Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Bus, tram of trein?

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Sporen met de sneltram

De sneltram is nieuw in Vlaanderen. Het gaat om een tramvoertuig, dat lichter is dan de klassieke trein en daardoor sneller kan remmen en versnellen. In- en uitstappen gaat even vlot als op de metro en je zitcomfort is even groot als op de trein. De Lijn kiest voor een groene oplossing door te kiezen voor volledige elektrische voertuigen. Ze zorgen voor minder lawaai en zijn milieuvriendelijker dan voertuigen op diesel.

De sneltram is comfortabel en een stuk sneller dan de auto. Sneller omdat hij minder vaak halt moet houden en niet gehinderd wordt door ander verkeer. Bovendien hoeft men zich met de sneltram geen zorgen te maken over parkeren in de stad. De sneltram doet ieder half uur ieder knooppunt op de route aan. In o.a. Duitsland, Nederland en Frankrijk heeft de invoering van een sneltramaanbod haar positieve impact op de leefbaarheid van een regio al bewezen. 

Drie Limburgse regio’s die niet aangesloten zijn op het spoorwegnetwerk, krijgen de vlotte verbinding waar ze al jaren op wachten. De sneltram tussen Hasselt en Maastricht zal de huidige reistijd via het openbaar vervoer bijna halveren. De andere lijnen maken het Maasland en Noord-Limburg beter bereikbaar.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Bus en snelbus maken netwerk sluitend

Waar treinen en sneltrams niet kunnen komen blijft Spartacus de vertrouwde bussen van De Lijn inzetten. Naast de ‘gewone’ bussen, doen snelbussen enkel de belangrijkste haltes aan en takken ze hier aan de knooppunten van het netwerk. Zo garanderen ze een korte reistijd en een klokvaste dienstregeling. Overstappen van en naar sneltram of trein wordt makkelijker. Op drukke plaatsen rijden de snelbussen over een vrije busbaan en de dienstregeling wordt optimaal afgestemd op het treinaanbod.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Knooppuntennetwerk verbindt Spartacus

Het fijnmazig netwerk van Spartacus bestaat uit knooppunten in steden en gemeenten waar er snel met een minimum aan tijdsverlies kan overgestapt worden van (snel)bus naar sneltram of trein en omgekeerd. Deze knooppunten vormen de zenuwpunten voor het netwerk. Dankzij het knooppuntensysteem kunnen ook reeds bestaande overstapplaatsen beter benut worden. Dat maakt van Spartacus een slim project.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Bruisende ontmoetingsplaatsen

Op de knooppunten komen de verschillende vervoersmodi elkaar tegen. Treinen, bussen en sneltrams komen er samen. Op die plaatsen wordt alles erop voorzien om overstappen, parkeren, enz. zo eenvoudig mogelijk te maken. Naast het functionele moeten deze knooppunten ook ontmoetingsplaatsen vormen, waar ruimte is voor vrije tijd en ontspanning.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Sneltramlijnen