Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Nieuws

23 juli 2015

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Persbericht kabinet Weyts

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt 8,4 miljoen euro vrij om de Antwerpse premetro uit te breiden met een nieuwe aantakking op de Reuzenpijp. Dankzij die uitbreiding kan tram 10 deels ondergronds verdwijnen. Vanaf 2018 zal de reis van Wijnegem tot hartje Antwerpen zo nog maar een kwartiertje kosten. Weyts: “Met een relatief beperkte, maar gerichte investering geven we tienduizenden Antwerpenaars een vlottere verbinding van en naar het centrum van de Stad”.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

De Vlaamse Regering investeert stevig in een vlottere mobiliteit in en rond Antwerpen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft daarbij oog voor alle vervoersvormen, zeker ook het openbaar vervoer. Er was de recente activering van de Reuzenpijp, de bestelling van 24 nieuwe trams voor Antwerpen (waarvan 14 extra lange exemplaren) en nu maakt Weyts ook 8,4 miljoen euro vrij om het premetronetwerk uit te breiden met een nieuwe aantakking op de Reuzenpijp. 

Concreet wordt het geld gebruikt voor de activering van een ongebruikt stuk tunnel, een aantakking op de Reuzenpijp. Via dat stuk tunnel kan tramlijn 10 deels ondergronds verdwijnen. Wanneer alle werken voltooid zijn, zal de reis van Wijnegem naar hartje Antwerpen zo nog maar een kwartiertje in beslag nemen. Vandaag duurt diezelfde reis nog ruim 25 minuten. District Deurne krijgt een vlottere verbinding met het centrum. “Een district van 80.000 inwoners wordt nu volledig gekoppeld aan het premetronetwerk”, zegt Weyts. “En dat met een relatief beperkte, maar heel gerichte investering”. 

Het aanbod in de Reuzenpijp en op Leien Zuid wordt door de activering van de aantakking verdubbeld. Reizigers kunnen in kruisstation Astrid en later ook in Opera overstappen op de tram richting Linkeroever. Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis: ‘Met deze ingebruikname realiseren we twee belangrijke doelstellingen uit het Antwerpse mobiliteitsplan. Enerzijds de versnelde ingebruikname van alle metroconstructies. De open helling aan het Foorplein is inmiddels de voorlaatste metrotoegang die we zullen openen. Anderzijds voorzien we in een stadstramnet met zowel een bovengronds niveau als een metronetwerk. Dit project geeft overigens de mogelijkheid om op termijn de Singelfietspaden in het noorden door te trekken.’

Dankzij de nieuwe premetroverbinding zal het verkeer bovengronds sterk ontlast worden. Tegelijk wordt het openbaar vervoer nog aantrekkelijker als positief alternatief voor de auto. “Met snelle en comfortabele verbindingen wil ik de Antwerpenaren verleiden om de auto te laten staan”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. 

De werken aan de nieuwe aantakking vinden plaats in 2017 en zullen ongeveer 9 maanden duren.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Twitter

Je kan elke werkdag rekenen op ons socialmediateam van 7-19 uur.

Facebook

Nuttige info en leuke verhalen van voor en achter de schermen.