Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>
<Voeg een paragraaftitel toe>
De Lijn gaat volop door met de vergroening van het openbaar vervoer. Met de aankoop van elektrische bussen (e-bussen) zetten we een nieuwe, belangrijke stap om de klimaatdoelstellingen te halen.
De Lijn onderzoekt momenteel diverse denksporen voor de meest realistische en haalbare implementatie in verschillende fases, waarbij we als partner van de reiziger en de overheid inzetten op de emissievrije bediening van de stadskern van de centrumsteden en de Vlaamse Rand tegen 2025. Een gefaseerde indienstname van elektrische bussen (en de bijhorende systemen) vanaf 2023 is de actuele doelstelling.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>
<Voeg een paragraaftitel toe>
Elektrische bussen als openbaar vervoermiddel
Elektrische bussen hebben dankzij hun nul-uitstoot een ‘groene’ aandrijving. Geen klassieke verbrandingsmotor op fossiele brandstoffen zoals diesel of benzine. Wel een elektrische motor en een batterij die we opladen met elektriciteit.
Uiterlijk zie je - net zoals bij een elektrische auto - weinig of geen verschil met een gewone bus. Je herkent een elektrische bus wel aan de oranje stickers met witte schicht. Zo weten ook de brandweer en hulpdiensten dat het een e-bus is. Deze stickers kun je nu ook al zien op de hybride bussen.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>
<Voeg een paragraaftitel toe>
Groener én stiller
De nieuwe elektrische bussen hebben enkele belangrijke voordelen.
- Ze stoten geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (veroorzaakt broeikasgassen), NOx (zure regen, schadelijk voor de gezondheid) en fijn stof (schadelijk voor hart en luchtwegen). Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot. Dat is dus goed voor het klimaat, het milieu en de gezondheid van omwonenden.
- Ze zijn erg stil. Je hoort alleen een zoemtoon. Bij vertrek aan de halte is de bus ook 3 keer stiller dan een gewone dieselbus. Ze hebben wel een bel, net zoals een tram. Daarmee kan de chauffeur wandelaars of fietsers verwittigen dat de bus eraan komt.
- Ze zijn modern en comfortabel met voldoende plaatsen en een vlotte toegankelijkheid voor de reizigers.
Cijfers die spreken
Door de inzet van elektrische bussen zal De Lijn op termijn ruim 40% minder diesel verbruiken. Dit is een daling van 19 miljoen liter diesel per jaar. Er zal daardoor jaarlijks 50 000 ton minder CO2-uitstoot zijn door onze e-bussen.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>
<Voeg een paragraaftitel toe>
Strategie vergroening
De Lijn heeft uit een internationale marktbevraging en na een interne analyse geleerd dat de vergroening best in fases uitgevoerd wordt. Deze analyse heeft geleid tot een realistisch plan om tegen 2035 emissievrij te rijden in heel Vlaanderen met bussen in eigen regie als met die van de partners-exploitanten. Dit plan, dat gebaseerd is op zo laag mogelijk risico en totale eigendomskosten, bestaat uit drie pijlers:
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>