Algemene verkoopsvoorwaarden

De algemene verkoopsvoorwaarden zijn een aanvulling op de algemene reisvoorwaarden van De Lijn en betreffen in het bijzonder de regels inzake de aankoop, de geldigheid, de verlenging, de beëindiging en de terugbetaling van de vervoerbewijzen.

De algemene verkoopsvoorwaarden (hierna de “Voorwaarden”) hebben betrekking op de verschillende vervoerbewijzen uitgegeven en verdeeld door De Lijn of door de gemachtigde partners.

Download

Bovenstaande PDF is de enige officiële versie.

Algemene regelgeving inzake vervoerbewijzen

Abonnementen

Onderstaande tabel geeft je een overzicht:

NaamLeeftijdsgoepGeldigheidsperiode
Buzzy Pazz Vanaf 6 jaar tot en met 11 jaar12 maanden
Buzzy Pazz Vanaf 12 jaar tot en met 17 jaar1 maand, 3 maanden of 12 maanden
Buzzy Pazz Vanaf 18 jaar tot en met 24 jaar1 maand, 3 maanden of 12 maanden
Omnipas Vanaf 25 jaar tot en met 64 jaar1 maand, 3 maanden of 12 maanden
Omnipas 65+Vanaf 65 jaar en ouder12 maanden

De Lijn kan je een abonnement met een korting aanbieden afhankelijk van je persoonlijke situatie op het moment van de aankoop van je abonnement. Sommige van deze kortingen kan je cumuleren, andere niet.

Meer informatie hierover vind je hier: delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/kortingen

Tickets

Hoe koop ik tickets aan?

NaamGeschikt voorWaar te koop
TicketsEén rit Via de De Lijn Applicatie, via de De Lijn Website, via de app van een Gemachtigde Partner, via sms: sms ‘DL’ naar 4884 (+ operatorkost), op Elektronische Kaart, in een Lijnwinkel, via een ticketautomaat, contactloos op het voertuig met je bankkaart, smartphone of contactloos betaalmedium aan de Witte Terminal, via een De Lijn Flex ticket aangekocht op de Flexbus
Ticket heen en terugTwee rittenOp Elektronische Kaart in een Lijnwinkel of via een ticketautomaat
10-rittenkaartTien rittenVia de De Lijn Applicatie of via de De Lijn Website, via de app van een Gemachtigde Partner, op Elektronische Kaart in een De Lijn Verkooppunt of via een ticketautomaat
50-rittenkaartVijftig rittenVia de De Lijn Applicatie of via de De Lijn Website, Op Elektronische Kaart in een Lijnwinkel of via een ticketautomaat
Groepsticket Groepen van 10 tot 30 mensenVia de De Lijn Applicatie of via de De Lijn Website, op Elektronische Kaart in een Lijnwinkel of via een ticketautomaat
Dagticket en 3-dagenticketEén of drie dagen onbeperkt reizenVia de De Lijn Applicatie of via de De Lijn Website (enkel voor dagticket), via sms: sms ‘DLD’ naar 4884 (+ operatorkost) (enkel voor dagticket), op Elektronische Kaart in een Lijnwinkel of via een ticketautomaat (zowel voor dagticket als 3-dagenticket)

Specifieke regelgeving inzake de dragers

Hierbij een schematische voorstelling ter verduidelijking van de specifieke regelgeving inzake de dragers:

Per individuele drager gelden specifieke regels. Deze regels volgen hieronder.

MOBIB-kaart

Contactloze EMV media

Elektronische kaart

Sms-vervoerbewijs

Als je een product koopt via sms (zoals een ticket of een dagticket) geldt het sms-bericht als de drager van je vervoerbewijs.

Digitale drager via De Lijn applicatie of website

Je De Lijn account via de app of website van De Lijn is een digitale drager voor tickets (zie 'Tickets via de De Lijn applicatie of de De lijn website') en je De Lijn Account via de app is een digitale drager voor abonnementen (zie 'Abonnementen via de De Lijn Applicatie').

Tickets via de De Lijn applicatie of de De lijn website

Tickets die je aankoopt op de De Lijn website of in de De Lijn applicatie, worden afgeleverd in je De Lijn account en kunnen geactiveerd en getoond worden op een digitale drager, zoals een smartphone, tablet of laptop. De volgende vervoerbewijzen zijn momenteel beschikbaar op digitale dragers: ticket, dagticket, groepsticket, 10-rittenkaart of 50-rittenkaart. Daarnaast kan De Lijn ook bijzondere vervoerbewijzen met specifieke voorwaarden aanbieden op digitale dragers.

Abonnementen via de De Lijn Applicatie

Je kan als abonnementhouder je op- en overstappen ook registreren via de De Lijn applicatie. Dit geeft je een geldig vervoerbewijs indien je je houdt aan de juiste voorwaarden. Het is dan niet nodig om je MOBIB-kaart te scannen. Bij controle toon je de QR code van je op- of overstap in de De Lijn applicatie als ook jouw identiteitsbewijs. Dit is steeds op naam en enkel de vermelde persoon – de houder van het abonnement – kan geldig gebruik maken van digitaal opstappen. Dit is mogelijk op alle voertuigen van De Lijn met uitzondering van de studentensnellijnen.

De Lijn Flex ticket

Digitale drager via de applicatie van een gemachtigde partner of m-leverancier

Bijzondere vervoerbewijzen

Bijzondere regels voor specifieke doelgroepen

Overige bepalingen