Veilig op weg

Bij De Lijn staat de veiligheid van onze medewerkers, reizigers en andere weggebruikers centraal. We leveren ook voortdurend inspanningen om die veiligheid op en rond het openbaar vervoer nog meer te verbeteren. Dat doen we via het actieplan ‘Veilig op Weg’ – dat sinds 1999 deel uitmaakt van een geïntegreerd veiligheidsbeleid.  

informationBlur

Fietsveiligheid ter hoogte van tramsporen

We werken volop verder aan de verbetering van de fietsveiligheid. Het uitproberen en testen van nieuwe methodes resulteerde in een uitgebreide fietsersproef in Gentbrugge waarbij, met de hulp van vrijwilligers, op onze stelplaats een opvulmiddel voor tramrails als fietsvalveiligheidsmaatregel werd uitgetest. Na een grondige analyse zijn de eerste resultaten nu bekend, en die zijn positief. We zullen nu nog bijkomende proeven doen met het materiaal.

Lees meer

4 pijlers

Het ‘Veilig op Weg’-plan steunt op vier grote pijlers. Door de integrale aanpak van het plan spelen we in op objectieve onveiligheid (de kans om slachtoffer te worden) en op subjectieve onveiligheid (gevoel van onveiligheid) van reiziger, potentiële reizigers en medewerkers in en om het openbaar vervoer

Pijler 1: organisatorische maatregelen

We integreren het veiligheidsbeleid in de werking van De Lijn.

  • Sinds 2009 zijn er lijncontroleurs die zorgen dat reizen vlot en veilig wordt gehouden voor iedereen. Ze helpen ook begeleiden bij evenementen, het verlenen van assistentie na een incident etc. Lijncontroleurs werken eerst een tijd als chauffeur bij De Lijn om zo de nodige ervaring op te doen.   

  • Dankzij de track-and-trace (een ingebouwd gps-systeem) in de lijncontrolevoertuigen kan dispatching - onze verkeersleiding – kijken waar de lijncontroleurs zich bevinden en hen oproepen en inzetten bij opdrachten. 

  • Op tram en bus zetten we begeleiders in om reizigers te helpen en slachtoffers van agressie te begeleiden. 

  • De Lijn vereenvoudigt de vervoerbewijzen en breidt de aankoopmogelijkheden ervan steeds uit zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. 

  • Via verschillende communicatiekanalen zoals de realtimeborden, de app en de routeplanner wordt een route uitstippelen eenvoudig. 

Pijler 2: (techno)preventieve maatregelen

Technologische oplossingen en preventieve maatregelen helpen de veiligheid te garanderen.

  • Camera’s op de voertuigen hebben een afradend effect en helpen om feiten en daders te identificeren. Ben je slachtoffer? Vraag de beelden op via een politie-aangifte.

  • Een flexibel afsluitbare stuurpost beschermt onze chauffeurs als ze zich bedreigd voelen. Door het bovenste gedeelde van de deur te laten zakken, vergroten ze het sociaal contact.

  • Zie je de melding ‘SOS politiehulp gevraagd’ op een tram of bus? Verwittig dan de politie. Geef de locatie en het voertuignummer door – dat zijn de vier, vijf of zes cijfers op de voor- en achterkant van het voertuig.

  • Lijncontroleurs kunnen het overtreden van bepaalde gedragsregels beboeten. Lees alles over hun bevoegdheden en de boetes.

Pijler 3: opleidingen

We leren onze medewerkers agressie tijdig te herkennen en de juiste technieken te gebruiken om hiermee om te gaan. Zo kunnen ze explosieve situaties opvangen, maar ook klantvriendelijk handelen en in dialoog gaan met klanten.

Pijler 4: samenwerkingen met externe partijen

Onveiligheid is niet alleen in en om het openbaar vervoer mogelijk, maar ook daarbuiten. Daarom hebben we ook een partnership met deze partijen.

  • Lokale overheden zetten hun gemeenschapswachten of stadstoezichters in op momenten en plaatsen die De Lijn aangeeft.

  • Schoolspotters zijn jonge schoolverlaters die werkervaring opdoen terwijl ze toch hun school afwerken. Ze werken in de ruime omgeving van scholen en dus een schakel tussen het lokaal bestuur, scholen en het openbaar vervoer.

  • Straathoekwerkers vinden hun publiek vaak aan en op het openbaar vervoer.

  • Met de politie zijn er structurele en punctuele afspraken, bijv. rond de uitwisseling van informatie, opleiding van De Lijn aan aspirant-politieagenten, opleiding van politie aan De Lijn, gezamenlijke acties, …

  • Justitie treedt strenger op bij geweld tegen bepaalde beroepsgroepen zoals chauffeurs, begeleiders, lijncontroleurs, en loketbediendes in openbaar vervoerverband. Dit is wettelijk bepaald op 27 december 2012 in artikel 410bis van het strafwetboek.

  • Lessenpakketten:

Sociale Veiligheid Beheerssysteem (SoVIB)

Hoe bepalen we nu de inzet van deze maatregelen?

  • Een wetenschappelijk onderbouwd instrument meet en analyseert gegevens rond agressie en overlast in en op het openbaar vervoer.

  • Ons Sociale Veiligheid Beheerssysteem levert een lijst op met aandachtsbuurten. Dat zijn plaatsen waar – op een bepaald tijdstip – een verhoogde concentratie aan incidenten voorkomt. Vaak heeft zo’n aandachtsbuurt geen permanent karakter, maar verplaatst ze zich in tijd en ruimte.

Hieronder vind je de algemene resultaten per kwartaal met het aantal meldingen, feiten, feiten met beleidsfocus, de meest voorkomende vormen en tijdstippen en het aantal aandachtsbuurten.

Resultaten 2025

Resultaten 2024

Resultaten 2023

Resultaten 2022

Resultaten 2021

Meer informatie over de maatregelen en hun toepassing? Mail naar veiligheid.beveiliging@delijn.be