De Lijn Flex

Deze pagina vult de hoofdpagina van het privacybeleid aan. Informatie over welke rechten je hebt en hoe je deze uitoefent, kan je daar terugvinden.

De Lijn Flex biedt flexvervoer aan – en dat biedt mogelijk een oplossing wanneer je jouw traject niet of slechts gedeeltelijk kan afleggen met het gekend openbaar vervoer. Reserveer op voorhand jouw rit met een flexbus, dat kan met de De Lijn Flex-planner in de De Lijn Flex-app of via onze website. Ook is het mogelijk om telefonisch te reserveren via de De Lijn Flex-centrale.

De De Lijn Flex-planner maakt het mogelijk om verschillende vervoermiddelen te combineren en berekent de meest geschikte oplossing om op je bestemming te geraken. Zo krijg je ritten voorgesteld met bijvoorbeeld het gekend openbaar vervoer of ga je de flexbus kunnen combineren met een bus of trein. Daarnaast kan je met de De Lijn Flex-app, -website of -centrale je gereserveerde ritten beheren, wijzigen of annuleren.

Welke persoonsgegevens en waarom

Vraag je onze diensten aan? Of neem je contact met ons op in het kader van flexgerelateerde diensten? Dan verzamelen en verwerken we jouw persoonsgegevens. Dat gebeurt wanneer je gebruik maakt van de De Lijn Flex-planner (via De Lijn Flex-app of -website) of wanneer je belt naar de De Lijn Flex-centrale om ritten aan te vragen.

Dat doen we om de overeenkomst die we met jou aangingen (waarin je gebruik maakt van de dienstverlening van De Lijn Flex) uit te kunnen voeren.

Bij het aanmaken van een account of het aanvragen van een rit*, verwerken we deze persoonsgegevens:

  • Naam en voornaam

  • E-mailadres

  • Telefoonnummer

  • Op- en afstaplocatie

  • Optioneel en afhankelijk van de gekozen dienstverlening:

    • Financiële gegevens

    • Adres

    • Geolocatie

    • Of je wil reizen met een rolstoelvriendelijk voertuig

    • MOBIB-kaartnummer

*via de De Lijn Flex-app of -website, of telefonisch via de -centrale.

Zonder deze persoonsgegevens is het onmogelijk om een dienstverlening voor jou te organiseren. Met andere woorden: als wij niet beschikken over deze informatie, kan jij geen gebruikmaken van onze dienstverlening.

Daarnaast verwerken we jouw persoonsgegevens ook om het aanbod van De Lijn Flex te verbeteren. Dat kan bijvoorbeeld door marktstudies uit te voeren – en dan nemen we enquêtes af waarin jij kan spreken over je ervaring met De Lijn Flex. Voor de verwerking baseren we ons op ons gerechtvaardigd belang. Je kan hier bezwaar tegen maken op eender welk moment. Meer informatie over hoe je je rechten kan uitoefenen, vind je op de hoofdpagina van ons privacybeleid.

Oorsprong van de persoonsgegevens 

Deze persoonsgegevens verzamelen we rechtstreeks bij jou, op het moment dat je gebruik maakt van een De Lijn Flex-dienst.  

Doorgifte van de persoonsgegevens 

Jouw persoonsgegevens worden hoofdzakelijk intern verwerkt door onze medewerkers. 

We werken evenwel samen met verwerkers om onze diensten aan te bieden. Deze verwerkers kunnen in sommige gevallen een subverwerker aanstellen. Bijvoorbeeld: wanneer je een ticket koopt via de De Lijn Flex-app, worden je persoonsgegevens verwerkt door een betaalprovider. 

In de eerste plaats worden je persoonsgegevens verwerkt binnen de Europese Economische Ruimte. Mocht dat hier toch buiten vallen, dan worden ze enkel verwerkt in landen die een gelijkaardig niveau van privacybescherming bieden als België. In het kader van De Lijn Flex zouden jouw persoonsgegevens onder meer verwerkt kunnen worden in de Verenigde Staten, Israël en het Verenigd Koninkrijk. Voor deze landen bestaat er telkens een adequaatheidsbesluit van de Europese Commissie. Meer informatie vind je terug op de website van de Europese Commissie.  

Bewaartermijn van de persoonsgegevens  

Alleen als jouw persoonsgegevens noodzakelijk zijn om diensten te verlenen, mogen we ze bijhouden. Met andere woorden: zolang je gebruik maakt van De Lijn Flex, bewaren wij je persoonsgegevens