Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Mijn Lijn gaat vlot door Gent

Afbeelding aanpassen: Klik hier
Voer een knop toe: Klik hier

Vlot door Gent

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

3 april 2017 was D-day voor Gent! Het veelbesproken nieuwe circulatieplan werd van kracht. Om de verkeersdrukte in de stad te beperken werd doorgaand verkeer  uit de binnenstad geweerd. Bussen en trams kunnen de stad wél doorkruisen en kregen meer ruimte. Gent blijft dus makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Om dat in de kijker te zetten, lanceerden we de campagne ‘Mijn lijn gaat vlot door Gent’. Wie zich online registreerde kon vier gratis sms-tickets aanvragen om het openbaar vervoer naar en in Gent uit te proberen. In nauwelijks twee weken tijd deden 12 500 mensen dat: zo deelden we 50 000 gratis sms-tickets uit.

De Lijn toonde zich als mobiliteitsexpert en bood een gerichte oplossing aan. 

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Met De Lijn geraak je overal

Onze trams en bussen mogen overal door. Ze brengen je vlot naar alle plekken binnen de stadsring, tot in het hart van de autovrije binnenstad.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Ook voor wie van iets verder komt

Vanuit elke rand- en deelgemeente rijden er tram- of buslijnen naar Gent centrum. Kom je met de auto? Parkeer dan op een gratis Park-and-Ride en stap daar op een tram of bus.

De beste optie van A naar B
  • Vlot en zorgeloos naar en door Gent, ook vanuit deel- en randgemeenten
  • Gemakkelijk naar het centrum vanop een Park-and-Ride
  • Geen parkeer- en verkeersstress
  • Uitgebreid netwerk
  • Een vervoerbewijs dat bij je past
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Lees hieronder onze interviews met enkele influencers

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Wasbar gaat vlot door Gent.

wasbar

“De tram 1 is voor ons de waslijn” 

Wij zijn net naar het centrum van Gent, de Kuip verhuisd. Dit is heel centraal gelegen, recht aan de Sint-Baafskathedraal. Nu doen we zo goed als alles te voet, maar daarvoor namen wij altijd de auto. We beseffen zelf dat dit eigenlijk wat absurd was, omdat we vaak langer bezig waren met parkeerplaats te zoeken dan dat we effectief ter plaatse waren. Het was echter een gewoonte geworden, omdat we dagelijks spullen van en naar de verschillende Wasbar-zaken moesten vervoeren. Vandaag beseffen we wel dat de auto niet noodzakelijk is.

Als we de tram nemen, dan is dat tram 1 of tram 4. Die gaan van het station naar het centrum van Gent. Lijn 1 bijvoorbeeld passeert langs de allereerste vestiging van Wasbar, en ook de tweede als we ons niet vergissen. Voor ons is die lijn 1 dus de ‘waslijn’ (lachen). Als student (Yuri, nvdr.) waren dat voor mij de twee lijnen die ik van het station nam om te gaan shoppen of de stad in te trekken. Het is dan ook letterlijk de eerste lijn waar je mee in contact komt als je met de trein naar Gent komt.

Bovendien vinden wij het leuk om met tram 1 de Nederkouter te passeren. Daar is ooit de eerste Wasbar gestart. Het leuke is, dat het toen nog een grauwe, grijze buurt was en nu is het daar heel levendig, vol toffe bars en winkels. Dus wanneer we daar passeren geeft dat altijd wel een nostalgisch gevoel.

Het nieuwe circulatieplan zal voor iedereen een grote aanpassing zijn - ook voor ons - maar we moeten het zeker een kans geven. We weten toch ook nog niet hoe het gaat verlopen? Dat kunnen we pas binnen een jaar zeggen. Bovendien zijn er voldoende alternatievenvoorhanden in Gent, zoals bijvoorbeeld De Lijn. Zo kunnen mensen die buiten Gent wonen de auto bijvoorbeeld op een P&R zetten en vervolgens met bus of tram verder. Wij vinden de auto als ondernemers nog steeds belangrijk, maar in combinatie met alternatieven kom je wel op je bestemming. Het zal ook moeten, want we staan allemaal vast met de auto in het centrum. Dus ja, wij denken dat het circulatieplan wat rust in de stad kan brengen.

Dries en Yuri zijn de oprichters van Wasbar.

-

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Marijke Pinoy gaat vlot door Gent.

Marijke Pinoy

“De Lijn verbindt mensen met wat er in een stad te doen is."

In Gent fiets ik vooral. Voor het werk, moet ik buiten Gent zijn, dus dan neem ik de trein. Zo ga ik met de fiets of met tram 1 vanuit Evergem naar het station. Met de fiets, de tram en de trein: zo geraak ik overal, en ik hoef nooit parkeerplek te zoeken. Bij ons thuis zijn het vooral mijn kinderen die vaak de bus of tram nemen. Vanuit Evergem hebben ze altijd hun weg gevonden met De Lijn. Het kan, en het is veilig: ook belangrijk voor een moederhart.

