Brussel-Noord - Brussels Airport
Van het hart van de hoofdstad naar de luchthaven op 25 minuten.
Dit traject loopt via de Leopold III-laan en een nieuw viaduct over de Brusselse ring. Binnen de ring zal de tram gebruik maken van de bestaande infrastructuur van de MIVB.
Maatschappelijke relevantie van de tramlijn
In het MKBA-dossier lees je alles over de maatschappelijke relevantie van de tramlijn en in het MER-dossier lees je welke gevolgen het project voor het milieu kan hebben.
Multimodale bereikbaarheid
Met het project van de Luchthaventram beogen we niet alleen een verbeterde bereikbaarheid met het openbaar vervoer, maar eveneens een verbeterde bereikbaarheid met de fiets. De bedrijven in de luchthavenregio zijn vandaag gericht op autobereikbaarheid, maar met het project beogen we een multimodale bereikbaarheid. De bedrijven zullen gelegen zijn op het kruispunt van 3 fietssnelwegen (FR0, F201 en F202), 2 lokale treinstopplaatsen (Diegem en Zaventem) en 4 tramhaltes. Op dit moment kunnen we moeilijk een inschatting voor realisatie geven. Gezien er grondverwervingen zullen moeten gebeuren, zullen de werken vermoedelijk pas na 2022 kunnen starten.
Meer informatie
Voor meer informatie over de ideeën voor de ligging van de haltes van de Luchthaventram en hoe de verkeersorganisatie zou kunnen worden aangepast, kun je het Verkeersplanologisch concept, de kaart voor dit tracé raadplegen via onderstaande links. Raadpleeg de Startnota.
Enkele interessante bestemmingen op dit traject
NAVO
Da Vinci Zaventem
Brussels Airport

