De Lijn Flex

De Lijn Flex is een vraaggestuurde vervoersdienst die landelijke of minder bereikbare gebieden verbindt met het vaste openbaar vervoer zoals bus, tram of trein.

Kan je jouw route niet of slechts gedeeltelijk afleggen met het vast openbaar vervoer (bus, tram, trein of metro)? Dan biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing.

Wanneer gebruik je De Lijn Flex?

Is er op jouw route geen bus of tram beschikbaar? Dan is De Lijn Flex misschien iets voor jou. Het is vervoer op aanvraag, speciaal voor gebieden waar het gewone openbaar vervoer niet of slechts beperkt rijdt.

Wanneer je een rit aanvraagt via de De Lijn Flex-app, -website of telefonisch, wordt automatisch nagegaan of je verplaatsing (volledig of deels) mogelijk is met vast openbaar vervoer zoals bus, tram, trein of metro. Als dat zo is, word je (deels) doorverwezen naar dat alternatief. 

We houden rekening met factoren zoals wandelafstand, omrijtijd, overstappen en beschikbaarheid. Zo zorgen we ervoor dat reizigers die een haalbaar alternatief hebben, geen gebruik maken van de flexbus en De Lijn Flex voorbehouden blijft aan wie echt geen andere optie heeft. 

Flexbus reserveren?

Reserveer via de planner

Plan je rit online via delijn.be/plannen. Log in met je gsm-nummer en e-mailadres.
Ga naar de planner

Reserveer met De Lijn Flex-app

Reserveer je flexrit en volg je bus live via de app. Download voor iPhone of Android
Meer over de app

Reserveer telefonisch

Liever geen digitale tools? Bel naar de De Lijn Flex-centrale op 015 40 88 88. Zij plannen je rit samen met jou in.
Bel 015 40 88 88

Waar en wanneer rijdt de flexbus?

Het flexvervoer is beschikbaar in heel wat gemeentes in Vlaanderen. We hebben alle nodige informatie per provincie gerangschikt. Zo vind je snel het flexaanbod in jouw regio terug en weet je waar en wanneer op de flexbus te rekenen.

Wat kost een rit met de flexbus?

Op de flexbus gelden de gewone vervoerbewijzen en tarieven van De Lijn. Niet alle vervoerbewijzen zijn echter geldig omdat het flexvervoer niet dezelfde betaaltoestellen heeft als een gewone bus of tram. 

Reis je met een abonnement?

Dan moet je je eenmalig registreren bij je eerste reservatie:

  • via de De Lijn Flex-app

  • of via de De Lijn Flex-centrale: 015 40 88 88  

Koop je losse tickets?

Gebruik een digitaal ticket van De Lijn.

  • Je koopt dit via de De Lijn-app of op de website.

  • In de De Lijn Flex-app kan je geen ticket kopen.

Inclusief flexvervoer

Uiteraard maken toegankelijke voertuigen ook deel uit van het flexaanbod. Wie nood heeft aan een toegankelijke rit meldt dit bij een eerste telefonische reservatie aan de De Lijn Flex-centrale.

Afhankelijk van de mobiliteitsnoden

  • voorzien we een toegankelijk voertuig.

  • mag je de combimobiele voorgestelde route(s) rechtstreeks afleggen met één flexbus.

Reis je verder dan je eigen flexgebied?

Dan zal je alsnog verschillende vervoermiddelen moeten combineren.

De voorwaarden voor het speciaal toegankelijkheidsstatuut zijn terug te vinden in de Algemene Reisvoorwaarden