De Lijn Flex-planner

Plan je reis met tram, bus of trein. Is er geen vast aanbod beschikbaar? Dan kan je meteen een flexbus reserveren – via de planner op de website of in de app. Je kan je rit boeken vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand.

Verder met de app?

Voor de beste ervaring raden we je aan onze mobiele app te downloaden.

Ja, download de app

Hoe werkt het?

Stap 1

Plan je reis

Kies eerst het tijdstip waarop je wil reizen. Maak je keuze tussen “vertrek om” of “aankomst om”. Moet je stipt ergens aankomen? Kies dan de optie “aankomst om”. Geef dan je opstaplocatie en je bestemming in.

Stap 2

Kies je traject

De De Lijn Flex-planner stelt één of meerdere reisopties voor. Je traject leg je waarschijnlijk met vast openbaar vervoer af. Lukt dat toch niet (volledig)? Dan stellen we een flexrit voor. Je krijgt een tijdsvenster van 30 minuten voorgesteld. Bevestig dit voorstel en reserveer je rit.

Stap 3

Hou je telefoon in de gaten

Geef de app toestemming om je meldingen te sturen in de app of schakel deze meldingen uit als je liever een sms ontvangt.

Annuleren of wijzigen

Kan je toch niet mee met je gereserveerde flexbus? Annuleer dan je rit zo snel mogelijk, uiterlijk 30 minuten op voorhand.
 Dat kan via:

  • De Lijn Flex-app

  • de website

  • of de De Lijn Flex-centrale (015 40 88 88 )

Zo maken we plaats voor andere reizigers.

Strikte opvolging van no-shows

Reizigers die meerdere keren niet opdagen zonder annulering (‘no show’), krijgen voortaan een waarschuwing of tijdelijke schorsing.

Hoe werkt het?

  • Eerste keer niet opdagen: je ontvangt enkel een waarschuwing per SMS. 

  • Tweede keer niet opdagen (binnen 30 dagen): je ontvangt een formele schriftelijke (of digitale) waarschuwing met uitleg over de procedures. 

  • Derde keer niet opdagen (binnen 30 dagen na formele waarschuwing): je wordt 14 dagen geschorst en ontvangt hiervan een schriftelijke melding met overzicht van gemiste ritten. 

  • Opnieuw niet opdagen (binnen 30 dagen na einde van eerdere schorsing): je wordt opnieuw geschorst, deze keer voor 30 dagen. 

Verweer indienen?

Je hebt 5 werkdagen om bezwaar in te dienen via reservatie@flex.delijn.be als de no-show niet aan jou te wijten was. Elke aanvraag wordt individueel beoordeeld.

informationBlur

Hou je flexrit in de gaten – download de app

Met de De Lijn Flex-app krijg je meldingen bij wijzigingen én zie je live waar je bus is. Zo ben je altijd zeker van je timing.

Meer over De Lijn Flex-app