Ik begrijp zeker dat sommigen schrik hebben van het nieuwe circulatieplan, maar ik geloof in een goede afloop. En voor Gent is het echt tijd. De stad staat vol. Het eindpunt is bereikt. We moeten op zoek naar alternatieven. Iedereen begint stilaan te beseffen dat we duurzamer moeten leven. Dat is niet eenvoudig: we zullen het allemaal samen moeten doen. Gelukkig zijn er in Gent alternatieven voor de auto: zoals de tram of de bus. 

Het nieuwe mobiliteitsplan is trouwens niet alleen goed op vlak van duurzaamheid en leefbaarheid. Het zal Gent ook weer wat meer één maken. Op de bus of de tram ontstaat er altijd een mooie vorm van spontante solidariteit: je bent echt samen onderweg. Mensen die elkaar anders niet zouden spreken, gaan op bus of tram al eens gemakkelijk in gesprek. In die zin verbindt De Lijn mensen niet alleen met hun bestemming, maar ook met elkaar. Bovendien verbindt De Lijn ook de mensen met wat er in een stad te doen is. Ik vind dat mooi.

Marijke Pinoy is actrice en Gentenaar in hart en nieren.

-

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Madam Bakster gaat vlot door Gent.

Madam Bakster

“Ik doe heel veel met de tram. Tram 4 en 22, die brengen mij bijna overal.”

Mijn vriend en ik wonen in Ledeberg en werken in Gent, dan is een auto in principe niet nodig. Er zijn genoeg manieren om op je bestemming te geraken zonder auto. Wij gaan elke dag naar onze zaak met de tram. Tram 4 en 22 zijn mijn trams, die brengen mij overal.

Ja, ik geloof in het openbaar vervoer. Zeker nu ze het tramnetwerk verder uitbreiden en er overal haltes zijn. Het is duurzaam, gemakkelijk en je maakt al eens iets mee. Ik zat ooit op de tram en van de andere kant riep iemand: ‘Hé ben jij niet die bakkerin?’ Zie, dat vind ik leuk.

Natuurlijk is het niet zo evident om als zaakvoerder geen auto te hebben. En ik weet ook dat dit niet voor iedereen gaat. Maar het nieuwe circulatieplan zal een aanpassing vragen en iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen. Zo proberen wij met Madam Bakster (nvdr. de koffiebar en gebak-leverdienst die Laura uitbaat) binnen de stad zoveel mogelijk ecologisch te leveren. Daarvoor werken we met Cargo Vélosamen, maar leveren we ook met de tram.

We kunnen er enkel samen het beste van proberen te maken. Als alleen wie niet anders kan de auto neemt, dan komt het allemaal wel goed. En als we dan ook nog eens met tram en bus mensen eerst laten uitstappen voor we zelf opstappen, dan zijn we echt op weg naar een mooiere wereld (lacht).

Laura Verhulst is Gentenaar en professioneel bakster en barista in haar eigen zaak Madam Bakster.

-

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Nick Balthazar gaat vlot door Gent.

“Ik hoop dat De Lijn de vaporetto van Gent wordt.”

De plooifiets is de basis van mijn mobiliteit en vrijheid. Zoals je een kameel nodig hebt in de woestijn, heb je een fiets nodig in Gent. Ik doe er praktisch alles mee in de stad en ik ga ermee naar het station. Al neem ik ook wel eens de bus tot aan het station. Ook dat gaat in mijn geval alvast behoorlijk vlot.

Voor mij is dat allemaal logisch, ik heb zelf geen auto meer. Het openbaar vervoer kan nog verbeterd worden, zeker als we de auto minder kunnen gebruiken. Ik wens alle Gentenaren een vlot, tof en frequent openbaar vervoer toe, ook ’s nachts, en voor wie van buiten de stad komt. Maar we kunnen toch alleen maar investeren in een beter openbaar vervoer als we afkicken van de auto en het openbaar vervoer ook effectief meer gaan gebruiken? Als je op vakantie gaat naar New York of een andere grootstad dan stel je je er geen vragen bij om het openbaar vervoer te nemen, waarom kan dat hier niet?

Neem nu bijvoorbeeld Venetië. Daar kan je in een volledig autovrijcentrum rond wandelen, zo beleef je een stad toch helemaal anders. Geen enkele Venetiaan die zich daar vragen bij stelt: de combinatie van wandelen en de vaporetto nemen. Maar die Vaporetto’s werken daar ook deksels goed. Voor mij mag De Lijn de vaporetto van Gent worden.

Nic Balthazar is Gentenaar en ook televisie- en filmmaker.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>