Toon menu

Argenta

Afbeelding aanpassen: Klik hier
Voer een knop toe: Klik hier

DUURZAAMHEID ZIT BIJ ARGENTA IN HET HART VAN DE ORGANISATIE

EN DAT RESULTEERT IN GELUKKIGE WERKNEMERS

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Argenta ontstond als familiebedrijf middenin de Antwerpse openbaar vervoermetropool en blijft ook vandaag en morgen maximaal waken over haar ecologische voetafdruk.

<Voeg tekst toe>
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
24% Van de medewerkers komt met de trein
14% KOMT MET DE FIETS
9,3% Komt met de tram of de bus
14 % Van het wagenpark is groen waarvan 12 % plug-inhybride, 1 % CNG en 1 % elektrisch
100% Terugbetaalde jaarabonnementen De Lijn
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

SITUERING

Argenta is opgericht als familiebedrijf in 1956 door Karel Van Rompuy. De niet-beursgenoteerde bank is actief in België en richt zich hoofdzakelijk tot particulieren. 85 % is nog steeds in handen van het nageslacht. De overige 15 % omvat de coöperatieve vennootschap ‘Argen-Co’, waarin zowel zelfstandige kantoorhouders, medewerkers als klanten coöperant zijn. 

De hoofdzetel ligt in Antwerpen en telt 1 100 medewerkers. Het zelfstandige kantorennet is verspreid over Vlaanderen (392), Brussel (9) en Wallonië (27). Dit net telt 374 kantoorhouders en 1 102 medewerkers. Zelf heeft Argenta ook 21 kantoren in beheer met daarin 77 medewerkers.

In Nederland is er sinds enkele jaren ook een digitaal model dat zich hoofdzakelijk richt op hypotheken voor particulieren. 

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

OPENBAAR VERVOER IN DE GENEN

‘Karel (de stichter) richtte Argenta destijds op in zijn living op de Belgiëlei, pal tussen Antwerpen Centraal en Antwerpen Berchem’, zegt Stéphanie Dangreau, manager Sustainability. ‘Daar kocht hij na verloop van tijd panden en gronden bij om de uitbreiding van Argenta mogelijk te maken. Door de tand des tijds was dit geheel aan vernieuwing toe en vervingen we alles door een nieuw, duurzaam gebouw. We zijn op dezelfde plek gebleven, maar niet alleen omwille van de roots. Het is ook een droomlocatie wat bereikbaarheid voor de medewerkers betreft, en dat zowel met trein, tram en bus

We dragen de boodschap maximaal uit om op een duurzame manier naar het werk te komen. Wie met de fiets komt werken, wordt in de watten gelegd: er zijn laadpunten in de fietsenstallingen, droogruimtes en douches. De autoparking is betalend en per dag te boeken. Op die manier stimuleren we de medewerker zoveel mogelijk om - bijvoorbeeld bij mooi weer - toch eens de fiets te nemen, een dagje thuis te werken of om eens met de trein, tram of bus te komen.

De garages beschikken uiteraard ook over laadpunten voor elektrische en hybride wagens. Dit past helemaal in onze ambitie om bedrijfswagens tegen 2023 volledig geëlektrificeerd aan te bieden.

Tenslotte is geen verplaatsing een goede verplaatsing. Thuiswerken is m.a.w. een goede zaak voor het milieu. We hebben al vastgelegd in onze CAO dat ook na corona iedereen geacht wordt om 2 dagen van thuis uit te werken.’

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>


MEDEWERKERS VOELEN ZICH THUIS

Argenta ondertekende het charter van Baanbrekende werkgever omdat het zich identificeert met de principes rond duurzame mobiliteit. 

‘Maar we kijken ook ruimer dan dat’, zegt Stéphanie. ‘Het gaat ook over hoe de werknemers zich hier thuis voelen: de werk-privébalans, zichzelf kunnen zijn, de kans om zich te ontwikkelen - niet alleen vaktechnisch en qua soft skills maar ook op vlak van welzijn bijvoorbeeld. Zo kan men over de middag onder meer aan yoga doen, de slaaphygiëne verhogen en rookstopbegeleiding volgen. Onze visie om duurzaam en dicht bij de medewerkers te zijn, matcht dus met Baanbrekende werkgever. Het netwerk biedt ons de mogelijkheid om nog verder te ontplooien, en vooruit te blijven gaan door bij te leren van anderen.

