Memorandum 2024-2029: Tijd voor versnelling
Het is vijf voor twaalf… De klimaatopwarming laat zich steeds meer voelen. Om het tij te keren, moeten er duidelijke en ingrijpende beleidskeuzes gemaakt worden op verschillende vlakken. De keuzes van vandaag hebben immers een belangrijke impact op een klimaatneutrale toekomst.
Mobiliteit blijft op dit vlak een belangrijke uitdaging met een grote impact. Het aantal gereden autokilometers per jaar blijft groeien terwijl het aandeel van het openbaar vervoer afneemt.
Het kan en het moet anders. Enkel door alle aspecten als geheel aan te pakken, kan men tot een duurzame modal shift komen.
Een aantrekkelijk en performant openbaar vervoer als onderdeel van duurzame mobiliteit:
Heeft een lagere klimaat- en milieu-impact in vergelijking tot het autoverkeer.
Is toegankelijk voor een breed publiek
Is ruimte-efficiënt
…
Het is dan ook een essentiële bouwsteen in de realisatie van de emissiereductie en een noodzakelijke oplossing voor een sociale klimaattransitie.
Ondanks de grote maatschappelijke meerwaarde blijft het aandeel van openbaar vervoer in de verplaatsingen beperkt.
“Een zichtbare verschuiving richting openbaar vervoer zal pas gebeuren als bus en tram betrouwbaar, stipt, frequent, snel, comfortabel, toegankelijk, vraagvolgend, betaalbaar en veilig zijn.”
Dit zijn de hefbomen voor een versnelling in de duurzame modal shift
reiziger centraal
ruimte en mobiliteit
samenwerking tussen partners
sterk financieel engagement
In dit memorandum duiden we wat nodig is om in de komende jaren tot een duurzame modal shift te komen. Het is een mix van verschillende elementen met vaak gemengde verantwoordelijkheden van de Vlaamse en de Federale Regering, lokale besturen, het agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn,... Een performant openbaar vervoer realiseren vraagt de collectieve inspanning van vele stakeholders.
Dit memorandum bouwt verder op de krachtlijnen van het openbaredienstencontract (ODC) tussen De Lijn en de Vlaamse Regering dat in januari 2023 in voege ging: duurzaam, klantgericht en efficiënt openbaar vervoer.

Memorandum 2024-2029

