Algemene verkoopsvoorwaarden
De algemene verkoopsvoorwaarden zijn een aanvulling op de algemene reisvoorwaarden van De Lijn en betreffen in het bijzonder de regels inzake de aankoop, de geldigheid, de verlenging, de beëindiging en de terugbetaling van de vervoerbewijzen.
De algemene verkoopsvoorwaarden (hierna de “Voorwaarden”) hebben betrekking op de verschillende vervoerbewijzen uitgegeven en verdeeld door De Lijn of door de gemachtigde partners.
Download
Bovenstaande PDF is de enige officiële versie.
Algemene regelgeving inzake vervoerbewijzen
Inleiding
-
De vervoerbewijzen onderhevig aan deze voorwaarden zijn geldig op de voertuigen van De Lijn, met uitzondering van de studentensnellijnen. Voor sommige vervoerbewijzen zijn bijkomende beperkingen van toepassing, bijvoorbeeld de regio waarbinnen gereisd mag worden of het lijnnummer en beperkingen in het kader van flexvervoer. Indien je de beperkingen gelinkt aan een specifiek vervoerbewijs wenst te kennen kan je dit raadplegen via de volgende linken
- delijn.be/nl/content/lokale-besturen/kortingen-steden-gemeenten
- delijn.be/nl/content/Vervoerbewijzen/kortingen/tussenkomst-school/studentenbuspasleuven
- delijn.be/nl/content/Vervoerbewijzen/tickets/tarieven-lijn-42-brugge-breskens
- delijn.be/nl/content/reisinfo/flex
- delijn.be/nl/content/tickets/brupass-tickets
- delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/abonnementen/brupass-abonnement
- Meer informatie over de studentensnellijnen met hun eigen, specifieke vervoerbewijzen en tarieven vind je hier: delijn.be/nl/content/Vervoerbewijzen/tickets/snellijnen-limburg
- Een vervoerbewijs geldig op de voertuigen van De Lijn geeft recht op een bepaalde reistijd. Naargelang de drager of het type vervoerbewijs, is het niet toegestaan om na het verstrijken van deze tijdslimiet de gekozen rit uit te rijden of over te stappen zonder een nieuw vervoerbewijs aan te kopen. Indien je de geldigheidsduur van een specifiek vervoerbewijs wenst te kennen kan je dit raadplegen via de volgende link: delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/tickets/ticket
- Met uitzondering van een Sms-vervoerbewijs, een ticket op elektronische kaart, een ticket via contactloos betalen en een De Lijn Flex ticket en onverminderd de mogelijkheden om digitale vervoerbewijzen door te geven zoals bepaald in deze verkoopsvoorwaarden, is het vervoerbewijs steeds op naam van de reiziger, strikt persoonlijk en niet overdraagbaar. In het geval je alleen reist, is het als individuele Reiziger verboden om gebruik te maken van een vervoerbewijs uitgegeven op naam van een andere persoon. Als je voor meerdere personen een aankoop doet bij De Lijn, moet iedere reiziger over een geldig vervoerbewijs beschikken en dient de reiziger op wiens naam het vervoerbewijs is uitgegeven zich steeds in het reisgezelschap te bevinden.
- Het is noodzakelijk dat de naam en voornaam van je vervoerbewijs volledig overeenstemmen met deze op je identiteitsbewijs. Indien er een afwijking of niet overeenstemming tussen deze gegevens wordt vastgesteld zal dit door De Lijn worden beschouwd als een ongeldig vervoerbewijs en in sommige gevallen als een vorm van fraude.
- De Lijn is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de persoonsgegevens die de reiziger invult voor de aanvraag van een vervoerbewijs.
- Je hebt een geldig vervoerbewijs wanneer je een actief reisproduct hebt op een functionerende drager zoals verder in detail omschreven in hoofdstuk 2 van huidige voorwaarden.
- De reiziger moet eventuele wijzigingen in de tarieven, het vervoerbewijs of de diensten van De Lijn accepteren, zonder recht op compensatie. Deze wijzigingen kunnen worden doorgevoerd door De Lijn zelf, de overheid of andere openbaarvervoernetwerken zoals MIVB, TEC en NMBS.
