19 januari 2017
Vanaf 2019 trambussen tussen Heizel en luchthaven

Vanaf 2019 gaan er trambussen rijden op de Ringverbinding tussen de Heizel en Brussels Airport. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert 90 miljoen euro om de trambus voor het eerst naar Vlaanderen te halen en pendelaars op korte termijn een aantrekkelijk alternatief te bieden voor de file. “We gaan niet wachten op de komst van de tramsporen van het Brabantnet”, zegt Weyts. “We bieden nu al perspectief op hoogwaardig openbaar vervoer in de rand rond Brussel”.
Snelle inzet
De kogel is door de kerk: er rijden vanaf 2019 trambussen op de Ringverbinding van het Brabantnet. “Tramsporen aanleggen kost veel tijd”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “De trambus laat toe om veel sneller een alternatief aan te bieden voor de file. Zo zorgen we op korte termijn voor een ruimer aanbod van vlot en comfortabel openbaar vervoer. De eigen bedding van de trambus is ook de ideale opstap voor de latere tram”. Het potentieel van de trambus is onderzocht voor elk van de drie tracés van het Brabantnet en op de Ringverbinding (tussen de Heizel en Brussels Airport) bleek de trambus erg concurrentieel. In augustus vonden de eerste testritten al plaats op.
90 miljoen euro voor de trambus
Weyts maakt nu 90 miljoen euro vrij om de trambus voor het eerst echt naar Vlaanderen te halen: wel 60 miljoen euro voor een vlotte doorstroming via eigen (tram-)busbanen en 30 miljoen euro voor de voertuigen zelf en de stelplaats. Het grote publiek zal op de trambus kunnen stappen vanaf 2019, net wanneer de ambitieuze werken aan de Ring rond Brussel van start gaan. Zo kunnen mensen voor lokale verplaatsingen rekenen op een betrouwbaar en comfortabel alternatief. De Ringtrambus zal belangrijke locaties in de noordelijke Rand verbinden, zoals de Heizel, het station van Vilvoorde en Brussels Airport. Reizigers kunnen aan deze haltes overstappen op trein, tram of metro.
Verbetering voor zwakke weggebruikers
De trambus is flexibeler dan de tram, maar rijdt maximaal in eigen beddingen, zodat de reizigers kunnen rekenen op snelle en betrouwbare dienstverlening. Op plaatsen waar de weginfrastructuur aangepast wordt, zal ook de situatie van de fietsers en de voetgangers verbeterd worden. Zo zal de komst van de trambus de leefbaarheid sterk verhogen. De gemeentebesturen van Grimbergen, Vilvoorde, Machelen en Zaventem hebben unaniem een positief advies gegeven.
<Voeg een paragraaftitel toe>
De diensten van Weyts en de gemeentebesturen gaan nu de plannen opmaken voor de heraanleg van de straten. Directeur van De Lijn Vlaams-Brabant Johan Van Looy: “We mikken op een optimale doorstroming. We maken werk van hoogwaardig openbaar vervoer in de Rand, waar de autodruk groter is dan ooit en het reizigerspotentieel groot. De trambus is ook een minderhindermaatregel tijdens de werken aan de Ring”.
Ringtrambus essentieel voor Brussels Airport
Ook voor Brussels Airport is de Ringtrambus van levensbelang. Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “Passagiers, bezoekers en werknemers van de luchthaven gebruiken steeds meer het openbaar vervoer naar de luchthaven, en ook pendelaars of mensen uit de buurt gebruiken Brussels Airport als connectiepunt in hun woon- en werktraject of bij andere verplaatsingen. Dankzij de Ringtrambus kunnen we het intermodale knooppunt dat de luchthaven is, verder uitbouwen en zo meehelpen aan een mobiliteitsoplossing in en rond Brussel.”.
Belangrijkste knooppunten van de Ringtrambus
- De Heizel, met overstapmogelijkheden op metro en tram;
- De bushaltes in Strombeek-Bever, met overstapmogelijkheden op andere andere buslijnen;
- Het station van Vilvoorde, met overstapmogelijkheden op trein en bus;
- De bushaltes in Diegem, met overstapmogelijkheden op andere andere buslijnen;
- Brussels Airport, met overstapmogelijkheden op trein, bus en vliegtuig.
Het tracé van de Ringtrambus
Ook over het te volgen traject is er eensgezindheid:
- De Ringtrambus vertrekt aan de Heizel en rijdt via de Miramarlaan, de Esplanade en de Romeinse Steenweg naar Strombeek-Bever;
- Via de Sint-Annalaan, de Meeuwenlaan bedient de Ringtrambus de halte Het Voor in Koningslo;
- Via de Vinkenlaan, de Opperveldlaan, de Warandelaan en de Albert I-laan worden ook de tewerkstellingszone rond de Medialaan en de woonwijk de Kassei bediend;
- Via de Teniersstraat, de Vlierkensstraat, de Rubensstraat en de Europabrug op de Vuurkruisenlaan wordt ook het Heldenplein in het centrum van Vilvoorde bediend;
- Via de Stationlei wordt ook het station van Vilvoorde bedient;
- Via de Parkstraat en een halte op de Schaarbeeklei wordt ook de nieuwe buurt van 4 Fonteinen ontsloten;
- Via de Machelenstraat en de Vilvoordelaan krijgt ook het centrum van Machelen een halte van de Ringtrambus op de Woluwelaan ter hoogte van de Kerklaan;
- Via de busbanen (die momenteel worden aangelegd) op de Woluwelaan rijdt de Ringtrambus ook door het centrum van Diegem, waar de haltes voorzien zullen worden ter hoogte van het kruispunt met de Haachtsesteenweg;
- Om Brussels Airport te bereiken, kunnen de trambussen gebruik maken van de Woluwelaan, de A201 en de Ringlaan op de luchthaven van Zaventem.