Toon menu

Basisbereikbaarheid

Afbeelding aanpassen: Klik hier
Voer een knop toe: Klik hier

Basisbereikbaarheid: samen op weg naar de mobiliteit van morgen

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Waar is er veel nood aan openbaar vervoer? Daar zal in de toekomst meer openbaar vervoer ingezet worden:

  • treinen op drukke verkeersassen tussen steden;
  • bussen en trams in stadskernen of naar grote attractiepolen zoals scholen en ziekenhuizen, bijvoorbeeld.

Anders gezegd: we stemmen het aanbod beter af op de vraag van onze reizigers.

Dat is de kern van basisbereikbaarheid, het nieuwe vervoermodel van de Vlaamse overheid. Openbaar vervoer staat daarbij centraal, maar daarnaast worden allerlei vervoermiddelen op elkaar afgestemd – zodat je makkelijker kan overstappen en overschakelen op bijvoorbeeld deelsystemen (auto’s, fietsen, steps). Die combinatie van op elkaar afgestemde vervoermiddelen noemen we combimobiliteit.

Aan dat nieuwe model wordt vandaag keihard gewerkt, om tegen 2022 van start te kunnen gaan. Bij De Lijn zetten we daar uiteraard meer onze schouders onder. Hoe doen we dat en wat betekent dit voor jou?

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

De basis: een gelaagd vervoermodel

Het model van basisbereikbaarheid is opgebouwd uit 4 ‘lagen’.

  1. Treinnet: de ruggengraat van het openbaar vervoer.
  2. Kernnet: de ruggengraat van het stads- en streekvervoer. Bussen en trams verbinden kernen met elkaar, bedienen centraal gelegen attractiepolen en verbinden voorsteden met andere steden.
  3. Aanvullend net: tussen kleinere steden en gemeenten zorgen bussen voor de aanvoer naar het kernnet en het treinnet. Ook woon-werkverkeer en woon-schoolvervoer die alleen tijdens de spitsuren bestaan, kunnen deel uitmaken van dit net.
  4. Vervoer op maat: lokale vervoeroplossingen voor mensen met specifieke individuele mobiliteitsvragen, die geen toegang hebben tot de andere vervoerlagen. Denk bijvoorbeeld aan leerlingenvervoer in het bijzonder onderwijs, vraagafhankelijk vervoer, aangepast vervoer voor rolstoelgebruikers, buurtbussen, collectieve taxi’s, …

Door deze 4 lagen optimaal op elkaar af te stemmen, komen we tot een efficiënt vervoermodel.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Wat is het voordeel voor jou als reiziger?

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Hoe reis je vandaag naar school, naar je werk of naar een andere plek? De kans is groot dat je verschillende vervoermiddelen combineert: trein, bus of tram, je eigen fiets of auto, een deelfiets of -step, … Door al die vervoermiddelen nog beter op elkaar af te stemmen, zal je vlotter op je bestemming raken.

Juist omdat we maximaal inzetten op de bereikbaarheid van belangrijke vervoerassen én door de vier lagen van het netwerk naadloos op elkaar te laten aansluiten, zal je dus:

  • makkelijker kunnen reizen met het openbaar vervoer;
  • je verplaatsing sneller kunnen maken.

Wat er precies voor je wijzigt? Daarover krijg je in het najaar van 2021 meer concrete informatie: welke lijn moet je nemen, welk traject volgt die, hoe vaak rijdt die, …?

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Meer info

Waarom komt basisbereikbaarheid er?

Met dit initiatief van de Vlaamse overheid willen we ervoor zorgen dat jullie vlot en comfortabel kunnen reizen.

Vervoerregio’s: steden en gemeenten krijgen meer inspraak

Het openbaar vervoer écht afstemmen op de vraag? Dat kan alleen als we heel dicht bij de reizigers staan. Daarom is Vlaanderen ingedeeld in 15 vervoerregio’s.

Mobiliteitscentrale voor vervoer op maat

Voor reizigers die specifieke noden hebben of in zeer landelijke gebieden wonen, komt er vervoer op maat. Dat zal georganiseerd worden door de Mobiliteitscentrale.

Hoppin: alle mobiliteitsoplossingen komen samen

Alle verschillende vervoermiddelen combineren, hoe zal je dat in de praktijk het beste kunnen doen? Via Hoppin.