Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Van vroeger tot nu

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

PeriodeGebeurtenis
1912 - 1913Oprichting en ingebruikname tramloods. 
Activiteit: rangeren van twee-assige tramrijtuigen.
1965 - 1966Aanpassing van de sporensituatie zodat de tramrijtuigen in lusvorm kunnen in- en uitrijden. 
19 maart 1996De tramloods wordt beschermd als monument. Het gemotiveerde advies over de bescherming van de tramloods als monument: ‘(…) omwille van het algemeen belang, gevormd door de industrieel-archeologische waarde als een goed bewaard en vanuit illustratief oogpunt uitstekend voorbeeld van een tramremise (tramloods) geconcipieerd voor de Eerste Wereldoorlog en gebouwd in 1912 volgens de toenmalige technisch-organisatorische en architecturale opvattingen inzake bedrijfsgebouwen, in casu tramloodsen. Het is het enige bewaarde exemplaar van dit type gebouwen in Vlaanderen.’ 
15 december 1997De verkeersdienst van De Lijn Antwerpen stelt de tramloods definitief buiten gebruik.
21 oktober 1998De raad van bestuur van De Lijn besluit om de tramloods Groenenhoek uit te bouwen tot het Vlaams Tram- en Autobusmuseum. 
juli 200De collectie trams en bussen van het Antwerps Tram- en Autobusmuseum in Fort 5 (Edegem) wordt overgebracht naar het nieuwe museum in Berchem.
5 mei 2001De officiële opening Vlaams Tram- en Autobusmuseum door Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>