Privacy

In dit privacybeleid leggen we precies uit welke gegevens we nodig hebben en hoe we die gebruiken. 

Wie is verantwoordelijk voor het verzamelen en gebruiken van mijn gegevens?

We hechten veel belang aan jouw vertrouwen en de bescherming van jouw persoonsgegevens. In dit privacybeleid leggen we precies uit welke gegevens we nodig hebben en hoe we die gebruiken. Daarnaast kan je ook veel gestelde vragen rond privacy bekijken. ‘We’ zijn de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn (kortweg ‘De Lijn’), een publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap met maatschappelijke zetel te 2800 Mechelen, Motstraat 20 en ingeschreven in de kruispuntbank der ondernemingen onder het nummer (RPR Antwerpen, afdeling Mechelen) 0242.069.537. Als je jouw persoonsgegevens aan De Lijn bezorgt, bevestig je dat je deze privacyvoorwaarden hebt doorgenomen.

Waarom verzamelt de Lijn mijn gegevens?

Er zijn verschillende redenen:

  • omdat we een contract aangaan met onze klanten

  • omdat we willen communiceren met onze klanten

  • omdat ons bedrijf bepaalde wettelijke taken opgelegd krijgt

  • omdat we bepaalde belangen hebben

Hieronder vind je per onderwerp meer details over welke gegevens we precies verwerken en waarvoor we die gebruiken.

Welke gegevens verzamelt De Lijn?

Kort samengevat verzamelen we de volgende soorten gegevens:

  • gegevens die je deelt om je te registreren als reiziger bij de aankoop van een ticket of abonnement. Bijvoorbeeld jouw naam, woonplaats, gezinssituatie

  • contactgegevens om je te bereiken via e-mail of sms

  • betaalgegevens bij aankopen via onze website of mobiele app

  • gegevens om jouw vervoerbewijs te controleren en wanneer nodig boetes uit te delen

  • gegevens over jouw gebruik van onze website en mobiele app

  • reisinformatie zoals de locatie en tijdstip van jouw ritten met De Lijn

  • gegevens die je aan De Lijn bezorgt op eigen initiatief. Bijvoorbeeld een CV voor een sollicitatie of een vraag of klacht aan onze klantendienst

We verzamelen geen gevoelige gegevens zoals gedefinieerd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR-wet), tenzij in uitzonderlijke gevallen waarbij we medische gegevens nodig hebben (bijvoorbeeld diensten voor reizigers met een beperkte mobiliteit).

Wie ontvangt mijn persoonsgegevens?

De volgende personen of rechtspersonen kunnen jouw persoonsgegevens ontvangen:

  • onze werknemers om hun functie uit te oefenen

  • dochterbedrijven van De Lijn

  • onderaannemers die jouw gegevens strikt onder onze instructies verwerken. Een voorbeeld zijn de externe beheerders van software platformen

  • andere aanbieders van openbaar vervoer

  • betalingssystemen om aankopen via onze website of mobiele app te betalen

  • (commerciële) partners van De Lijn, indien je daarvoor jouw toestemming hebt gegeven

  • sociale media waarop je aanmeldt of die interageren met onze website of mobiele app

  • gerechtelijke, politionele of administratieve autoriteiten als de wet of de omstandigheden dit vereisen

De Lijn zorgt ervoor dat deze ontvangers enkel toegang krijgen tot persoonsgegevens die strikt noodzakelijk zijn voor de verwerkingen in kwestie.

Deelt De Lijn mijn persoonsgegevens met landen buiten de Europese Economische Ruimte?

We delen jouw persoonsgegevens in de eerste plaats enkel met personen of rechtspersonen die zich bevinden binnen de EER of in landen die een gelijkaardig niveau van privacybescherming bieden als België.

Hoe gaat De Lijn om met gevoelige gegevens?

Gevoelige gegevens zijn gegevens die een extra risico inhouden voor de bescherming van jouw privacy. Denk aan gegevens van minderjarigen, jouw sociaal statuut, jouw verplaatsingsgegevens, …Voor al deze gegevens bouwen we bijkomende technische en organisatorische maatregelen in. Minderjarigen vragen extra aandacht op het vlak van privacybescherming. Als we toestemming nodig hebben van een jongere onder de 13, vragen we dit via een voogd. Daarom kunnen jongeren onder 13 jaar geen account aanmaken.

Doet De Lijn aan geautomatiseerde besluitvorming of profilering?

We gebruiken jouw gegevens niet om beslissingen te nemen die belangrijke gevolgen voor je kunnen hebben. Wel brengen we verschillende gegevensbronnen samen om je communicatie op maat of proactieve aanbevelingen te bezorgen. Denk hierbij aan jouw klantenprofiel en reisgedrag. Voor deze gepersonaliseerde diensten vragen we wel eerst jouw toestemming.

Op welke manier beschermt De Lijn mijn gegevens?

