Emissievrij openbaar vervoer: kost & investeringen

Om het openbaar vervoer emissievrij te maken tegen 2035 plant De Lijn grote bijkomende investeringen, verspreid over meerdere legislaturen.

Aanzienlijke extra kapitaalinvestering t.o.v. diesel-hybride

  • E-bussen zijn een pak duurder dan dieselbussen: een standaard dieselbus kost ongeveer 250 000 euro, een e-bus ongeveer het dubbele.

  • De vergroening vergt ook omgebouwde en nieuwe stelplaatsen, en er is voldoende laadcapaciteit nodig.

Totale investeringskost

  • Geschat op 3,9 tot 5,2 miljard euro, afhankelijk van de werken aan de stelplaatsen.

  • Uitgaande van een gemiddelde ombouwkost voor de stelplaatsen, bedraagt de bijkomende investering tot 2035 in vergelijking met een scenario waar niets wordt gedaan 70 % of ongeveer 2,5 miljard euro.

Overheidssteun

  • Deze investeringen lopen over verschillende legislaturen. De Lijn rekent op voldoende middelen van de Vlaamse overheid om het plan te realiseren.

  • Bovenop de instandhoudingsinvesteringen voorziet het Openbaredienstencontract tussen De Lijn en de overheid in totaal in 573 miljoen euro aan vergroeningsinvesteringen van 2023 tot 2027.