Nu hebben onze mensen op vlak van mobiliteit reeds de volgende voordelen:

  • Er zijn bedrijfsfietsen beschikbaar voor kleine verplaatsingen van en naar onze hoofdzetel. 
  • Via ons ‘cafetariaplan’ stellen we fietsen ter beschikking via een leasingaanbod (162 medewerkers maken hiervan gebruik). En 25 medewerkers maken gebruik van een Vélo-abonnement. Je kan ook kiezen voor een upgrade van een 2de naar een 1ste klas abonnement van de trein, daarenboven kunnen medewerkers met een bedrijfswagen ook kiezen voor het voordeel ‘Openbaar vervoer’. We onderzoeken om dit uit te breiden naar de lokale kantoorhouders, waardoor zij dan van het platform en de groepsvoordelen mee kunnen genieten.
  • 100 % tussenkomst in de jaarabonnementen van De Lijn.
  • Fiets- en stapvergoeding.
  • Voordelig leasingaanbod voor milieuvriendelijke wagens.

Onze jaarlijkse NPS-metingen bij het personeel tonen een grote tevredenheid over deze voordelen. We nemen onze lokale focus en het duurzaamheidsaspect ook mee als sterkte in onze employer branding strategie. En dit heeft invloed op de mensen die we aantrekken: ze identificeren zichzelf met de waarden die wij uitstralen. Niet alleen duurzaamheid, maar ook het aspect werk-privébalans, het familiale, zichzelf kunnen zijn etc.’

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

KEUZES NOG DUURZAMER DOOR CORONA

‘Vóór corona hadden de medewerkers al de vrije keuze om maximaal 2 dagen per week thuis te werken’, zegt Stéphanie. We merkten dat dit niet ten volle werd benut omdat hybride vergaderen nog niet ingeburgerd was: er zat ruis op de communicatie, het was soms beter om elkaar toch fysiek in de ogen te kunnen kijken. Door corona waren we natuurlijk aangewezen op thuiswerken, wat een modal shift creëerde die het hybride vergaderen na corona wel makkelijker zal maken. Ook dankzij de infrastructuur die Argenta ondertussen in de hoofdzetel heeft opgezet (grotere ruimtes en schermen, makkelijke inlogsysteem etc.) zal dit beter lukken. Het verplaatsingsaspect tussen meetings valt bij thuiswerken ook weg, wat het allemaal efficiënter maakt. Daarom ook de aanpassing van de CAO en de switch naar een minimum van twee thuiswerkdagen.

Van de lokale kantoren hebben we geen cijfers. Ze recruteren wel heel lokaal en sommigen stellen bedrijfsfietsen beschikbaar of moedigen het gebruik van openbaar vervoer aan.’

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

TIPS VOOR ANDEREN

Argenta wil graag meegeven aan andere bedrijven dat we met z’n allen meer dan ooit onze ecologische voetafdruk moeten verminderen en nadenken over alternatief verplaatsingsgedrag. ‘Meer nog dan over elektrificatie en hybride wagens. Dus: kies voor te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer’, stipt Stéphanie nog aan.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Ontdek ook andere cases

Nieuwsgierig naar de resultaten van nog andere organisaties?

Zorg Leuven

100 % terugbetaalde abonnementen

Zorg Leuven heeft geen doorsnee pendelaars maar biedt graag groene alternatieven.

Aquafin

100 % terugbetaalde jaarabonnementen

Als mede-ambassadeur van het charter ‘Baanbrekend werkgever’ helpt Aquafin 1100 medewerkers kiezen voor duurzame verplaatsingen.

Delhaize

Tussenkomst abonnementen

Van fietscharter tot combi-abonnement: Delhaize is volledig mee met mobiliteit. Ontdek hoe de oudste supermarkt van België een verse kijk op mobiliteit toepast.

Contract op maat

DE JUISTE FORMULE VOOR JOUW ORGANISATIE

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Je weet wat je wil voor jouw organisatie? Aarzel dan niet en vraag nu meteen in een paar stappen een contractvoorstel op maat.

<Voeg downloadbare bestanden toe>

JOUW MOGELIJKHEDEN

ALS ORGANISATIE HEBT JE VERSCHILLENDE MOGELIJKHEDEN OM JOUW WERKNEMERS GEPAST EN VOORDELIG OPENBAAR VERVOER AAN TE BIEDEN.

Tussenkomst voor abonnement

Voor dagelijkse verplaatsingen
100% fiscaal aftrekbaar
6% BTW recupereren
Géén terugbetalingen meer: 1 factuur

Tussenkomst voor sms-tickets

Voor sporadische verplaatsingen
6% BTW recupereren
Volledig op maat
Slechts één factuur

M-tickets via app

Voor sporadische verplaatsingen
Diverse vervoersmogelijkheden
Via de app van onze m-leveranciers
Betaal na gebruik

Railease

Voor sporadische verplaatsingen
Combi met bedrijfswagen
Flexibiliteit
Beperkte kosten

Nog niet gevonden wat je zocht? Of heb je nog verdere vragen?

Blijf op de hoogte van nieuwigheden en interessante cases.

Volg ons op LinkedIn