Ikea
Ontdek hoe Ikea duurzaamheid stimuleert bij werknemers: op het werk, thuis én onderweg.
Van busabonnementen tot zonnepanelen: Ikea kiest voor een duurzaam werknemersbeleid
De hoogtepunten van Ikea
100%
voorafbetaling
293
abonnementen vs. 50 bedrijfswagens
2007
start van de samenwerking met De Lijn
Situering
Anja De Mol, country payroll specialist bij Ikea neemt je graag mee in hun verhaal
De Ikea-winkel is misschien wel hét prototype van de baanwinkel, gelegen aan een grote baan, vlakbij een afrit van de snelweg en met een grote parking. En toch zet Ikea sterk in op trein, tram, bus en fiets, volgens Anja De Mol, country payroll specialist bij Ikea. “Behalve in Arlon, liggen alle winkels dichtbij een bus- of tramhalte. Het aantal mensen dat met het openbaar vervoer komt, zit in de lift, net als het aantal fietsers.”
Openbaar vervoer vs. bedrijfswagens: 1-0
“Duurzame mobiliteit is belangrijk voor Ikea. We zijn bijvoorbeeld heel zuinig in het toekennen van bedrijfswagens, terwijl de fiets en het openbaar vervoer hard gestimuleerd worden.” Vandaag zijn er 293 werknemers met een De Lijn abonnement, terwijl er maar 50 mensen op heel het bedrijf een bedrijfswagen hebben. De ratio De Lijn-abonnementen vs. bedrijfswagens is zo’n 6 abonnementen tegenover 1 bedrijfswagen. Een cijfer dat niet elke werkgever zomaar kan nadoen.
“Uiteraard komen er ook heel wat werknemers met hun eigen wagen, zeker de mensen die ver wonen, of de logistieke ploeg met de ochtend- of avondshift. Als je om 6 uur moet starten, is het openbaar vervoer of de fiets niet zo evident.”
Iedereen wint bij het derde-betalersysteem
“Hoe meer mensen de trein, tram, bus of fiets nemen, hoe minder files, hoe minder luchtvervuiling.” Het doel is duidelijk: zoveel mogelijk mensen op trein, tram, bus of fiets krijgen. En dat stimuleren ze ook doelbewust. “We werken via het derde-betalersysteem. Zo nemen we alle last weg van de werknemer. Hij moet geen bonnetjes binnenbrengen, niets voorschieten, geen factuur betalen. Wij regelen én betalen alles.” En dat werkt. “Vooral in de winkels waar de haltes en stations dichtbij liggen en er veel goede verbindingen zijn. Zoals in Anderlecht, waar de tram praktisch voor de winkel stopt.”
Het derde-betalersysteem is gemakkelijk voor de werknemers, maar ook voor Ikea. “We moeten niet bezig zijn met terugbetalen van bonnetjes van elke werknemer. Elke maand krijgen wij 1 factuur, supereenvoudig. De samenwerking met De Lijn loopt al 10 jaar vlot. We bekijken nu of we voor sporadische dienstverplaatsingen voor vergaderingen ook niet kunnen overstappen op het derde-betalersysteem voor tickets, zodat we ook daar één centraal systeem hebben en van die bonnetjes afkunnen. ”
De toekomst is elektrisch
Ook het aantal fietsers blijft stijgen onder aanmoediging van Ikea, of ze nu met de gewone fiets, een elektrische fiets of een plooifiets (tezamen met bus of trein) komen. “Al onze winkels hebben douches en kleedkamers en we geven de maximale fietsvergoeding. Wilrijk en Gent tellen het grootste aantal fietsers: niet toevallig twee steden waar de files de afgelopen jaren groeiden.”
En bij Ikea kleurt de toekomst elektrisch. “In 2017 organiseerden we een actie waarbij werknemers elektrische fietsen konden uittesten op het werk. Dankzij partnerships kunnen ze zo’n elektrische fiets (of gewone fiets) ook aan een voordelig tarief kopen. En er komen oplaadpunten voor elektrische fietsen in alle winkels.”
