Dagelijks 755 kilometer file, dat moet anders
Alle goede coronavoornemens ten spijt, springen we weer massaal in onze wagen voor elke verplaatsing. En dat telt op tot maar liefst 755 kilometeruur file per dag. Toch kunnen we een groot deel van die files zelf voorkomen, door te switchen naar gecombineerd vervoer.
De zware cijfers van 2022
Het Vlaams Verkeersinstituut drukt filezwaarte uit met de term ‘kilometeruur’. Dat betekent: hoeveel file staat er en hoe lang? Volgens de laatste cijfers klokten we in Vlaanderen tussen maart 2022 en februari 2023 af op gemiddeld één uur lang 755 kilometer file per werkdag. Ter vergelijking: in maart 2021 bedroeg het jaargemiddelde amper 316 kilometeruur per dag, met ‘dank’ aan corona.
Vooral de regio’s Antwerpen en Brussel is weer volop aanschuiven. De files zijn nu zelfs langer dan vóór de pandemie, want ze zijn meer geconcentreerd op de klassieke spitsmomenten. Dinsdag en donderdag zijn de lastigste filedagen, met woensdag op de derde plaats. Maar ook in het weekend is het soms zuchten wanneer je de stad in trekt op koopzondag.
“Meer dan de helft van alle autoritten is voor afstanden korter dan 5 km”
De switch naar gecombineerd vervoer
Daarom zetten we bij De Lijn volop in op gecombineerd vervoer als dé oplossing. “Zo worden de files, maar ook andere problemen zoals klimaatverandering, leefbaarheid in steden en geluidsoverlast aangepakt. Er is nog marge om meer Vlamingen te motiveren om de beweging te maken”.
Een groot deel van de files kunnen we zélf voorkomen. Want we ‘staan’ niet in de file. Wij ‘zijn’ de file. Ga je wat vaker met het openbaar vervoer naar kantoor, dan is er weer een auto minder op de baan. Eén volle bus vervangt zelfs dertig auto’s. Ook rijden tot de park & ride om daarna over te stappen op de bus of tram bespaart heel wat file-, parkeer- en uitstootfrustraties. Of neem de fiets om helemaal relax aan te komen.
46% meer uitstoot tijdens het filerijden
Wist je dat auto’s méér vervuilen wanneer ze in de file staan? Tijdens het filerijden stoot een benzine- of dieselauto maar liefst 46% meer uit dan wanneer de weg vrij is! Dat geldt natuurlijk ook voor bussen, maar De Lijn levert actief inspanningen om de uitstoot hiervan tot het minimum te beperken. In de steden wordt de volledige vloot bijvoorbeeld binnen enkele jaren vernieuwd, zodat er alleen nog e-bussen en bussen op waterstof rondrijden. Tegen 2035 geldt deze nulemissie voor heel Vlaanderen.
“We adviseren stads- en gemeentebesturen ook actief over wat zij kunnen doen om de doorstroming in hun straten te optimaliseren”, zegt Dries Wathion, hoofd doorstroming bij De Lijn. “Aparte beddingen voor bussen en trams, busstroken waardoor je de file vlot voorbij rijdt, toegankelijke haltes, doorsteken bij wegenwerken en extra aandacht voor foutparkeerders. Dat zorgt ervoor dat het openbaar vervoer op tijd kan rijden, met meer comfort voor onze reizigers.”
“Meer dan de helft van alle autoritten is voor afstanden korter dan 5 km”, zegt De Lijn. Terwijl je daar maximum twintig minuutjes op fietst of kan meerijden met de bus of tram. Zonder nadien parking te moeten zoeken, of je schuldig te voelen over je voetafdruk!
Beweeg jij mee naar minder CO₂?
Verplaats je te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Zo zorgen we samen voor minder files en groenere steden.

