Contactloze en online betalingen

Deze pagina vult de hoofdpagina van het privacybeleid aan. Informatie over welke rechten je hebt en hoe je deze uitoefent, kan je daar terugvinden.

Bij contactloze en online betalingen registreert De Lijn volgende gegevens voor: verwerking van betalingstransacties en ondersteunende gerelateerde diensten; fraudedetectie; en verdedigen van terugboekingen. Deze verwerkingen zijn gebaseerd op de uitvoering van de overeenkomst die je aangaat op het moment dat je een ticket of abonnement aankoopt of toestemming wanneer je een betaalmethode wil opslaan.

Welke gegevens en waarom 

Bij contactloze betalingen registreert De Lijn volgende gegevens: 

  • Het nummer van jouw betaalkaart, in een volledig versleuteld en dus onleesbaar formaat, en de vervaldatum van jouw betaalkaart

  • Informatie over de betaling zelf, die betaaldienstverleners gebruiken om de betaling af te handelen. Dit kunnen o.m. gegevens zijn over het gebruikte kaartschema, kaartuitgever, betaalpogingen, het feit of een kaart voorkomt op een “hotlist” en bijhorende redenen voor genomen beslissingen m.b.t. de betaling zoals bijv. aanvaarding of weigering.

  • Reisgeschiedenis van jouw ritten met contactloze betalingen, die je steeds zelf kan raadplegen dankzij ons portaal

  • Daarnaast worden eveneens lijnnummer, voertuignummer, tijdstip, haltenummer, type kaart (fysiek of digitaal), tariefzone, terminal token en het nummer van de terminal anoniem bijgehouden. Deze gegevens worden gelinkt aan een token die wordt gegenereerd bij de betaling.

Bij online betalen registreert De Lijn volgende gegevens (deze worden enkel geëncrypteerd doorgegeven aan de betaaldienstprovider en niet door De Lijn opgeslagen):

  • Bij creditcards of debetkaarten: kaartgegevens zoals CVC, vervalmaand, vervaljaar, naam kaarthouder, kaartnummer en uitgiftenummer

  • Voor fraudedetectie: IP-adres

Daarnaast wordt eveneens je e-mailadres verwerkt in het kader van een online betaling.

Wanneer je er voor zou kiezen om een betaalmethode op te slaan, worden je kaartgegevens veilig opgeslagen bij onze betaaldienstprovider. Wij koppelen op dat ogenblik enkel een unieke ID aan jou die wij ontvangen van de betaaldienstprovider zodat toekomstige betalingen uitgevoerd kunnen worden. Wij slaan de kaartgegevens zelf niet op.

Oorsprong van de gegevens 

Bij contactloze betalingen verzamelen we deze gegevens op het moment dat je een rit valideert met jouw betaalkaart.

Bij online betalingen verzamelen we deze gegevens op het moment dat je online betaalt of wanneer je een betaalmethode opslaat.

Doorgifte van de gegevens 

Voor de betalingen werken wij samen met betaaldienstverleners. Om jouw betaling correct af te handelen geven wij de gegevens die hierboven vermeld staan door aan onze betaaldienstverleners. De Lijn deelt geen additionele informatie, zoals details over jouw aankoop of rit, met deze partijen.

Bewaartermijn van de gegevens 

Voor de contactloze betalingen bewaren we jouw betaalgegevens en reisinformatie op basis van contactloze betalingen tot 13 maanden na het gebruik van jouw kaart, tenzij je een openstaande schuld hebt of in het kader van onze boekhouding of andere wettelijke verplichtingen. Na deze periode wordt de link tussen jouw kaartnummer en andere transactiegegevens losgekoppeld. Op basis van jouw recht op verwijdering (zie ‘hoe kan ik mijn rechten uitoefenen?’) kunnen we deze loskoppeling tussen kaartnummer en transactiegegevens ook eerder uitvoeren. Let wel: op dat moment verlies je de mogelijkheid om een aanrekening te betwisten.

Hetzelfde geldt voor online betalingen. Als je kiest om een betaalmethode op te slaan, worden de kaartgegevens uiteraard zo lang bewaard als jij kiest om ze te bewaren.

Het is mogelijk dat de betaaldienstverleners jouw gegevens langer bewaren op basis van wettelijke verplichtingen die op hen zouden rusten.