Emissievrij openbaar vervoer: kost & investeringen
Om het openbaar vervoer emissievrij te maken tegen 2035 plant De Lijn grote bijkomende investeringen, verspreid over meerdere legislaturen.
Aanzienlijke extra kapitaalinvestering t.o.v. diesel-hybride
E-bussen zijn een pak duurder dan dieselbussen: een standaard dieselbus kost ongeveer 250 000 euro, een e-bus ongeveer het dubbele.
De vergroening vergt ook omgebouwde en nieuwe stelplaatsen, en er is voldoende laadcapaciteit nodig.
Totale investeringskost
Geschat op 3,9 tot 5,2 miljard euro, afhankelijk van de werken aan de stelplaatsen.
Uitgaande van een gemiddelde ombouwkost voor de stelplaatsen, bedraagt de bijkomende investering tot 2035 in vergelijking met een scenario waar niets wordt gedaan 70 % of ongeveer 2,5 miljard euro.
Overheidssteun
Deze investeringen lopen over verschillende legislaturen. De Lijn rekent op voldoende middelen van de Vlaamse overheid om het plan te realiseren.
Bovenop de instandhoudingsinvesteringen voorziet het Openbaredienstencontract tussen De Lijn en de overheid in totaal in 573 miljoen euro aan vergroeningsinvesteringen van 2023 tot 2027.

