Leuven: autonome Mobiliteit in Actie

Welkom op de projectpagina van het proefproject rond autonome mobiliteit in Leuven – een innovatieve stap richting de toekomst van openbaar vervoer. Vanaf oktober 2025 rijden autonome shuttles door het Leuvense stadsverkeer. Dit project is een primeur in België wat betreft de complexiteit van het verkeer en maakt deel uit van een bredere Europese samenwerking rond duurzame mobiliteit, dankzij financiering van EIT Urban Mobility.

Wat houdt het project in?

Vanaf begin januari tot eind februari 2026 vervoeren zelfrijdende shuttles reizigers tussen het station van Leuven en Heverlee. Na een testfase met chauffeur volgen ritten zonder bestuurder. Een opgeleide steward blijft aan boord om reizigers te begeleiden.

  • traject: Leuven Station ↔ Heverlee (4 km enkel)

  • dienstregeling: dagelijks, volgens een vaste route die na de testfase wordt bepaald

  • tickets: digitaal via de app van De Lijn, abonnementen zijn geldig

Waarom is dit bijzonder?

Dit is de eerste keer dat autonome voertuigen in België rijden in regulier verkeer. Eerdere proeven vonden plaats op afgesloten terreinen. Leuven fungeert als proeftuin dankzij een grondige risicoanalyse en samenwerking tussen publieke en private partners.

informationBlur

Wie zijn de partners?

Het project is een samenwerking tussen De Lijn, Stad Leuven, Brussel Mobiliteit, MIVB, TEC, WeRide (leverancier van de voertuigen, gesteund door Renault Groep), EIT Urban Mobility (Europees initiatief), de Vlaamse overheid via het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de federale overheid via de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Wat is het doel?

Dit project maakt deel uit van het bredere initiatief Mobility Masterclass, een opleidingsprogramma over innovatie op het gebied van mobiliteit. Het project wil:

  • kennis opbouwen over autonome mobiliteit

  • technologie testen in realistische omstandigheden

  • de mobiliteit in steden en landelijke gebieden verbeteren

Wat zijn de voordelen?

Volgens Vlaams minister Annick De Ridder biedt autonome mobiliteit kansen om:

  • verkeersveiligheid te verhogen

  • files en parkeerdruk te verminderen

  • betere ‘last mile’-verbindingen te voorzien

Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, benadrukt dat dit geen sciencefiction is, maar een concrete stap naar gedeelde, toegankelijke mobiliteit.

Europese en Belgische samenwerking

Uniek aan dit project is de samenwerking tussen publieke actoren uit alle drie Belgische regio’s. Er zijn ook gesprekken met federale en gewestelijke overheden om het project verder te ondersteunen.

informationBlur

Bekijk het traject op de kaart

De autonome pendelbussen volgen een vaste route van ongeveer 4 kilometer tussen het station van Leuven en Heverlee. Dit traject werd zorgvuldig gekozen op basis van veiligheid, toegankelijkheid en relevantie voor pendelaars en studenten.

Klik hier om de route te openen in Google Maps
Meer weten?Wil je meer weten over het AMAM-project, de technologie achter de shuttles of hoe je zelf een rit kan maken? Ontdek het op deze pagina en volg de updates via De Lijn en Stad Leuven.