Cookies op delijn.be
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën om je surfervaring te vergemakkelijken en de website te verbeteren.
Lees meer.
Toon menu

Contactloos betalen op bus en tram

Afbeelding aanpassen: Klik hier
Voer een knop toe: Klik hier

Contactloos betalen

Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

De Lijn introduceert contactloos betalen (cEMV) op alle bussen en trams. Dit werd ontwikkeld door Europay, Mastercard en Visa en is makkelijk, veilig én snel!

Vanaf 25 mei kan je op al onze trams (dus zowel aan de kust, in Gent als in Antwerpen) contactloos betalen. De bussen zijn voor een latere fase, aangezien de terminals momenteel niet bereikbaar zijn door de maatregelen rond COVID-19.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Hoe betaal ik contactloos?

Hou een contactloze bankkaart of medium, zoals een smartphone of slim horloge, voor de witte terminal. Een rit kost 2,50 euro.* Overstappen op een andere bus of tram doe je gratis binnen de 60 minuten na eerste gebruik (opgelet: in de 1e uitrol enkel overstap mogelijk op een andere tram) en dan hou je hetzelfde medium nogmaals voor de terminal.

Zit je na dit uur nog steeds op bus of tram? Dan mag je die rit nog uitrijden. We rekenen geen nieuwe aan. En geen zorgen, aan contactloos betalen zijn geen extra kosten verbonden.

* Met uitzondering van de belbussen en de Limburgse snellijnen.

Wil je contactloos betalen voor een medereiziger? Dan moet dit met een ander medium. Voor je kind betaal je bijvoorbeeld met je smartphone en voor jezelf haal je je contactloze kredietkaart boven. Raadpleeg onze FAQ’s voor meer info.

Voor je opstapt, zorg je ervoor dat:

  • Je je contactloze bankkaart of smartphone al eens succesvol gebruikt hebt bij een handelaar of winkel. Contacteer je bank om meer te leren over de exacte werking.
  • Er minstens 7,50 euro op je bankrekening staat als je een contactloze debetkaart gebruikt.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

<Voeg een paragraaftitel toe>

<Voeg tekst toe>
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>

Kaart en klaar

Hou een contactloze bankkaart of medium, zoals een smartphone of slim horloge, voor de witte terminal.
Contactloze bankkaart
Hou het minder dan 4 centimeter voor het contactloos betalen symbool.
4 cm
Hierna verschijnt op het scherm een groen vinkje en hoor je een geluidsignaal dat je betaling bevestigt.
Check
Overstappen op een andere bus of tram doe je binnen de 60 minuten en dan hou je hetzelfde medium nogmaals voor de terminal.
Overstappen
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Met welke middelen kan ik betalen?

Terminal_bankkaart-600x335

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Klantenportaal

Via het online beveiligde klantenportaal raadpleeg je het overzicht van je contactloze betalingen en gemaakte ritten. Je kan hier ook terecht voor het vereffenen van een eventueel openstaand saldo.

Je moet geen account aanmaken. Inloggen op dit portaal doe je met het kaartnummer van je bankkaart of met de betaalreferentie op je rekeningoverzicht.

<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>
Layout aanpassen:
<Pas uitlijnen afbeelding aan>
<Pas positie afbeelding aan>

Hoe wordt mijn betaling verwerkt?

Hoeveel je moet betalen hangt af van het aantal ritten dat je die dag maakte. Dit berekenen we ’s nachts en het bedrag wordt automatisch verrekend via je bank. Maak je een overstap binnen de 60 minuten? Dan wordt dit niet aangerekend. We voegen steeds een betaalreferentie toe aan je bankafschrift. Dit kan je nakijken op het klantenportaal.

Betaalde je met een contactloze:

  • Debetkaart? Dan kan het tot 3 werkdagen duren voor het bedrag van je rit(-ten) van je rekening gaat. Het juiste tijdstip verschilt van bank tot bank.
  • Kredietkaart? Dan vermelden we je rit op je maandelijks overzicht. Het bedrag van je verplaatsing wordt gecrediteerd samen met je andere betalingen.
  • Prepaid kaart? Dan gaat het bedrag na 1 of meerdere dagen van je tegoed. Het juiste tijdstip verschilt van bank tot bank.
<Voeg downloadbare bestanden toe>
<Voeg knoppen toe>