Toon menu

Nieuws

24 januari 2020

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Hoe werkt de nieuwe procedure?

Met de nieuwe eenduidige procedure kunnen rolstoelgebruikers zonder voorafgaande reservering op- en afstappen aan rolstoeltoegankelijke haltes. De chauffeur legt – indien nodig – de oprijplaat uit. Ook een begeleider of medereiziger mag de oprijplaat uitleggen. De rolstoelgebruiker betreedt het voertuig op eigen kracht, al dan niet met hulp van een begeleider. De rolstoelgebruiker kan mee als de voorbehouden rolstoelplaats op het voertuig beschikbaar is en de halte minimaal de status ‘toegankelijk mits assistentie’ heeft.

Waarom werd de procedure aangepast?

De bestaande procedure bleek achterhaald omdat het merendeel van de bussen en trams van De Lijn ondertussen aangepast zijn en gebruikers intussen makkelijk zelf kunnen uitzoeken of de haltes die ze willen gebruiken rolstoeltoegankelijk zijn. Dit kan eenvoudig via de website en de app van De Lijn.

Ook aanmelden via de belbuscentrale blijft mogelijk. Bij gebruik van de aanmeldingsmogelijkheid via de belbuscentrale wordt bijkomend de beschikbaarheid van een toegankelijk voertuig nagegaan.

Aanpassing algemene reisvoorwaarden

Voor de nieuwe regeling werd op 22 januari 2020 een aanpassing van de algemene reisvoorwaarden doorgevoerd door de raad van bestuur van De Lijn.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>