Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu
ZNA logo

ZNA

Afbeelding aanpassen: Klik hier
Voer een knop toe: Klik hier

1 op 2 werknemers van zna

KOMT MET BUS, TRAM OF FIETS

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Ontdek hoe ZNA elke dag meer dan 3.000 werknemers op de bus, tram of fiets doet springen naar het werk

<Voeg tekst toe>
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
80%

abonnementen voorafbetaald door werkgever

17%

van de werknemers neemt tram of bus

33%

van de werknemers neemt de fiets

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

SITUERING

Aangezien Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA), in en rond het centrum van Antwerpen gevestigd is, brengt dat naast opportuniteiten ook uitdagingen qua mobiliteit met zich mee. 

“Het is onze taak als werkgever om die uitdagingen mee op te vangen: een samenwerking met De Lijn is dus een logische keuze”, aldus Katleen Rommes (HR Servicedesk-verantwoordelijke).

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

FILELAST EN PARKEERSTRESS IN ANTWERPEN

Het HR-team van ZNA helpt elke dag de 6000 medewerkers verder. Alle medewerkers, gaande van directie tot facilitaire diensten, komen met hun vragen bij hen terecht.  En die vragen gaan steeds vaker over mobiliteit: hoe geraak ik stipt en stressloos op mijn werk?

“Die filelast en parkeerstress zijn een realiteit voor al onze vestigingen in het centrum. In Antwerpen zit je dichtbij de mensen, dat is belangrijk. Maar op het werk geraken en thuis geraken, is daarom niet altijd eenvoudig. Dat is er het laatste jaar met al die werken niet makkelijker op geworden. Dus ja, dat bezorgt onze medewerkers stress. Elke dag in de file staan, niet weten hoe lang je erover gaat doen en of er überhaupt wel een parkeerplaats zal zijn als je aankomt, dat weegt. Op de meeste ZNA- sites in het centrum is er geen parkeerplek voor elke medewerker, aangezien we altijd plekken moeten vrijhouden voor onze patiënten. In de buurt parkeren kost geld. Naast de stress, loopt dus ook de parkeerkost voor sommige medewerkers op.”

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

WE STIMULEREN ALTERNATIEVEN

Het woon-werkverkeer is een hot topic bij ZNA, ook aan de lunchtafel. “We merken dat mensen er vandaag toch meer mee bezig zijn. Ze vragen zich af of ze wel elke dag in de file willen staan en wat de alternatieven zijn.” 

ZNA HR servicedesk helpt de medewerkers bij die vragen. “Iedereen die bij ZNA start, komt bij ons langs voor een gesprek. We informeren hen dan over alle mobiliteitsopties en welke voordelen ZNA geeft bij elke optie. Zo probeert ZNA alternatieve vervoersmodi (trein, tram, bus en fiets) echt te stimuleren. We gaan samen op zoek naar de beste oplossing. Zo stellen we combi-trajecten van bus én fiets of tram en auto voor. Aan de twijfelaars stellen we voor om in de zomer met de fiets te komen en in de winter met de bus."

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

1.020 MENSEN KOMEN MET BUS OF TRAM

En die aanpak werkt. 14% van de werknemers komt met tram of bus. En als je de werknemers die kiezen voor combi-mobiliteit (bus of tram in combinatie met auto of fiets) erbij telt, dan gaat het zelfs om 17%. 

“Voor De Lijn en NMBS, werken we met het derde-betalersysteem. Voor de abonnementen van De Lijn nemen we bijvoorbeeld 80% van de aankoop voor onze rekening. Iedereen wint daarbij. Voor de werknemer is dat een grote kost die wegvalt. Ze moeten dit niet eens voorschieten. En ze kunnen hun abonnement overal en altijd gebruiken . En voor ons als werkgever is de kost van een abonnement lager dan de parkeerkosten in de stad. En niet te vergeten: het derde-betalerssysteem is voor ons echt een administratieve zege.”

In totaal gaat het om 1 .020 mensen die elke dag met de tram of bus naar het werk komen bij ZNA. Een cijfer om trots op te zijn.  “Dat is een stevig aantal, zeker gezien het feit dat we met shiften werken. Wij zijn 24 uur op 24, 7 dagen op 7 open. Openbaar vervoer is dus zeker niet voor al onze medewerkers een optie.”

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

OOK DE FIETS WORDT AANGEMOEDIGD

Katleen komt zelf met de fiets naar het werk en ze is lang niet de enige. Maar liefst 31% van het personeel komt met de fiets. Dat zijn bijna 2 .000 mensen die elke dag op hun fiets springen.

