Marktonderzoek en marktanalyse

De Lijn doet op verschillende manieren onderzoek en analyses op de reizigerspopulatie.

Dit om bijvoorbeeld een doelgroepenbeleid te voeren, aan prijsdifferentiatie te doen, ons aanbod maximaal op de vraag te kunnen afstemmen, etc. Daarnaast gebruiken we de analyses ook om ons vervoernet te optimaliseren. Tenslotte zijn wij verplicht om te rapporteren aan onze stakeholders over bepaalde doelgroepen en over de doelstellingen die opgenomen zijn in de beheersovereenkomst. Om deze doelstellingen te bereiken gebruiken we persoonsgegevens als input voor analyses. De resultaten van deze analyses en rapporten bevatten uiteraard geen persoonsgegevens. 

Welke gegevens en waarom

De Lijn kan alle gegevens die ze heeft over haar klanten gebruiken in analyses. Dit gaat bijvoorbeeld over de gegevens uit het klantenbestand, gegevens over gebruik van vervoerbewijzen, etc. De analyses kaderen in het gerechtvaardigd belang van De Lijn of in een wettelijke opdracht van De Lijn. Het is immers voor onze organisatie van groot belang om onze dienstverlening zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de behoeften van onze klanten. Bij het uitvoeren van dit onderzoek respecteren we maximaal de persoonlijke levenssfeer van klanten. 

Oorsprong van de gegevens

We verzamelen deze gegevens in de looptijd van jouw klantenrelatie met De Lijn. 

Doorgifte van de gegevens

De Lijn doet soms een beroep op verwerkers voor marktonderzoek. In dat geval maken we  passende contractuele afspraken over de bescherming van uw persoonsgegevens. We geven rapporten en analyses soms extern door, bijvoorbeeld aan de Vlaamse Overheid. Dergelijke rapporten bevatten nooit persoonsgegevens over individuen. 

Bewaartermijn van de gegevens

Rapporten voor marktonderzoek en –analyse bevatten geen persoonsgegevens. Voor het bewaren hiervan ligt er geen maximum termijn vast.