Schoenen Boonants
Met de komst van het circulatieplan in Gent besloot Schoenen Boonants haar werknemers een De Lijn abonnement te geven via het derde-betalerssysteem. Dat is financieel voordelig voor hen. En hun werknemers geraken nu vlot de stad in en uit. Win-win noemen ze zoiets. Je ziet het De Lijn is er ook voor kleine ondernemingen.
Schoenen Boonants herbekijkt mobiliteit van werknemers
Lees hoe deze Gentse familiezaak geconfronteerd werd met mobiliteitsbeslissingen van de overheid, de uitdagingen die daaruit voorvloeien én de verrassende beslissingen die je dan soms neemt.
De hoogtepunten van Schoenen Boonants
100%
van werknemers reist met De lijn
100%
voorafbetaald
DBS
eenvoudiger dan individuele terugbetaling
0 euro
parkeerkosten
Situering
In Gent is begin april 2017 het nieuwe circulatieplan van start gegaan. Voor Schoenen Boonants, een familiezaak met twee vestigingen pal in het autovrije centrum van Gent, bracht dit nieuwe plan serieuze uitdagingen mee. Hoe zouden hun werknemers voortaan nog snel en makkelijk de stad in (en uit) geraken? En hoe zouden ze omgaan met de parkeerkosten van hun werknemers die uit de pan rezen? Ze bekeken de veranderingen als een opportuniteit en pakten het woon-werkverkeer van hun werknemers anders aan. Voortaan bieden ze iedere werknemer een De Lijn-abonnement via het derde-betalerssysteem (DBS). Dat is financieel voordelig voor hen. En hun werknemers geraken nu vlot de stad in en uit. Win-win noemen ze zoiets. Je ziet het De Lijn is er ook voor kleine ondernemingen.
Elektrische fiets of De Lijn abonnement
Zaakvoerders, Danny en Joris D’hont bij Schoenen Boonants nemen je graag mee in hun verhaal
Tot oktober 2016 kwamen alle werknemers van Schoenen Boonants met de auto naar het werk en de zaak betaalde hun parkeerkosten. Toen wijzigde de stad haar parkeerbeleid en met het circulatieplan in aantocht werd het financieel onhoudbaar om de parkeerkosten te blijven betalen, waarop de zaakvoerders, Danny en Joris D’hont, gingen nadenken over alternatieven.
In oktober gaven ze al hun werknemers de keuze tussen een elektrische fiets of een gratis abonnement voor alle bussen en trams van De Lijn. “Dat was best gedurfd, ja”, vertelt Joris. “Onze drie werknemers kozen voor een abonnement van De Lijn. Ze kunnen met de auto tot op een park-and-ride rijden, daar parkeren ze gratis. En dan nemen ze de bus of tram tot in het centrum. De haltes zijn op wandelafstand van onze beide winkels. Vaak zelfs dichter dan de parkings waar ze voordien stonden.”
Verandering is niet altijd eenvoudig
Bij één werkneemster werkt de nieuwe aanpak goed. Zij laat sinds vorig jaar oktober haar auto elke dag achter op een park-and-ride aan de rand van de stad en neemt dan de tram of bus. Bij twee anderen liep het minder goed, zij verlieten Schoenen Boonants. Joris: “We vroegen natuurlijk een mentaliteitswijziging van onze werknemers, niet iedereen is daar meteen klaar voor.” Toch geloven ze in hun nieuwe aanpak. “We hebben het zelf getest. De combinatie park-and-ride en de tram neemt evenveel tijd in als met de auto tot in het centrum rijden. Nog zoiets dat veel mensen niet zouden denken."
Maar het belangrijkste: hun aanpak is afgestemd op het nieuwe circulatieplan van de stad. Dat plan deelt de stad op in sectoren: je kan de stad dus niet meer doorkruisen met de auto. Bussen, trams en fietsers mogen wel nog door. Deze nieuwe situatie vraagt aanpassingen: van de bewoners, werkgevers, werknemers én bezoekers. “Je moet als zaak mee evolueren met de stad. Iedereen moet zijn steentje bijdragen. Wij kiezen nu voor de fiets, de tram en de bus in de stad.”
