De tram spoort steeds groener door de stad

Trams rijden niet op fossiele brandstoffen, maar op elektrische energie, die voor 100% uit groene stroom bestaat. Kunnen we onze trams dan nog duurzamer laten rijden? Jazeker. Bij revisies van bestaande trams vervangen we oude onderdelen door nieuwe, waardoor de trams energiezuiniger rijden. Nieuwe trams moeten uitgerust zijn met de meest energiezuinige technologieën op de markt.

Bestaande trams krijgen milieu-efficiënte updates:

De enkele oudere trams die nog in Antwerpen rijden, bouwden we tussen 1991 en 2000 al om naar een elektronische sturing. Daarna deden we dat ook bij heel wat van de Gentse PCC’s. Bij de levering van onze Flexity2-trams – onze Albatrossen – gingen de laatste trams met weerstandsaandrijving gefaseerd uit dienst tussen 2015 en 2017.

Elektronische sturing, wat betekent dat?

  • Een soepele bediening voor tractie en remming en een betere reactie op bijvoorbeeld het doorslippen van de wielen (ABS).

  • Beduidend minder energieverbruik: er is namelijk geen weerstandsverlies meer. Als de tram remt, dan komt er energie vrij. Die wordt gebruikt voor de hulpsystemen en verwarming of gaat via de bovenleiding terug naar het net. Zo profiteren ook trams in de buurt hiervan.

Onze recente trams (Hermelijn, Albatros, Zeelijner, nieuwe trams voor Antwerpen) hebben wandisolatie. Ze wegen ook minder – en dat betekent ook minder energieverbruik.

tram-spoort-groener

Verschillende trams

Hiermee houden we rekening bij de aankoop van nieuwe trams:

We vragen in onze bestekken de meest milieuvriendelijke oplossingen op dat moment op de markt.

  • Albatros-trams: keuze voor vernieuwende elektronische aandrijving.

  • Nieuwe, grotere lagevloertrams: een vernieuwd zelfregulerend klimaatregelingssysteem, waarbij de ventilatie wordt afgestemd op CO2-metingen. Waar mogelijk gebruiken we enkel ventilatie zonder echte koeling of verwarming. Om de tram te verwarmen, gebruikt het nieuwe systeem de remenergie van het voertuig.