Abonnementen
Inleiding
- De startdatum van een abonnement kan vrij gekozen worden met een maximum van 100 (honderd) dagen in de toekomst. Het tarief is het geldend tarief op de eerste dag dat het abonnement ingaat. Een abonnement wordt steeds vooraf betaald. Je kan een abonnement gebruiken vanaf de startdatum tot en met de einddatum.
- Om als abonnementhouder een Geldig Vervoerbewijs zoals gedefinieerd in de Algemene Reisvoorwaarden te hebben moet je zowel je op- als overstap correct geregistreerd hebben op het Voertuig als jouw Identiteitsbewijs in je bezit hebben in het kader van een eventuele controle. Je kan je op- of overstap correct Registreren op de reguliere diensten op twee manieren:
- ofwel je MOBIB-kaart voor het gele scantoestel houden tot je een bevestigingssignaal krijgt
- ofwel je op- of overstap Registreren in de app. Hiervan krijg je ook een bevestiging.
- Op De Lijn Flex doe je dit door je abonnement te Registreren in de De Lijn Flex-app of via de De Lijn Flex-centrale bij je reservatie en bij opstap op een Flexbus je MOBIB-kaart te tonen aan de Chauffeur. Bij een groepsreservatie hoeven medereizigers enkel hun MOBIB-kaart te tonen.
- Het tarief van een abonnement is een forfait dat afhankelijk is van de leeftijd van de houder op de eerste dag dat het abonnement geldig is. Er zijn vier leeftijdsgroepen en om er gemakkelijker over te spreken hebben ze een naam gekregen.
Onderstaande tabel geeft je een overzicht:
| Naam | Leeftijdsgoep | Geldigheidsperiode |
|---|---|---|
| Buzzy Pazz | Vanaf 6 jaar tot en met 11 jaar | 12 maanden |
| Buzzy Pazz | Vanaf 12 jaar tot en met 17 jaar | 1 maand, 3 maanden of 12 maanden |
| Buzzy Pazz | Vanaf 18 jaar tot en met 24 jaar | 1 maand, 3 maanden of 12 maanden |
| Omnipas | Vanaf 25 jaar tot en met 64 jaar | 1 maand, 3 maanden of 12 maanden |
| Omnipas 65+ | Vanaf 65 jaar en ouder | 12 maanden |
De Lijn kan je een abonnement met een korting aanbieden afhankelijk van je persoonlijke situatie op het moment van de aankoop van je abonnement. Sommige van deze kortingen kan je cumuleren, andere niet.
Meer informatie hierover vind je hier: delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/kortingen
Hoe koop ik een abonnement aan?
- Je kan abonnementen kopen via de De Lijn website (delijn.be/nl/abonnementen) en in een Lijnwinkel of schriftelijk een aanvraag indienen via de dienst abonnementen. Om je abonnement rechtsgeldig aan te kopen, moet je minstens 18 (achttien) jaar oud zijn en over de vereiste handelingsbekwaamheid en rechtsbekwaamheid beschikken.
- Op de De Lijn website kan je terecht voor de meest gangbare abonnementen. Voor de andere types (deze kan je hier terugvinden: delijn.be/abonnement-niet-online-kopen) ga je best langs in een Lijnwinkel of contacteer je de dienst abonnementen via het contactformulier. Dat kan op deze manier: delijn.be/aanvraag-indienen-abo-niet-online-te-koop
- Een aankoop via de dienst abonnementen moet je zeker 15 (vijftien) kalenderdagen voor de gewenste begindatum indienen. Zo kan de verwerking en betaling geregeld worden voor de aanvang van je abonnement.
Wanneer gaat mijn abonnement in?
- Als je je abonnement via de De Lijn website aanschaft kan het ten vroegste ingaan de dag na de aankoop en uiterlijk 100 (honderd) dagen daarna. Indien je je abonnement via De Lijnwinkel aanschaft kan dit onmiddellijk ingaan. Je abonnement wordt elektronisch geactiveerd op je MOBIB-kaart. Heb je nog geen MOBIB-kaart en doe je jouw aankoop via de De Lijn Website dan wordt die binnen de 15 (vijftien) dagen naar jouw domicilieadres gestuurd. Als je geen MOBIB-kaart hebt en deze aankoopt via de Lijnwinkel, dan krijg je de MOBIB-kaart onmiddellijk mee.
