De Lijn Flex: tickets en tarieven
Kan je jouw traject niet of slechts gedeeltelijk afleggen met het vast openbaar vervoer? Dan biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing! De tarieven en vervoerbewijzen op het flexvervoer zijn licht afwijkend, je leest er hier meer over.
De Lijn Flex boeken
Ontdek via de De Lijn Flex-planner in de De Lijn Flex-app of via onze website of De Lijn Flex-centrale of de flexbus een oplossing biedt voor jou. Kan je de flexbus nemen binnen jouw reistraject? Boek dan zeker op tijd je rit. Dat kan al vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand.
De Lijn Flex betalen
Je flexrit betalen kan met een digitaal vervoerbewijs van De Lijn of met je bankkaart wanneer je opstapt op het voertuig.
Niet alle elektronische kaarten zijn geldig op het flexvervoer, we raden je daarom aan om digitale tickets te kopen, via:
de De Lijn-app of -website
sms:
voor een gewoon ticket sms je DL naar 4884
voor een dagticket stuur je DLD naar 4884
Natuurlijk kan je ook je abonnement gebruiken. Registreer je abonnement zeker op voorhand in de De Lijn Flex-app of via de De Lijn Flex-centrale. Zo weet de chauffeur dat je in orde bent, je kan dit namelijk niet scannen op de flexbus.
Afhankelijk van je persoonlijke situatie reis je met flexvervoer aan een verminderd tarief – of zelfs helemaal gratis.
Uitzondering: een elektronisch vervoerbewijs
Reis je met een elektronische Lijnkaart? Toon deze dan aan de chauffeur en betaal je rit met je bankkaart. Dat kan aan de standaardtarieven van:
3 euro
2,10 euro als je een 10-rittenkaart gebruikt.
1,80 euro als je een 50-rittenkaart gebruikt
1 euro, als je recht hebt op gemeentekorting.
Uiteraard tóón je alleen maar je elektronische kaart, er gaan géén ritten van de rittenkaart af.
De chauffeur zal je een De Lijn Flex ticket overhandigen. Dat ticket
is 60 minuten geldig
mag je ook gebruiken om over te stappen op ons reguliere vervoer (bussen en trams) indien er nog tijd resterend is op je ticket.
Op dit ticket zijn onze algemene reisvoorwaarden van toepassing.
Opgelet: Andere elektronische vervoerbewijzen (bijvoorbeeld dagpassen) zijn niet geldig bij eerste opstap op De Lijn Flex!
Wat te doen bij een overstap?
Reis je met een reguliere bus of tram van De Lijn? Scan dan je (digitale) ticket of abonnement bij het opstappen. En stap je erna over op een voertuig van De Lijn Flex? Dan meld je met welk vervoerbewijs je reist aan de chauffeur. Je hoeft het niet opnieuw te scannen.
Controle van je ticket onderweg
Voor je opstapt
Je bent zelf verantwoordelijk voor de geldigheid van je vervoerbewijs.
Is je ticket verlopen? Of ga je niet je hele traject ermee kunnen afleggen? Koop dan een nieuw ticket via onze app, sms of een betaalterminal.
Bij het opstappen
Toon je geldige vervoerbewijs aan de chauffeur of koop een De Lijn Flex ticket ter plaatse.
Hij/zij zal sowieso letten op de geldigheidsduur.

