Contactloos betalen op bus en tram

Op alle bussen en trams van De Lijn kan je contactloos betalen via de witte terminal.* Dat is makkelijk, snel én zo heb je altijd een geldig vervoerbewijs op zak.

Een rit kost 3 euro. Reis je in groep? Betalen kan voor maximaal vijf mensen met hetzelfde betaalmiddel.**

Je vervoerbewijs staat daarna op je betaalmiddel. Bij controle wordt je bankkaart (of contactloos betaalmiddel) gescand met een controletoestel.

Hoe betaal ik contactloos

Stap 1

Betalen

Hou je contactloze bankkaart of ander medium (smartphone, slim horloge,…) op minder dan 4 centimeter voor het contactloos betalen symbool op de witte terminal.

Stap 2

Check

Op het scherm verschijnt een groen vinkje. Zo weet je: mijn betaling is in orde en mijn vervoerbewijs staat nu op mijn betaalmiddel.

Stap 3

Herhaal voor meerdere reizigers

Reis je in groep? Hou binnen de twee minuten hetzelfde betaalmiddel nog eens voor dezelfde terminal. Je kan zo voor maximaal vijf mensen betalen. Je ziet telkens het aantal reizigers op het scherm. Bij meer dan vijf, krijg je een rood scherm ‘maximaal aantal reizigers bereikt’.

Stap 4

Overstap

Overstappen op een andere bus of tram doe je gratis binnen de 60 minuten. Zit je na dit uur nog steeds op bus of tram? Dan mag je die rit nog uitrijden. Hou hetzelfde betaalmiddel ook voor de witte terminal op het voertuig waar je naar overstapt. Doe dit voor elke reiziger binnen je groep. Wees gerust: we rekenen geen nieuwe rit aan.

* Uitgezonderd Studentensnellijnen 178 en 179

** Kinderen jonger dan zes jaar reizen gratis, maar moeten wel steeds in het gezelschap zijn van een betalende reiziger die minstens 12 jaar oud is. Bekijk de voorwaarden.

Met welke middelen kan ik betalen?

Hoe wordt mijn betaling verwerkt?

Aan contactloos betalen zijn geen extra kosten verbonden. Voor elke rit die je maakt, wordt er wel 3 euro gereserveerd. Hoeveel je moet betalen, hangt af van het aantal ritten dat je die dag maakte. Dit berekenen we ’s nachts en het bedrag wordt automatisch verrekend via je bank. Maak je een overstap binnen de 60 minuten? Dan wordt dit niet aangerekend. We voegen steeds een betaalreferentie toe aan je bankafschrift. Dit kan je nakijken op het online portaal.

Betaalde je met een contactloze:

  • Debetkaart? Dan kan het tot 3 werkdagen duren voor het bedrag van je rekening gaat. Het juiste tijdstip verschilt van bank tot bank.

  • Kredietkaart? Dan vermelden we je ritten op je maandelijks overzicht. Het bedrag van je verplaatsing wordt gecrediteerd samen met je andere betalingen.

  • Prepaid kaart? Dan gaat het bedrag na 1 of meerdere dagen van je tegoed. Het juiste tijdstip verschilt van bank tot bank.

Veelgestelde vragen

Hoe log ik in op het portaal voor contactloos betalen?

Inloggen op het portaal kan met je kaartnummer of je betaalreferentie.
Lees meer

Waarom wordt mij contactloze bankkaart niet aanvaard?

De terminal reageert niet of je kaart wordt geweigerd als je deze aanbiedt.
Lees meer

Waarom is 3 euro van mijn rekening gehaald bij contactloos betalen?

Bij elke rit doorheen de dag wordt er 3 euro gereserveerd, dit betekent niet dat er geld van de rekening gehaald wordt.
Lees meer

Nog vragen?

Neem dan eens een kijkje op onze FAQ-pagina.
Raadpleeg onze FAQ's