- Via bevestigingsmail na aankoop op de De Lijn Website krijg je de mogelijkheid om gratis tijdelijke vervoerbewijzen aan te vragen om de periode tussen de start van het abonnement en de ontvangst van MOBIB-kaart te overbruggen.
Hoe zeg ik mijn abonnement op?
- Je kan je abonnement enkel opzeggen door het invullen van het contactformulier dat je hieronder kan terugvinden of in een Lijnwinkel: help.delijn.be/hc/nl/requests/new?ticket_form_id=360000674931
- Je kan je abonnement niet opzeggen via de De Lijn website of via de De Lijn applicatie.
Heb ik recht op een terugbetaling na opzegging van mijn abonnement?
- Indien je jouw abonnement wenst op te zeggen, dan zijn er verschillende terugbetalingsregels van toepassing afhankelijk van je persoonlijke situatie.
- De grootte van de terugbetaling en de administratieve kosten hangt af van je persoonlijke situatie en kan je hier vinden: delijn.be/recht-op-terugbetaling
Wat als De Lijn mijn abonnement te laat activeert?
- In afwachting van het activeren van het abonnement door De Lijn, ben je verplicht om een ander Vervoerbewijs aan te kopen om in regel te zijn bij eventuele controle op het voertuig.
- Als jouw aanvraag voor het kopen of verlengen van een abonnement op een correcte manier gebeurde en het abonnement werd door De Lijn laattijdig uitgereikt, kan De Lijn de vervoerbewijzen die jij hebt aangekocht tot de ontvangst van jouw abonnement, onder bepaalde voorwaarden, terugbetalen:
- Je moet de aangekochte Vervoerbewijzen in afwachting van de ontvangst van jouw abonnement bijhouden en deze bij jouw aanvraag tot terugbetaling voegen.
- De datum van uitgifte of gebruik van de ingeleverde vervoerbewijzen moet overeenstemmen met de dagen dat je normaal over je abonnement had kunnen beschikken.
- Bij een laattijdige indiening van de abonnementsaanvraag, begint de eventuele terugbetalingsperiode van de vervoerbewijzen slechts vanaf de 16de kalenderdag na ontvangst van het aanvraagformulier, en/of 10 kalenderdagen na de betaling van het abonnement op de financiële rekening van de dienst Abonnementen.
- Was je abonnementsaanvraag onvolledig ingevuld of ontbraken er noodzakelijke documenten, dan geldt de vorige paragraaf vanaf de datum dat de aanvraag volledig is ingediend.
- In geval van verlenging heb je recht op terugbetaling van je aangekochte Vervoerbewijzen enkel wanneer je abonnement niet geactiveerd werd en toch de betaling van je verlenging werd ontvangen op de financiële rekening van de dienst abonnementen ten minste 10 kalenderdagen vóór de begindatum van de verlenging.
- Een terugbetaling van je aangekochte vervoerbewijzen kan je hier aanvragen bij de klantendienst: help.delijn.be/hc/nl/requests/new?ticket_form_id=360000674931
Hoe verleng ik mijn abonnement?
Alle informatie omtrent het verlengen van je abonnement, vind je hier terug: delijn.be/hoe-verleng-ik-mijn-abonnementTickets
Hoe koop ik tickets aan?
