Vervoerbewijs uitreiken en klantenbestand beheren

Om vervoerbewijzen af te leveren, zijn in de meeste gevallen een aantal persoonsgegevens noodzakelijk voor de afhandeling. Welke persoonsgegevens verwerkt worden, is afhankelijk van het type vervoerbewijs. 

Abonnementen 

Welke gegevens en waarom

Abonnementen van De Lijn staan op een MOBIB-kaart. Voor het aanmaken van deze kaarten en abonnementen gebruiken we volgende gegevens:

  • naam, voornaam

  • geslacht,

  • geboortedatum

  • adres

  • gezinssamenstelling

  • contactgegevens (gsm, e-mail)

  • foto

  • rijksregisternummer

  • type klant (indien van toepassing: sociaal statuut, handicap)

Al deze gegevens zijn noodzakelijk voor het aanmaken en versturen van een abonnement, het bepalen van het juiste tarief, controleren of je recht hebt op een bepaald abonnement, fraudebeheer, het beheren en actueel houden van ons klantenbestand. Deze gegevens worden dus verzameld in het kader van het uitvoeren van een overeenkomst. 

Oorsprong van de gegevens 

Deze gegevens verzamelen we bij de aanvrager, op het moment dat een abonnement wordt gekocht. Als je een abonnement krijgt via van een derde-betalersysteem, kunnen deze gegevens ook verstrekt worden aan De Lijn door jouw werkgever of gemeente. In sommige gevallen is het ook mogelijk dat je een abonnement krijgt in kader van een specifieke campagne vanuit De Lijn, met als doel om zo veel mogelijk mensen te laten kennis maken met het openbaar vervoer. Deze campagnes kaderen steeds in onze publieke opdracht opgenomen in de beheersovereenkomst tussen De Lijn en de Vlaamse Overheid. De gegevens worden aangevuld met of gecontroleerd aan de hand van gegevens uit een authentieke gegevensbron, zoals het rijksregister of de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.

Doorgifte van de gegevens

Deze gegevens kunnen we doorgegeven aan opdrachtnemers die in opdracht van De Lijn vervoerbewijzen aanmaken of versturen. Deze gegevens kunnen we ook delen met andere aanbieders van vervoerdiensten of derden. In dit geval geven we  enkel gegevens door als het noodzakelijk is in het kader van de uitvoering van het contract, of als je hiervoor expliciet toestemming geeft. Een voorbeeld hiervan is het delen van contractinformatie tussen De Lijn en andere Belgische openbaar vervoermaatschappijen als een klant een multimodaal contract koopt.

Bewaartermijn van de gegevens 

We bewaren deze gegevens maximaal 5 jaar na het laatste contact tussen de klant en De Lijn 

Vervoerbewijzen

Welke gegevens en waarom vervoerbewijzen worden aan uw account gekoppeld. De gegevens die je opgeeft bij aanmaak van jouw account koppelen we dus ook aan jouw vervoerbewijzen:

  • naam, voornaam

  • e-mailadres

  • geboortedatum 

We verzamelen deze gegevens in het kader van de uitvoering van een overeenkomst, namelijk de aankoop van een vervoerbewijs. Daarnaast houden we ook jouw gsm-nummer bij. Dit gebruiken we in het controleproces.

Oorsprong van de gegevens 

We verzamelen deze gegevens op het moment dat je een account aanmaakt, of waarop je een vervoerbewijs koopt. Krijg je een vervoerbewijs omwille van een derde-betalersysteem? Dan kan jouw werkgever jouw gegevens ook bezorgen aan De Lijn.  

Doorgifte van de gegevens 

Betalingen van deze producten verlopen via een betaalprovider. Als je een vervoerbewijs koopt via een partner van De Lijn, kan deze partner ook gegevens over je verzamelen. Voor deze verwerking is het privacy statement van de partner van toepassing. 

Bewaartermijn van de gegevens 

Deze gegevens bewaren we maximaal 5 jaar na het laatste contact tussen de klant en De Lijn. De Payment Service Provider houdt records van betalingen gedurende 7 jaar bij.

Ticket of –dagpas 

Welke gegevens en waarom 

Als je een vervoerbewijs koopt verwerken we jouw gsm-nummer. Dit is noodzakelijk om een sms te kunnen sturen, en we gebruiken dit ook in het controleproces. We verzamelen deze gegevens dus in het kader van de uitvoering van een overeenkomst, namelijk de aankoop van een sms-product en met het oog op een taak in het gerechtvaardigd belang van De Lijn, namelijk het controleren van de vervoerbewijzen. 

Oorsprong van de gegevens

We verzamelen dit gegeven op het moment waarop je een vervoerbewijs aankoopt.  

Doorgifte van de gegevens

Voor het versturen van de sms’en doet De Lijn een beroep op een partner. Betalingen van deze producten verlopen via een betaalprovider. 

Bewaartermijn van de gegevens

We bewaren deze gegevens maximaal 5 jaar na het laatste contact tussen de klant en De Lijn. 

Tickets op papier

Bij papieren tickets verzamelen of verwerken we geen persoonsgegevens. Papieren tickets kun je kopen via de kanalen van De Lijn, zoals een Lijnwinkel, maar ook via partners zoals een krantenwinkel of een e-shop. In dit tweede geval kunnen de partners mogelijk persoonsgegevens verwerken in de loop van hun verkoopproces. De Lijn is in deze geen partij, en de voorwaarden van de partner zijn dan van toepassing.