SEATRS. Duurzame sneakers met zetelstof.
De Lijn en Komrads, het Belgische duurzame sneakermerk, brengen samen een schoen uit. De Lijn? Een schoen? Da’s gek. Toch niet. Want deze schoen is volledig samengesteld uit gerecycleerde materialen. Én met resten textiel van bus -en tramzitjes. Daarom zitten ze comfortabel. Maar vooral: daarom zijn ze zo goed voor het klimaat.
“We werken al langer aan het verminderen van CO₂ door mensen aan te sporen de auto eens wat vaker te laten staan, en investeren ook volop in de elektrificatie van onze vloot. ”
In dat verhaal past ook het recycleren van oude bussen en trams. Onze voertuigen gaan niet gewoon naar de schroothoop, maar er worden verschillende onderdelen van gerecupereerd. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt in andere voertuigen of ze krijgen een volledig nieuwe bestemming. Zo kreeg een tram in Gent een nieuw leven als informatiekiosk. Slim, toch?

De Lijn X Komrads
Om deze inspanningen nog eens in de verf te zetten, werken we samen met Komrads. Voor wie dit merk nog niet kent: Komrads is een Belgisch schoenenmerk dat bekend staat om z’n duurzame sneakers. Ethisch geproduceerd, met respect voor mens, natuur en planeet. Zo gebruiken ze alleen maar hergebruikte en gerecycleerde materialen. Met andere woorden: ze maken sneakers uit afval.
Lees meerSEATRS
De unieke sneakers zullen de naam SEATRS dragen. Dat is natuurlijk een knipoog naar de iconische zetelstof waar ze uit gemaakt zijn.
Deze SEATRS bestaan uit restjes textiel van oude bus- en tramzitjes, aangevuld met gerecycleerde materialen.
De zool bijvoorbeeld bestaat voor 90% uit gerecycleerd biorubber en voor 10% uit oude sneakers.
Voor de basis gebruikt Komrads plastic dat uit de zee en rivieren gevist wordt.
In deze video zie je hoe de SEATRS gemaakt worden.
“De Lijn en Komrads hebben dezelfde missie: geen emissie”
De Lijn en schoenen, da’s zoals je ziet helemaal niet zo gek. Zo promoten we meteen ook combi-mobiliteit. Want je hoeft heus niet elke keer de bus te nemen. De fiets, een step of je twee voeten gebruiken zijn ook een perfect alternatief om je duurzaam te verplaatsen.
De limited edition van de sneakers bestond uit 500 stuks en werd gelanceerd door verschillende influencers.

Groepsfoto influencers