We hebben een functionaris voor Gegevensbescherming aangesteld, die ons adviseert over de privacyregels en nagaat of we deze naleven. We stellen jouw gegevens enkel beschikbaar aan medewerkers of verwerkers als die strikt noodzakelijk zijn om hun taken uit te voeren. Voor alle nieuwe verwerkingsprocessen en voor belangrijke bestaande processen voeren we een dataprotectie impactanalyse uit. Hierin gaan we na hoe de privacyregels gerespecteerd worden in het proces, en welke maatregelen allemaal getroffen worden om jouw privacy te beschermen. Verder hebben we gepaste technische en organisatorische maatregelen genomen om jouw gegevens te beschermen tegen vernietiging, verlies, onbedoelde wijziging, beschadiging of openbaarmaking.

Hoe kan ik mijn rechten uitoefenen?

Je hebt het recht om jouw persoonlijke gegevens in te kijken, te verbeteren of, in sommige gevallen, jouw gegevens te laten wissen. Dit laatste is bijvoorbeeld niet mogelijk als je nog een lopend contract hebt bij De Lijn. Je hebt het recht om een kopie (in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm) van jouw persoonsgegevens te bekomen en deze te laten doorsturen naar een andere vennootschap (recht op overdraagbaarheid van persoonsgegevens). Je hebt het recht bezwaar uit te oefenen tegen de verwerking van jouw gegevens. Je hebt tevens het recht je te verzetten tegen geautomatiseerde individuele besluitvorming. Is de verwerking van jouw persoonsgegevens gebaseerd op jouw toestemming? Dan kun je die toestemming steeds intrekken, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtmatigheid van de verwerking vóór de intrekking.  Om jouw rechten uit te oefenen, kan je contact opnemen met de Data Protection Officer door een klantenreactie in te dienen; online of door te bellen naar De Lijninfo (015 40 88 40). Je hebt met betrekking tot de verwerking van jouw persoonsgegevens bovendien het recht om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35 te 1000 Brussel, tel: +32 2 427 48 00, www.gegevensbeschermingsautoriteit.be.

Bij wie kan ik terecht met vragen of klachten in verband met mijn privacy?

De Lijn heeft een zogeheten Data Protection Officer (DPO) aangeduid, die waakt over de bescherming van privacy binnen De Lijn. Je kan bij deze persoon terecht voor vragen of klachten. Dien hiervoor een klantenreactie in.

Kan De Lijn dit privacybeleid wijzigen?

Dit privacybeleid kan periodiek wijzigen. Bij grote wijzigingen zullen we je op de hoogte brengen bijvoorbeeld via onze website of nieuwsbrief. Het meest actuele privacybeleid kan je steeds terugvinden op onze website. We vermelden onderaan steeds de datum van de laatste wijziging.

Ons privacybeleid toegepast op:

Vervoerbewijs uitreiken en klantenbestand beheren

Om vervoerbewijzen af te leveren, zijn in de meeste gevallen een aantal persoonsgegevens noodzakelijk voor de afhandeling. Lees hierover meer.

Privacy

Vervoerbewijzen gebruiken

Als je reist met een vervoerbewijs van De Lijn, moet je dit vervoerbewijs activeren voordat je instapt of tijdens het instappen. Lees meer

Privacy

Contact en dienstverlening

Als je een klantenreactie indient, vragen we jouw e-mail om je eenduidig te kunnen identificeren en antwoorden. Lees meer.

Privacy

Cookiebeleid

De Lijn gebruikt cookies en vergelijkbare technieken zoals pixel tags voor haar websites en app. Lees meer.

Privacy

De Lijn Flex

Vraag je onze diensten aan? Of neem je contact met ons op in het kader van flexgerelateerde diensten? Dan verzamelen en verwerken we jouw persoonsgegevens.

Privacy

Business portaal

Het Business portaal maakt het mogelijk voor derde-betalers zoals bedrijven, scholen en gemeenten om abonnementen van reizigers aan te vragen en te beheren. Lees meer.

Privacy

Contactloze en online betalingen

Informatie over welke rechten je hebt en hoe je deze uitoefent, kan je hier terugvinden. Lees meer.

Privacy

Reizigerscontrole en boetes

De Lijn voert controles uit op voertuigen om na te gaan of reizigers een geldig vervoerbewijs bijhebben en of ze dit correct gebruiken. Lees meer.

Privacy

Gepersonaliseerde aanbiedingen en advertenties

Om onze campagnes beter af te stemmen op jouw voorkeuren en je relevante aanbiedingen en advertenties te tonen, kunnen we je persoonsgegevens verwerken. Dit doen we alleen met jouw toestemming, die je kan geven via jouw account.

Marktonderzoek en marktanalyse

Het voeren van marktonderzoek en marktanalyse, rapportering en statistische analyse

Privacy

Flex en leerlingenvervoer

We verzamelen de volgende gegevens van belbus en leerlingenvervoer klanten. Lees meer.

Privacy

Camerabeelden

Op publiek toegankelijke plaatsen van De Lijn, zoals op voertuigen en in gebouwen, stelplaatsen en Lijnwinkels kunnen camera’s hangen. Lees meer.

Privacy

Sollicitaties bij De Lijn

We verzamelen volgende gegevens als je een profiel aanmaakt om te solliciteren. Lees meer.

Privacy

Protocollen

Met andere overheidsinstellingen sluit De Lijn een protocol af wanneer persoonsgegevens uitgewisseld worden.

Versie 4 - Publicatiedatum: 17 april 2024