Toegankelijkheidsbeleid
De Lijn streeft naar een vlot openbaar vervoer, voor iedereen. Om dat te bereiken verbeteren we permanent onze dienstverlening en maken het uniform voor alle reizigers.
Inclusie vormt een belangrijke component van de strategische doelstelling van De Lijn inzake het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Krachtlijnen voor de invulling van het toegankelijkheidsbeleid zijn opgenomen in de beheersovereenkomst en het ondernemingsplan van De Lijn.
De belangrijkste aandachtspunten zijn
toegankelijke voertuigen en haltes
toegankelijke reisinfo, zowel digitaal als niet-digitaal
toegepaste tarieven moeten voor iedereen een haalbare kaart zijn (link naar kortingen nog toevoegen)
klantvriendelijk onthaal van personen met een beperking
overleg met stakeholders over toegankelijkheid
een duidelijke rol voor het openbaar en aangepast vervoer
Samenwerking en partners
Inter: De Lijn werkt, voor de uitwerking van haar toegankelijkheidsbeleid, samen met Inter, het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen.
Noozo: De Lijn is in overleg met Noozo, de Vlaamse adviesraad voor personen met een handicap.
Gebruikers: We doen regelmatig beroep op de ervaringsdeskundigheid van onze reizigers. Dit was bv. het geval bij de optimalisatie van de toegankelijkheid van onze app.
Kenniscel Toegankelijkheid: De Lijn participeert samen met het Departement Mobiliteit en openbare werken de Administratie Wegen en Verkeer en Inter aan de kenniscel Toegankelijkheid. Deze kenniscel werkt aan een monitoringsysteem van toegankelijkheid binnen basisbereikbaarheid.

