Leuven: autonome Mobiliteit in Actie
Welkom op de projectpagina van het proefproject rond autonome mobiliteit in Leuven – een innovatieve stap richting de toekomst van openbaar vervoer. Vanaf oktober 2025 rijden autonome shuttles door het Leuvense stadsverkeer. Dit project is een primeur in België wat betreft de complexiteit van het verkeer en maakt deel uit van een bredere Europese samenwerking rond duurzame mobiliteit, dankzij financiering van EIT Urban Mobility.
Wat houdt het project in?
Vanaf begin januari tot eind februari 2026 vervoeren zelfrijdende shuttles reizigers tussen het station van Leuven en Heverlee. Na een testfase met chauffeur volgen ritten zonder bestuurder. Een opgeleide steward blijft aan boord om reizigers te begeleiden.
traject: Leuven Station ↔ Heverlee (4 km enkel)
dienstregeling: dagelijks, volgens een vaste route die na de testfase wordt bepaald
tickets: digitaal via de app van De Lijn, abonnementen zijn geldig
Waarom is dit bijzonder?
Dit is de eerste keer dat autonome voertuigen in België rijden in regulier verkeer. Eerdere proeven vonden plaats op afgesloten terreinen. Leuven fungeert als proeftuin dankzij een grondige risicoanalyse en samenwerking tussen publieke en private partners.

Wie zijn de partners?
Het project is een samenwerking tussen De Lijn, Stad Leuven, Brussel Mobiliteit, MIVB, TEC, WeRide (leverancier van de voertuigen, gesteund door Renault Groep), EIT Urban Mobility (Europees initiatief), de Vlaamse overheid via het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de federale overheid via de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Wat is het doel?
Dit project maakt deel uit van het bredere initiatief Mobility Masterclass, een opleidingsprogramma over innovatie op het gebied van mobiliteit. Het project wil:
kennis opbouwen over autonome mobiliteit
technologie testen in realistische omstandigheden
de mobiliteit in steden en landelijke gebieden verbeteren
Wat zijn de voordelen?
Volgens Vlaams minister Annick De Ridder biedt autonome mobiliteit kansen om:
verkeersveiligheid te verhogen
files en parkeerdruk te verminderen
betere ‘last mile’-verbindingen te voorzien
Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, benadrukt dat dit geen sciencefiction is, maar een concrete stap naar gedeelde, toegankelijke mobiliteit.
Europese en Belgische samenwerking
Uniek aan dit project is de samenwerking tussen publieke actoren uit alle drie Belgische regio’s. Er zijn ook gesprekken met federale en gewestelijke overheden om het project verder te ondersteunen.

Bekijk het traject op de kaart
De autonome pendelbussen volgen een vaste route van ongeveer 4 kilometer tussen het station van Leuven en Heverlee. Dit traject werd zorgvuldig gekozen op basis van veiligheid, toegankelijkheid en relevantie voor pendelaars en studenten.
Klik hier om de route te openen in Google MapsStad Leuven
Het project is in samenwerking met de Stad Leuven.
Brussel Mobiliteit
Het project is in samenwerking met Brussel Mobiliteit.
MIVB
Het project is in samenwerking met de MIVB.
TEC
Het project is in samenwerking met de TEC.
WeRide
Het project is in samenwerking met WeRide (leverancier van de voertuigen, gesteund door Renault Groep).
EIT Urban Mobility
Het project is in samenwerking met EIT Urban Mobility (Europees initiatief).
Vlaamse overheid
Het project is in samenwerking met de Vlaamse overheid via het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