Uiteraard stimuleren we mensen om met de fiets komen. Zo hebben alle ZNA-sites douches en kleedkamers. Via de personeelsvereniging kunnen onze medewerkers korting krijgen bij enkele fietswinkels in de stad. En wie met een elektrische fiets naar het werk komt, kan die op de ZNA-sites Middelheim, Elisabeth of Jan Palfijn vandaag gewoon opladen op het werk.”

Daarnaast zijn er ook campagnes en proefprojecten om mensen te stimuleren en motiveren alternatieven te gebruiken. “Vorig jaar konden werknemers twee weken lang op het werk een elektrische fiets, plooifiets of bakfiets uitproberen, dankzij een samenwerking met Slim naar Antwerpen. Zo brengen we die alternatieven weer wat dichter bij de mensen. We deelden toen ook dagpassen van De Lijn en kaarten van Vélo uit. Het doet mensen allemaal nadenken over hun keuzes, en dat is exact onze bedoeling.”

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

VOORDELEN ALS WERKGEVER

“Waarom we zo hard inzetten op die alternatieven? Er zijn veel redenen. We geloven dat het de toekomst is. Omdat we zo ecologisch een stap in de juiste richting zetten. Ook organisatorisch heeft het voordelen: wie met de bus, tram, trein of fiets komt, heeft geen parkeerplaats nodig en dat is gezien onze ligging toch handig. Het is gewoon een logische keuze.”

“En ook niet onbelangrijk: het zorgt voor tevreden werknemers. Hoe meer mensen zonder stress op het werk aankomen, hoe beter. Ontspannen en op tijd aankomen op je werk, is een goed begin van de werkdag. Dat maakt het verschil. Het zorgt voor blije collega’s en blije klanten. Sommige van onze mensen werken in shiften. Ze hebben dus geen glijdende werkuren: een halfuur later aankomen omdat je in de file stond of geen parkeerplek vond, is echt een probleem. Er zijn collega’s en patiënten die op je wachten. We hebben er dus alles bij te winnen dat onze medewerkers makkelijk, stressloos en veilig op het werk geraken: dat is win-win hé.”

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

DE SAMENWERKING MET DE LIJN NOG EENS OP EEN RIJTJE

  • Derde-betalerssysteem: voordelig en gemakkelijk voor werknemer

  • Abonnementen zijn altijd en overal geldig voor werknemers

  • Goed contact met klantenbeheerder van De Lijn

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

OVER ZNA

ZNA ontvangt dagelijks 5.000 patiënten verspreid over haar netwerk dat drie algemene en zes gespecialiseerde ziekenhuizen, twee medische centra en een woonzorgcentrum omvat. Daarmee is het de grootste zorgspeler in Vlaanderen. 

Bezoek ZNA op https://www.zna.be

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Ontdek ook andere cases

Nieuwsgierig naar de resultaten van nog andere organisaties?

Eandis

Tussenkomst abonnementen

Op het vlak van duurzame mobiliteit speelt Eandis een voorbeeldrol in Vlaanderen. Laat u inspireren door de groene initiatieven van deze netbeheerder.

Ikea

Tussenkomst abonnementen

Ontdek hoe Ikea duurzaamheid stimuleert bij werknemers: op het werk, thuis én onderweg.

Plus Home Services

Tussenkomst abonnementen

Deze marktleider in de dienstenchequesector ziet een win-winsituatie in volledig betaalde De Lijn-abonnementen voor zijn thuishulpen.

Contract op maat

DE JUISTE FORMULE VOOR UW ORGANISATIE

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

U weet wat u wil voor uw organisatie? Aarzel dan niet en vraag nu meteen in een paar stappen een contractvoorstel op maat.

<Voeg downloadbare bestanden toe>

UW MOGELIJKHEDEN

ALS ORGANISATIE HEBT U VERSCHILLENDE MOGELIJKHEDEN OM UW WERKNEMERS GEPAST EN VOORDELIG OPENBAAR VERVOER AAN TE BIEDEN.

Tussenkomst voor abonnement

Voor dagelijkse verplaatsingen
100% fiscaal aftrekbaar
6% BTW recupereren
Géén terugbetalingen meer: 1 factuur

Tussenkomst voor sms-tickets

Voor sporadische verplaatsingen
6% BTW recupereren
Volledig op maat
Slechts één factuur

M-tickets via app

Voor sporadische verplaatsingen
Diverse vervoersmogelijkheden
Via app van onze m-leveranciers
Betaal na gebruik

Railease

Voor sporadische verplaatsingen
Combo met bedrijfswagen
Flexibiliteit
Beperkte kosten

Nog niet gevonden wat je zocht? Of heb je nog verdere vragen?

Blijf op de hoogte van nieuwigheden en interessante cases.

Volg ons op LinkedIn