Combi-mobiliteit
Zelf komen de twee zaakvoerders altijd met de fiets naar het werk. En om spullen tussen de twee winkels te transporteren, hebben ze onlangs een elektrische fietskar aangekocht. Als we nu nieuwe mensen aanwerven, bieden we hen standaard de keuze tussen een De Lijn abonnement of een elektrische fiets. Ondertussen is er iemand nieuw aangeworven. Joris: “En dat zat meteen goed. Zij woont aan de andere kant van Gent en komt elke dag met de tram naar het werk.”
“Ik geloof heel erg in de synergie tussen tram, fiets en auto. Natuurlijk kan je niet altijd de fiets of tram nemen. Als ik naar Antwerpen moet voor een nieuwe collectie, dan neem ik ook de auto. Tegelijkertijd is onder de kerktoren parkeren niet meer van vandaag. Om je in Gent te verplaatsen zijn fiets, tram en bus perfect. Je voelt toch dat dit leeft. De meeste van onze klanten komen vandaag te voet, met de tram of de fiets. En parkeren op de park-and-ride is gratis. Dus waarom niet?”
De Lijn is de nieuwe standaard
De samenwerking met De Lijn bevalt. “Eén telefoontje en dat was geregeld.” De zaak betaalt de abonnementen. De werknemers hoeven niets te regelen, ze ontvangen hun abonnement zelfs bij hen thuis. “Dat is voor ons praktisch”, zegt Joris. “Maar het is ook voordelig. We betalen nu een stuk minder dan toen we de parkeerkosten moesten dekken. En onze medewerkers kunnen hun abonnement heel het jaar door voor al hun verplaatsingen gebruiken. Zeker onze medewerkster die in de stad woont, ziet dat als een fijn voordeel. Ja, De Lijn is de nieuwe standaard voor ons.”
Pluspunten samenwerking met De Lijn nog eens op een rijtje
Abonnement voor iedere werknemer
Sterk financieel voordeel (abonnement De Lijn vs. dure parking)
Fiscaal voordelig (volledig fiscaal aftrekbaar, ook voor kleine ondernemingen)
Eenvoudige en flexibele samenwerking met De Lijn
Minder administratie (ook voor kleine organisaties)
Over Schoenen Boonants
Schoenen Boonants is een familiezaak met 2 vestigingen in het centrum van Gent. Alles draait er om schoenen: van sneakers tot echt ballroom dansschoenen. Schoenen Boonants is al 6 decennia een bekende naam in Gent. En die wordt gekoesterd. Ook al is er ondertussen veel veranderd, met een tweede vestiging, enkele renovaties en onlangs zelfs de installatie van een webshop.
U vindt Schoenen Boonants op www.schoenenboonants.be.

Voorstel op maat voor jouw organisatie
Wil je exact weten hoe voordelig het woon werkverkeer van jouw werknemers kan zijn? Vraag dan nu een persoonlijke offerte aan.
Aanvraag derde-betalersovereenkomstOntdek ook andere cases
Nieuwsgierig naar de resultaten van nog andere organisaties?
Jouw mogelijkheden
Als organisatie hebt je verschillende mogelijkheden om jouw werknemers gepast en voordelig openbaar vervoer aan te bieden.
Bijdrage in abonnementen
Onbeperkt* reizen met bus of tram. Draagt jouw werkgever hierin bij? Dan betaal jij slechts 5 of 16 euro** per maand als de minimumbijdrage 72 % is.
Tussenkomst in de zakelijke 10-rittenkaart
Pendelen jouw medewerkers 1 tot 2 keer per week naar het werk of hebben ze regelmatig een dienstverplaatsing? Dan is de zakelijke 10-rittenkaart de oplossing: een flexibel en voordelig vervoerbewijs.
Bijdrage 50-rittenkaart
Het meeste flexibele vervoerbewijs voor occasionele verplaatsingen. Door jouw werkgever aangekocht of terugbetaald.
Bijdrage tickets
Niet al jouw medewerkers komen elke dag op dezelfde manier naar het werk. Ook hun dienstverplaatsingen doen ze nu eens met de wagen, dan weer met het openbaar vervoer. Zo’n flexibel mobiliteitspatroon vraagt om een flexibele oplossing.
Tickets via app
Gemakkelijk én voordelig: dat is het ticket via de app samengevat in twee woorden. Dit digitale ticket is het goedkoopste vervoerbewijs voor een enkele rit met bus of tram. Jouw werknemers vragen hun ticket aan via een app, en je betaalt de factuur nadien.

