Toon menu

Praktische informatie

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Ook als je met een rolstoel reist of een (visuele) beperking hebt, wil je natuurlijk vlot met bus of tram reizen. Alle praktische informatie die je helpt om je rit te vergemakkelijken, vind je hier.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Reis je met een rolstoel? Vooraf reserveren is voortaan niet meer verplicht.

Je hebt de keuze:

  • je kan zelf de toegankelijkheidsstatus van de op- en afstaphalte nagaan op de website of de app van De Lijn;
  • of gebruik te maken van de aanmeldmogelijkheid via de belbuscentrale.

Een rolstoelverplaatsing is mogelijk als de opstaphalte en de afstaphalte minimaal de status toegankelijk mits assistentie hebben en de voorbehouden rolstoelplaats op het voertuig beschikbaar is.

Het merendeel van de voertuigen is toegankelijk. Wil je toch zekerheid over de toegankelijkheidsstatus van het voertuig, maak dan gebruik van de aanmeldmogelijkheid via de belbuscentrale.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Voorwaarden voor de rolstoel of rollator

Om veilig mee te kunnen reizen op bus of tram, zijn er een aantal voorwaarden waaraan je rolstoel moet voldoen:

  • max. 130 cm lang
  • max. 80 cm breed
  • max. 300 kg zwaar (inclusief gebruiker)

Een scootmobiel is niet toegestaan, omdat je deze niet veilig kunt verankeren en omdat hij minder wendbaar is dan een elektrische rolstoel.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Andere praktische tips voor een vlotte rit

<Voeg tekst toe>
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Om met je rolstoel de bus of tram te nemen kan je je aanmelden bij de belbuscentrale. Dit is echter geen verplichting.

  • Meld je minstens 1 dag voor je verplaatsing aan.
  • Vermeld de datum, het uur van vertrek en de op- en afstaphalte.
  • De belbusmedewerker kijkt na of de op- en afstaphalte toegankelijk zijn, registreert je aanmelding en geeft deze door aan de chauffeur van de betrokken rit.

Of een halte toegankelijk is of niet, hangt af van een aantal eigenschappen zoals de perronhoogte, de hellingsgraad of de aanwezigheid van blindengeleidetegels.

Op deze website, aan de haltes en in de folders van de 5 Meer Mobiele Lijnen kan je de toegankelijkheidsstatus van je halte raadplegen. Een halte kan toegankelijk zijn voor personen met:

  • een mobiele beperking
  • een mobiele beperking, mits hulp van je begeleider
  • een visuele beperking
Wil je bij je opzoekingen op deze website de toegankelijkheidsstatus van de haltes zien? Stel dan hier je voorkeur in.

De meeste voertuigen zijn toegankelijk, maar nog niet allemaal.

  • In de loop van 2020 zullen alle eigen bussen van De Lijn toegankelijk zijn.
  • De exploitanten volgen wat later.
  • Nieuwe trams vervangen de niet toegankelijke PCC trams. Tegen 2025 is 85% van de trams toegankelijk.

Een bus of tram is toegankelijk wanneer hij uitgerust is met een lage vloer, een oprijdplaat en een rolstoelplatform.

  • De chauffeur legt indien nodig voor jou de oprijplaat uit. Dit mag ook door je begeleider of een medereiziger gebeuren.
  • Het voertuig betreden doe je op eigen kracht of met hulp van een begeleider.
  • Het is belangrijk dat je rolstoel stabiel blijft tijdens de verplaatsing. Maak daarom steeds gebruik van de voorziene rolstoelplaats en positioneer je met je de rug tegen de stootplank.

Aan welke voorwaarden moet mijn rolstoel voldoen voor een veilige verplaatsing?

Afhankelijk van je persoonlijke situatie, kan het zijn dat je korting krijgt of zelfs gratis reist met bus en tram. Reis je met een begeleider, dan kan hij of zij gratis meereizen. Bekijk het overzicht van de kortingen.

OV-buddy's

Heb je een beperking en vind je het moeilijk om het openbaar vervoer te nemen? Reken dan op de OV-buddy’s. Dit zijn enthousiaste vrijwilligers van TreinTramBus in de regio Gent die mensen helpen om bus of tram te leren gebruiken. De OV-buddy’s kunnen eenmalig ondersteunen of helpen je een specifiek traject in te oefenen, zodat je dit na een tijdje zelfstandig kunt doen.
Meer weten?
buddywerking@treintrambus.be
09 223 86 12
Website: www.treintrambus.be/werking/buddywerking

BlueAssist

BlueAssist is een hulpmiddel in de vorm van een eenvoudig blauw kaartje of een smartphone applicatie. Als je moeite hebt met communiceren, kan BlueAssist uitkomst brengen. Je stelt je vraag via een kaartje of de app aan je medereizigers of je chauffeur. Zo kan je je vraag stellen, ook als je moeilijk kan spreken. Onze chauffeurs kennen de tool en helpen je graag verder. Meer informatie over de tool vind je op de website van BlueAssist.

De chauffeur helpt je op weg

Een chauffeur moet altijd stoppen als je met een witte stok aan de halte staat, en vragen waar je heen wil. Op de eindbestemming zal de chauffeur je dat laten weten. 

Reis je met een rolstoel, dan zal de chauffeur de oprijplaat voor je uitleggen en de bus laten knielen (zodat de drempel minder hoog is). Vervolgens rij je op eigen kracht het voertuig op en af, of met de hulp van een begeleider.

Assistentiehond

Heb je een hulphond om je te begeleiden, dan reist je hond gratis mee op bus of tram.

Voor de toegankelijkheid van ons aanbod zijn we gebonden aan de Europese regelgeving. Op deze website vind je alle informatie over de toegankelijkheid van ons aanbod.

Heb je toch nog vragen? Laat het ons weten via het online contactformulier.