een trambus biedt plaats aan 137 reizigers (51 zitplaatsen en 86 staanplaatsen). 
  • Een trambus is 24 meter lang (ter vergelijking: een gelede bus is 18 meter lang en een standaardbus 12 meter). 
  • De eerste 4 trambussen rollen normaal gezien van de band voor het einde van maart 2019
primeur in vlaanderen
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Klik hieronder op het gewenste segment om het tracé in detail te bekijken.

<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Trambus, 'The making of'

Productiefase bij Van Hool met commentaren van De Lijn en Jan Van Hool.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Gecomprimeerde afbeelding kaartje lijn 820Lees hier de laatste updates over de Ringtrambus.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>