8 duurzame aanpassingen voor stelplaatsen
Voor onze e-bussen moeten we onze stelplaatsen ombouwen – om de bussen ’s nachts te kunnen opladen. Zo’n ombouw kost jaren. In die periode maken we meteen ook heel wat extra energie-efficiëntie keuzes!
De grootste uitdaging: stelplaatsen ombouwen
Bij de omschakeling naar e-bussen komt veel meer kijken dan de aankoop van de voertuigen. De echte uitdaging ligt in de ombouw van onze stelplaatsen en de bouw van nieuwe stelplaatsen met installatie van laadinfrastructuur en integratie van processen en ICT-systemen. Het gaat om een investering op lange termijn van 3,9 tot 5,2 miljard euro, afhankelijk van de grootte van de ombouwwerken aan de stelplaatsen.

E-bus in stelplaats
Wat moet er gebeuren?
Omdat bussen voornamelijk ’s nachts opladen, komt er meer bij kijken dan enkele laadpalen zetten. De ombouw van een stelplaats of de bouw van een nieuwe stelplaats kan tot 7 jaar duren, blijkt uit de ervaring van andere bedrijven voor openbaar vervoer in Europa.
Maar het voordeel is: bij die ombouw passen we meteen ook een heleboel andere duurzame maatregelen toe. We kiezen voor energie-efficiëntie en alternatieve energiebronnen en springen verantwoord om met natuurlijke rijkdommen. Ook scannen we de markt constant op zoek naar nieuwe maatregelen die aan alle energienormen en milieu-eisen voldoen.
Boorgat-energieopslagvelden: deze bodemgekoppelde warmtepompen halen energie uit de aardbodem. Afhankelijk van de noden sturen ze dan warme of koude lucht door de gebouwen.
Groendaken: met sedumplantjes als vegetatielaag brengen deze daken verkoeling, bevorderen ze de biodiversiteit en zorgen ze voor een betere luchtkwaliteit.

Groendaken
Tankstraten: met een vloeistofdichte vloer en ondergrondse tank. Zo kunnen er geen brandstoffen en andere schadelijke stoffen in de bodem sijpelen.
Busparkeerplaatsen: met vloeistofdichte betonverharding om insijpeling te vermijden.
Energieproductie: de energie op de stelplaatsen komt voor 25 % uit hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen en warmtepompen.

Zonnepanelen
Regenwaterrecuperatie: regenwater wordt opgeslagen in putten en bufferbekkens.
Wasinstallaties: op nieuwe stelplaatsen zuiveren we het water van de wasstraten biologisch en recupereren we het voor 90 %. Op bestaande stelplaatsen recupereren we het water voor ongeveer 60 % – maar we werken wel toe naar 90% door ook hier onder meer bio-installaties op te starten.

Wasinstallaties
Waterverbruik: op een groot deel van onze stelplaatsen meten en rapporteren we het totale waterverbruik. We breiden dit uit naar álle stelplaatsen en kantoorgebouwen.

