Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

De belbus: een oplossing voor mijn verplaatsing?

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Maatregelen coronavirus:

De belbussen rijden opnieuw. Omdat we zorgen voor elkaar, zijn dit de richtlijnen:  

  • Klanten (+12 jaar) dragen verplicht een mondmasker gedurende de hele rit op de belbus.
  • De zetels achter de chauffeur worden niet gebruikt.
  • De chauffeur draagt een mondmasker als hij reizigers vervoert en er geen afscheiding is voorzien.
  • Het aantal klanten per rit wordt beperkt tot maximaal 6 voor een belbus, 4 bij een taxi.
  • Om ervoor te zorgen dat de social distance van 1,5 meter gegarandeerd blijft bij het op- en afstappen, legt de chauffeur bij aankomst aan de halte het busje stil, stapt eerst uit en laat klant opstappen en stapt daarna terug op. Bij afstappen van een klant doet de chauffeur hetzelfde. Deze maatregel geldt enkel als er geen afscheiding voor de chauffeur voorzien is.
  • Als je telefonisch reserveert, geeft de belbusmedewerker deze richtlijnen ook mee

Belbus

Biedt de trein of een vaste lijn geen of slechts een gedeeltelijke oplossing voor jouw verplaatsing? Dan kan je je verplaatsing misschien wel maken met de belbus. De belbus rijdt in een belbusgebied en stopt na reservatie aan de belbushaltes.

Contacteer de belbuscentrale om na te gaan of jij op pad kan met de belbus. Hou er rekening mee dat je enkel met de belbus mee kunt als er geen andere mogelijkheid is met de vaste bus of de trein, en dat we je verplaatsing met de belbus enkel kunnen reserveren als er nog plek is voor jouw verplaatsing.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Informeren en zo nodig reserveren is eenvoudig

  • Contacteer minstens één uur op voorhand jouw belbuscentrale.
    Reserveren kan tot 30 dagen op voorhand. Hoe vroeger je  je rit plant, hoe groter de kans op een passend voorstel voor je verplaatsing. 

  • Geef je klantennummer door.
    Bel je een eerste keer, dan maken we voor jou een klantennummer aan. Daarvoor moet je je naam, adres en telefoonnummer meedelen. Heb je een gsm-nummer of een e-mailadres? Laat ons dat dan ook meteen weten.
     
  • Geef de volledige verplaatsing die je wil maken door.
    Zelfs als je weet dat een deel ervan met een vaste lijn of een trein zal verlopen. Zo kunnen we voldoende tijd voorzien voor een overstap. 

  • Andere informatie die we nodig hebben om je verplaatsing uit te stippelen: 
    • Wanneer wil je vertrekken (datum en tijd)? 
    • Waar stap je op- en af?
    • Reis je alleen of samen met anderen?
  • Ben je voor je verplaatsing aangewezen op de belbus, dan checkt onze medewerker of de verplaatsing geboekt kan worden en geeft je het uur mee waarop de belbus je zal komen oppikken aan de belbushalte. Heb je je mailadres opgegeven, dan ontvang je een bevestiging per mail. 

  • Zorg dat je enkele minuten voor het afgesproken tijdstip aan de gereserveerde opstaphalte bent. Hou wel rekening met een speling van enkele minuten.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

<Voeg tekst toe>
Jongen zwaait naar een belbus

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

Goed om weten

  • Op de belbus gelden de normale tarieven
  • Je rit annuleren? Contacteer ons zo snel mogelijk. Zo wordt de rit niet nodeloos uitgevoerd en vermijd je een boete en/of schorsing.
  • Het tijdstip van vertrek en de route kunnen iedere dag anders zijn (afhankelijk van de andere reservaties).
  • Je verplaatsingsmiddel kan variëren (belbus, bus of trein), afhankelijk van de dienstregeling van vaste buslijnen en treinen.

Reserveer online of telefonisch

Telefonisch reserveren

  • Bij het inbellen druk je bij het keuzemenu [1] als je een rolstoelgebruiker bent, en [2] als je een mobiele reiziger bent. 
  • Blijf aan de lijn tot een operator je oproep beantwoordt. Telkens je terug inbelt kom je achteraan in de wachtrij terecht.
  • Hou je klantnummer bij de hand, zo word je vlugger geholpen.

Online reserveren

Als bestaande klant met een klantennummer kan je binnenkort* ook online reserveren en dit onder de volgende voorwaarden :

  • je maakte dezelfde verplaatsing de voorbije twee maanden al eens 
  • je hebt een De Lijn account
  • je wil reserveren voor verplaatsingen de dag nadien of tot 30 dagen op voorhand

* We voeren online reserveren gefaseerd in :

  • Binnenkort: Vlaams Brabant
  • 6 juli: Antwerpen
  • 13 juli: Oost-Vlaanderen
  • 20 juli: West-Vlaanderen
  • 27 juli: Limburg

Problemen met online reserveren of wil je reserveren voor de dag zelf? Neem dan telefonisch contact op met de belbuscentrale.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>