Delhaize
Van fietscharter tot combi-abonnement: Delhaize is volledig mee met mobiliteit. Ontdek hoe de oudste supermarkt van België een verse kijk op mobiliteit toepast.
Ontdek hoe de oudste supermarkt van België een verse kijk op mobiliteit toepast.
De hoogtepunten van Delhaize
2010
het jaar waarin Delhaize en De Lijn de handen in elkaar sloegen
4,8%
van de medewerkers neemt de tram of bus
2300
bedrijfsfietsen in gebruik door arbeiders en bedienden
+ 300
actieve abonnementen voor werknemers
In april lanceerde Delhaize een nieuwe baseline: ‘Mee met ‘t leven’. Een mooie claim die de keten ook al meer dan 150 jaar waarmaakt. De supermarkt - de allereerste ooit in Europa - is altijd helemaal mee met de laatste trends. Ook op het gebied van mobiliteit. Er werken ongeveer 12.500 mensen bij Delhaize. En dat is veel volk dat op hun bestemming moet geraken.
Veel winkels, weinig kilometers
Shelley Heugen, mobiliteitsmanager bij Delhaize neemt je graag mee in hun verhaal
128 winkelvestigingen, dat betekent dat veel kassabedienden, rekkenvullers en magazijniers niet ver moeten reizen als ze naar het werk gaan. “Veel werknemers in onze winkels wonen in de buurt van hun werk. Op een afstand van gemiddeld 14 kilometer. Dat ligt onder de gemiddelde woon-werkafstand van de Belgen. Het is dus logisch dat veel werknemers kiezen voor het openbaar vervoer, en de auto thuis laat staan. Delhaize reikt vanalles aan om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken. Dat begint bij (combi-)abonnementen voor De Lijn, de MIVB of de NMBS, maar we bieden bijvoorbeeld ook een fiets aan onze arbeiders en bedienden aan”, aldus Shelley Heugen, mobiliteitsmanager bij Delhaize. “Uiteraard is er een groot verschil tussen onze winkelketens en ons hoofdkantoor in Brussel, waar mensen meestal van verder moeten komen. We bieden bedrijfswagens aan, maar wijzen ons personeel natuurlijk ook op de alternatieven.”
Bus en tram in de lift
Ondertussen zijn er al zo’n 600 Delhaize-medewerkers die gebruik maken van De Lijn. En het is de bedoeling dat dit er steeds meer worden. “We werken met een derde-betalerssysteem, waarbij ons personeel het bus-en tramabonnement niet hoeft voor te schieten, en wij minder administratie moeten doen. Win-win dus.”
Sinds 2010 slaan Delhaize en De Lijn de handen in elkaar. “Naast De Lijn werken we ook nauw samen met de MIVB en de NMBS, waarvan we bijvoorbeeld de City Pass aanbieden. Delhaize staat verder ook zeker open voor samenwerkingen met andere partners. Of nieuwe producten. We informeren ons altijd over de laatste ontwikkelingen, en we bekijken of die relevant zijn voor ons”, stelt Heugen.
Charters voor fietsers
Opvallend: een groot deel van de Delhaize werknemers kiest voor de fiets om naar het werk te gaan. Op dit moment zijn er meer dan 2300 bedrijfsfietsen in gebruik. “Dankzij ons fietsprogramma is dit een aantrekkelijke manier geworden om naar het werk te gaan. Wij kopen fietsen en stellen ze beschikbaar voor onze arbeiders en bedienden: het gaat hier zowel over klassieke fietsen als over elektrische fietsen. Delhaize heeft een uniek charter voor fietsers opgesteld, die voorschrijft om 3 dagen per werkweek de fiets naar het werk te nemen. We willen dat onze werknemers zo flexibel mogelijk omgaan met mobiliteit.”
Starten bij Delhaize, starten voor duurzaamheid
Delhaize reikt niet alleen de hand, maar geeft ook een duwtje in de rug. Iedere werknemer die bij Delhaize komt werken krijgt voor hij/zij begint een presentatie te zien, bij wijze van opleiding. Daarin krijgen ze te horen wat er van hen verwacht wordt. “Eén van de topics in die presentatie is mobiliteit. We willen ons personeel al vanaf het begin van hun carrière bij Delhaize meteen duidelijk maken dat nadenken over vlot mobiel zijn erg geapprecieerd wordt. Ook lokaal wordt er op verschillende manieren promo gemaakt, al hangt dat van de directeur ter plekke af. En als er een winkeldirecteur met een vraag of voorstel komt, dan zal ik kijken hoe ik deze kan helpen aan correcte info”, aldus Heugen. Delhaize wil hun werknemers op een zo breed mogelijke manier naar mobiliteit doen kijken. Dat is niet alleen leefbaarder, maar ook duurzamer. En de enige manier om ook de komende 150 jaar even vlot mee te zijn.
De samenwerking met De lijn nog eens op een rijtje
derde-betalerssysteem: makkelijk voor zowel Delhaize als hun personeel
abonnementen voor bus en tram, eventueel te combineren met de trein
goed contact met klantenbeheer van De Lijn
Over Delhaize
Delhaize is opgericht in 1867 en telt 787 verschillende winkels in België en Luxemburg. Delhaize heeft ongeveer 12 500 mensen in dienst.
Bezoek Delhaize op www.delhaize.be.

Voorstel op maat voor jouw organisatie
Wil je exact weten hoe voordelig het woon werkverkeer van jouw werknemers kan zijn? Vraag dan nu een persoonlijke offerte aan.
Aanvraag derde-betalersovereenkomstOntdek ook andere cases
Nieuwsgierig naar de resultaten van nog andere organisaties?
Jouw mogelijkheden
Als organisatie hebt je verschillende mogelijkheden om jouw werknemers gepast en voordelig openbaar vervoer aan te bieden.
Bijdrage in abonnementen
Onbeperkt* reizen met bus of tram. Draagt jouw werkgever hierin bij? Dan betaal jij slechts 5 of 16 euro** per maand als de minimumbijdrage 72 % is.
Tussenkomst in de zakelijke 10-rittenkaart
Pendelen jouw medewerkers 1 tot 2 keer per week naar het werk of hebben ze regelmatig een dienstverplaatsing? Dan is de zakelijke 10-rittenkaart de oplossing: een flexibel en voordelig vervoerbewijs.
Bijdrage 50-rittenkaart
Het meeste flexibele vervoerbewijs voor occasionele verplaatsingen. Door jouw werkgever aangekocht of terugbetaald.
Bijdrage tickets
Niet al jouw medewerkers komen elke dag op dezelfde manier naar het werk. Ook hun dienstverplaatsingen doen ze nu eens met de wagen, dan weer met het openbaar vervoer. Zo’n flexibel mobiliteitspatroon vraagt om een flexibele oplossing.
Tickets via app
Gemakkelijk én voordelig: dat is het ticket via de app samengevat in twee woorden. Dit digitale ticket is het goedkoopste vervoerbewijs voor een enkele rit met bus of tram. Jouw werknemers vragen hun ticket aan via een app, en je betaalt de factuur nadien.

