Ikea

Ontdek hoe Ikea duurzaamheid stimuleert bij werknemers: op het werk, thuis én onderweg.

Van busabonnementen tot zonnepanelen: Ikea kiest voor een duurzaam werknemersbeleid

De hoogtepunten van Ikea

Hoogtepunt 1
Money

100%

voorafbetaling

Hoogtepunt 2
Duim omhoog

293

abonnementen vs. 50 bedrijfswagens

Hoogtepunt 3
Een favoriet hartje

2007

start van de samenwerking met De Lijn

Situering

Anja De Mol, country payroll specialist bij Ikea neemt je graag mee in hun verhaal

De Ikea-winkel is misschien wel hét prototype van de baanwinkel, gelegen aan een grote baan, vlakbij een afrit van de snelweg en met een grote parking. En toch zet Ikea sterk in op trein, tram, bus en fiets, volgens Anja De Mol, country payroll specialist bij Ikea. “Behalve in Arlon, liggen alle winkels dichtbij een bus- of tramhalte. Het aantal mensen dat met het openbaar vervoer komt, zit in de lift, net als het aantal fietsers.”

Openbaar vervoer vs. bedrijfswagens: 1-0

“Duurzame mobiliteit is belangrijk voor Ikea. We zijn bijvoorbeeld heel zuinig in het toekennen van bedrijfswagens, terwijl de fiets en het openbaar vervoer hard gestimuleerd worden.” Vandaag zijn er 293 werknemers met een De Lijn abonnement, terwijl er maar 50 mensen op heel het bedrijf een bedrijfswagen hebben. De ratio De Lijn-abonnementen vs. bedrijfswagens is zo’n 6 abonnementen tegenover 1 bedrijfswagen. Een cijfer dat niet elke werkgever zomaar kan nadoen. 

“Uiteraard komen er ook heel wat werknemers met hun eigen wagen, zeker de mensen die ver wonen, of de logistieke ploeg met de ochtend- of avondshift. Als je om 6 uur moet starten, is het openbaar vervoer of de fiets niet zo evident.”

Iedereen wint bij het derde-betalersysteem

“Hoe meer mensen de trein, tram, bus of fiets nemen, hoe minder files, hoe minder luchtvervuiling.” Het doel is duidelijk: zoveel mogelijk mensen op trein, tram, bus of fiets krijgen. En dat stimuleren ze ook doelbewust. “We werken via het derde-betalersysteem. Zo nemen we alle last weg van de werknemer. Hij moet geen bonnetjes binnenbrengen, niets voorschieten, geen factuur betalen. Wij regelen én betalen alles.” En dat werkt. “Vooral in de winkels waar de haltes en stations dichtbij liggen en er veel goede verbindingen zijn. Zoals in Anderlecht, waar de tram praktisch voor de winkel stopt.”

Het derde-betalersysteem is gemakkelijk voor de werknemers, maar ook voor Ikea. “We moeten niet bezig zijn met terugbetalen van bonnetjes van elke werknemer. Elke maand krijgen wij 1 factuur, supereenvoudig. De samenwerking met De Lijn loopt al 10 jaar vlot. We bekijken nu of we voor sporadische dienstverplaatsingen voor vergaderingen ook niet kunnen overstappen op het derde-betalersysteem voor tickets, zodat we ook daar één centraal systeem hebben en van die bonnetjes afkunnen. ”

De toekomst is elektrisch

Ook het aantal fietsers blijft stijgen onder aanmoediging van Ikea, of ze nu met de gewone fiets, een elektrische fiets of een plooifiets (tezamen met bus of trein) komen. “Al onze winkels hebben douches en kleedkamers en we geven de maximale fietsvergoeding. Wilrijk en Gent tellen het grootste aantal fietsers: niet toevallig twee steden waar de files de afgelopen jaren groeiden.” 

En bij Ikea kleurt de toekomst elektrisch. “In 2017 organiseerden we een actie waarbij werknemers elektrische fietsen konden uittesten op het werk. Dankzij partnerships kunnen ze zo’n elektrische fiets (of gewone fiets) ook aan een voordelig tarief kopen. En er komen oplaadpunten voor elektrische fietsen in alle winkels.”

Duurzaamheid, op het werk, thuis en onderweg

Duurzaamheid is belangrijk voor Ikea. “We proberen dat op alle vlakken door te trekken in het bedrijf. Dat start bij de volledige terugbetaling van De Lijn- en NMBS-abonnementen, maar het gaat veel verder. Zo waren we een van de eerste grote bedrijven in België die investeerden in eigen zonnepanelen. Klanten kunnen sinds kort bij Ikea zonnepanelen kopen, maar we stimuleren dit zeker ook bij werknemers. Via een actie kunnen zij zonnepanelen voordeliger kopen. In onze winkels zetten we al even in op ledverlichting, maar we stimuleren dat ook bij werknemers thuis. Onze medewerkers kunnen bio-boxen kopen via het werk. Die worden gewoon thuis geleverd. En elke winkel heeft een eigen werkgroep rond duurzaamheid. Zij mogen eigen voorstellen uitwerken.

Gelukkige werknemers

Work-life balance: het is een hot topic, een modewoord, maar vooral een problematiek waar heel wat werkgevers oprecht mee bezig zijn, zo ook Ikea. Van Mol: “Het welzijn van onze werknemers is heel belangrijk voor Ikea. En het woon-werkverkeer speelt hierin natuurlijk een rol. Vlot en zonder stress op het werk en thuis geraken is belangrijk. Zo blijft er meer tijd over met hun gezin, wat mensen gelukkig gemaakt. En gelukkige mensen blijven langer bij een bedrijf en zijn productiever: kortom, gelukkige mensen maken een gelukkig bedrijf.”

Voordelen samenwerking met De Lijn op een rij

  • De eenvoud van het derde-betalersysteem

  • Goede en vlotte samenwerking met de contactpersoon van De Lijn

  • Een onderdeel van hoe ze duurzame mobiliteit stimuleren

Over Ikea

Bij Ikea werken zo’n 4.000 mensen verspreid over de 8 winkels in België: Anderlecht, Arlon, Gent, Hasselt, Hognoul, Mons, Wilrijk en Zaventem. Je vindt er alles voor in huis: altijd kwalitatief design, altijd aan een betaalbare prijs. 

Ontdek het op www.ikea.be.

informationBlur

Voorstel op maat voor jouw organisatie

Wil je exact weten hoe voordelig het woon werkverkeer van jouw werknemers kan zijn? Vraag dan nu een persoonlijke offerte aan.

Aanvraag derde-betalersovereenkomst

Ontdek ook andere cases

Nieuwsgierig naar de resultaten van nog andere organisaties?

Jouw mogelijkheden

Als organisatie hebt je verschillende mogelijkheden om jouw werknemers gepast en voordelig openbaar vervoer aan te bieden.