Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

5 lessen uit Nantes voor een betere doorstroming

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

De Franse stad Nantes nam de afgelopen jaren ingrijpende maatregelen om de verkeerscirculatie te verbeteren. Hoe pakken zij het aan?

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

  1. Verleid de reiziger
    In Nantes is de bus – zelfs met een overstap - sneller dan de auto. De Chronobussen rijden stipt en heel frequent. In de spits hoeft een reiziger nooit langer dan 5 minuten te wachten. Aan de rand van de stad liggen park & rides met vervoer naar het stadscentrum. De bus wordt zo heel aantrekkelijk gemaakt.
  2. Schrap parkeerplaatsen
    Snel en betrouwbaar openbaar vervoer heeft ruimte nodig. Daarom besloot Nantes op zeven nieuwe Chronobuslijnen alle parkeerplaatsen te vervangen door busbanen en andere doorstromingsmaatregelen. Sommige inwoners verloren hun parkeerplaats voor de deur. Maar de maatregel werkte: de doorstroming verbeterde ingrijpend. 
  3. Investeer in openbaar vervoer
    Verkeersstromen scheiden kost geld. Het stadsbestuur hevelde financiële middelen voor auto-infrastructuur over naar het openbaar vervoer. Het geld werd gebruikt voor busbanen, extra rijstroken, intelligente verkeerslichten en een omleiding van het autoverkeer. Zodra het aantal busreizigers begon te stijgen, namen ook de inkomsten uit ticket- en abonnementenverkoop toe.  
  4. Maak verkeerslichten slimmer
    Nantes heeft een systeem van intelligente verkeerslichten die het openbaar vervoer prioriteit geven. Als een bus zich bij een kruispunt aanmeldt, springt het verkeerslicht meteen op groen. Conflicterende verkeersstromen krijgen rood. Het oponthoud is kort, zodat andere weggebruikers niet gefrustreerd raken. Ook aan rotondes krijgen bussen en trams voorrang. 
  5. Creëer draagvlak
    Nantes maakte een duidelijke keuze vóór de bus en de tram. Dat was gewaagd, zeker omdat de gevolgen voor autogebruik en parkeercapaciteit vaak niet positief waren. Toch kwam er nauwelijks verzet. Een lange aanloopronde met veel overlegmomenten zorgde ervoor dat inwoners en actiegroepen bij de infrastructuurplannen werden betrokken. Bovendien kon Nantes zijn beloften waarmaken: de stad biedt nu uitgebreid en betrouwbaar openbaar vervoer en veel ruimte voor fietsers en voetgangers.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Meer tips?