Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Nieuws

10 november 2016

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Donderdag 10 november 2016 — De Lijn heeft vijf kandidaat-constructeurs geselecteerd voor de bouw van een vervoersysteem met zelfrijdende shuttlevoertuigen op Brussels Airport. De selectie is gebeurd in het kader van een Europese openbare aanbestedingsprocedure. De shuttles zullen over drie jaar zowel werknemers als reizigers vervoeren tussen verschillende belangrijke locaties op de terreinen van de luchthaven. “Vlaanderen investeert vandaag in innovatie om morgen helemaal mee te zijn”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Vijf kandidaat-constructeurs

De geselecteerde kandidaten zijn 2GetThere, EasyMile (een samenwerking tussen Ligier en Robosoft), Local Motors, Navya samen met Keolis/Staca, en VDL samen met Siemens. Deze bedrijven zullen het bestek ontvangen en een offerte mogen indienen. In het najaar van 2017 wordt dan de constructeur gekozen dat het project mag uitvoeren. "De zelfrijdende shuttle is spitstechnologie die tot de verbeelding spreekt. Dit proefproject moet de verbeelding tastbaar maken", stelt minister Weyts. "Ik wil innovatie inzetten om het aanbod van De Lijn verder te versterken. Dit is een investering in de toekomst, in meer efficiëntie en in een verleidelijker aanbod voor ons openbaar vervoer." De zelfrijdende voertuigen gaan rijden op een traject op Brussels Airport. Ze zullen het bus- en treinstation aan de luchthaventerminal verbinden met de bedrijvenzone aan vrachtluchthaven Brucargo.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Samenwerking met Brussels Airport Company

De Lijn werkt dit in project dan ook samen met haar partner Brussels Airport Company. Beide bedrijven dragen gezamenlijk de kosten. CEO van Brussels Airport Company Arnaud Feist: “Als intermodale hub waar verschillende transportmogelijkheden elkaar kruisen, werkt Brussels Airport graag mee aan projecten die de mobiliteit op en rond de luchthaven kunnen verbeteren. Het voordeel van de automatische shuttle is dat duizenden reizigers en werknemers er op elk uur van de dag gebruik van kunnen maken." De voertuigen rijden zonder chauffeur, maar onder supervisie van een dispatcher. Op grote delen van het traject rijden de shuttles in gemengd verkeer en dus in interactie met alle overige aanwezige weggebruikers. De luchthaven is ideaal als testomgeving omdat de vervoersvraag voor korte trajecten er groot is en omdat het verkeer er minder complex is dan pakweg in de stad. Om de complexiteit verder te verlagen, zal ook de weginfrastructuur aangepast worden. De voorgestelde trajecten liggen op privéterrein van Brussels Airport, maar zijn grotendeels toegankelijk voor alle verkeer.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Veiligheid primeert

“Veiligheid staat voorop, zowel voor de gebruikers van de zelfrijdende shuttles als voor de andere weggebruikers”, zegt directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot. “De dispatcher kan tussenbeide komen bij onverwachte omstandigheden of problemen, en de snelheid van de shuttles zal relatief laag zijn. Toch halen ze een minimale commerciële snelheid van 17 kilometer per uur.”  De Lijn voert ook besprekingen met de overheid om een wettelijk kader te voorzien voor de zelfrijdende shuttles. In 2018 volgen de ontwikkeling en het testen van de voertuigen. Vanaf 2019 gaan ze effectief rijden met passagiers.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Twitter

Je kan elke werkdag rekenen op ons socialmediateam van 7-19 uur.

Facebook

Nuttige info en leuke verhalen van voor en achter de schermen.