Duurzaamheid, op het werk, thuis en onderweg
Duurzaamheid is belangrijk voor Ikea. “We proberen dat op alle vlakken door te trekken in het bedrijf. Dat start bij de volledige terugbetaling van De Lijn- en NMBS-abonnementen, maar het gaat veel verder. Zo waren we een van de eerste grote bedrijven in België die investeerden in eigen zonnepanelen. Klanten kunnen sinds kort bij Ikea zonnepanelen kopen, maar we stimuleren dit zeker ook bij werknemers. Via een actie kunnen zij zonnepanelen voordeliger kopen. In onze winkels zetten we al even in op ledverlichting, maar we stimuleren dat ook bij werknemers thuis. Onze medewerkers kunnen bio-boxen kopen via het werk. Die worden gewoon thuis geleverd. En elke winkel heeft een eigen werkgroep rond duurzaamheid. Zij mogen eigen voorstellen uitwerken.
Gelukkige werknemers
Work-life balance: het is een hot topic, een modewoord, maar vooral een problematiek waar heel wat werkgevers oprecht mee bezig zijn, zo ook Ikea. Van Mol: “Het welzijn van onze werknemers is heel belangrijk voor Ikea. En het woon-werkverkeer speelt hierin natuurlijk een rol. Vlot en zonder stress op het werk en thuis geraken is belangrijk. Zo blijft er meer tijd over met hun gezin, wat mensen gelukkig gemaakt. En gelukkige mensen blijven langer bij een bedrijf en zijn productiever: kortom, gelukkige mensen maken een gelukkig bedrijf.”
Voordelen samenwerking met De Lijn op een rij
De eenvoud van het derde-betalersysteem
Goede en vlotte samenwerking met de contactpersoon van De Lijn
Een onderdeel van hoe ze duurzame mobiliteit stimuleren
Over Ikea
Bij Ikea werken zo’n 4.000 mensen verspreid over de 8 winkels in België: Anderlecht, Arlon, Gent, Hasselt, Hognoul, Mons, Wilrijk en Zaventem. Je vindt er alles voor in huis: altijd kwalitatief design, altijd aan een betaalbare prijs.
Ontdek het op www.ikea.be.

Voorstel op maat voor jouw organisatie
Wil je exact weten hoe voordelig het woon werkverkeer van jouw werknemers kan zijn? Vraag dan nu een persoonlijke offerte aan.
Aanvraag derde-betalersovereenkomstOntdek ook andere cases
Nieuwsgierig naar de resultaten van nog andere organisaties?
Jouw mogelijkheden
Als organisatie hebt je verschillende mogelijkheden om jouw werknemers gepast en voordelig openbaar vervoer aan te bieden.
Bijdrage in abonnementen
Onbeperkt* reizen met bus of tram. Draagt jouw werkgever hierin bij? Dan betaal jij slechts 5 of 16 euro** per maand als de minimumbijdrage 72 % is.
Tussenkomst in de zakelijke 10-rittenkaart
Pendelen jouw medewerkers 1 tot 2 keer per week naar het werk of hebben ze regelmatig een dienstverplaatsing? Dan is de zakelijke 10-rittenkaart de oplossing: een flexibel en voordelig vervoerbewijs.
Bijdrage 50-rittenkaart
Het meeste flexibele vervoerbewijs voor occasionele verplaatsingen. Door jouw werkgever aangekocht of terugbetaald.
Bijdrage tickets
Niet al jouw medewerkers komen elke dag op dezelfde manier naar het werk. Ook hun dienstverplaatsingen doen ze nu eens met de wagen, dan weer met het openbaar vervoer. Zo’n flexibel mobiliteitspatroon vraagt om een flexibele oplossing.
Tickets via app
Gemakkelijk én voordelig: dat is het ticket via de app samengevat in twee woorden. Dit digitale ticket is het goedkoopste vervoerbewijs voor een enkele rit met bus of tram. Jouw werknemers vragen hun ticket aan via een app, en je betaalt de factuur nadien.