| Naam | Geschikt voor | Waar te koop |
|---|---|---|
| Tickets | Eén rit | Via de De Lijn Applicatie, via de De Lijn Website, via de app van een Gemachtigde Partner, via sms: sms ‘DL’ naar 4884 (+ operatorkost), op Elektronische Kaart, in een Lijnwinkel, via een ticketautomaat, contactloos op het voertuig met je bankkaart, smartphone of contactloos betaalmedium aan de Witte Terminal, via een De Lijn Flex ticket aangekocht op de Flexbus |
| Ticket heen en terug | Twee ritten | Op Elektronische Kaart in een Lijnwinkel of via een ticketautomaat |
| 10-rittenkaart | Tien ritten | Via de De Lijn Applicatie of via de De Lijn Website, via de app van een Gemachtigde Partner, op Elektronische Kaart in een De Lijn Verkooppunt of via een ticketautomaat |
| 50-rittenkaart | Vijftig ritten | Via de De Lijn Applicatie of via de De Lijn Website, Op Elektronische Kaart in een Lijnwinkel of via een ticketautomaat |
| Groepsticket | Groepen van 10 tot 30 mensen | Via de De Lijn Applicatie of via de De Lijn Website, op Elektronische Kaart in een Lijnwinkel of via een ticketautomaat |
| Dagticket en 3-dagenticket | Eén of drie dagen onbeperkt reizen | Via de De Lijn Applicatie of via de De Lijn Website (enkel voor dagticket), via sms: sms ‘DLD’ naar 4884 (+ operatorkost) (enkel voor dagticket), op Elektronische Kaart in een Lijnwinkel of via een ticketautomaat (zowel voor dagticket als 3-dagenticket) |
Types ticket
- Het enkelvoudige ticket is beschikbaar op verschillende dragers. Het is een onpersoonlijk vervoerbewijs in de vorm van een elektronische Kaart, een contactloos EMV medium (cEMV), een Sms-vervoerbewijs of een De Lijn Flex ticket. Het is een persoonlijk vervoerbewijs in de digitale vorm via de De Lijn website of app. Een harde tijdslimiet voor reizen is ingesteld tot 60 (zestig) minuten voor de dragers Sms, app, website en De Lijn Flex ticket. Voor de dragers elektronische Kaart en cEMV geldt een tijdslimiet voor overstappen van 60 (zestig) minuten, een rit mag wel uitgereden worden tot na 60 (zestig) minuten.
- Het groepsticket is een onpersoonlijk vervoerbewijs in de vorm van een elektronische Kaart of een persoonlijk Vervoerbewijs op een Digitale Drager. Het is bestemd voor groepen vanaf 10 (tien) en tot maximaal 30 (dertig) personen die gedurende de volledige verplaatsing samen reizen. Het tarief van een groepsticket wordt bepaald op basis van een vast tarief per persoon per rit. Aan deze verplaatsing hangt een Tijdslimiet voor Overstappen van 60 (zestig) minuten, een rit mag wel uitgereden worden tot na 60 (zestig) minuten indien het groepsticket op een elektronische Kaart is uitgegeven.
- Als meerdere personen samen reizen met een geldig groepsticket, dan moeten deze personen de volledige reis samenblijven. Als in dit geval toch één van deze personen zijn reis zou onderbreken, dan moeten de overige Reizigers het groepsticket gedurende de rest van de reis bij zich houden.
- Indien het groepsticket wordt uitgegeven op naam van een Reiziger, dan dient de betrokken reiziger zich in het reisgezelschap te bevinden gedurende de volledige reis.
- Op De Lijn Flex kan je je reis aanvangen met een persoonlijk vervoerbewijs op een digitale drager. Met een elektronische kaart kan je enkel overstappen naar een Flexbus nadat je eerst op het reguliere net gereisd hebt en daar het ticket hebt geactiveerd. Enkel wanneer je een elektronische kaart met 0€-tarief hebt, kan je je reis wel starten op De Lijn Flex. In dat geval zal de Chauffeur het vervoerbewijs aftekenen en de datum en uur erop noteren.
- Een dagticket bestaat als onpersoonlijk vervoerbewijs in de vorm van een elektronische kaart of Sms-vervoerbewijs en als persoonlijk vervoerbewijs in digitale vorm via de De Lijn website of app.
- Het 3-dagenticket bestaat alleen als onpersoonlijk vervoerbewijs in de vorm van een elektronische Kaart. Een dagticket of 3-dagenticket op elektronische kaart moet gescand worden bij elke op- en overstap en geeft recht op vrij op- en afstappen op alle bussen en trams (behalve de studentensnellijnen en De Lijn Flex) gedurende 24 (vierentwintig) uur of 72 (tweeënzeventig) uur. Voor de drager elektronische kaart mag een rit, aangevangen voor einde tijdslimiet wel uitgereden worden, zelfs al wordt de tijdslimiet hiermee overschreden.
Hoe koop ik een dagticket (of 3-dagenticket) aan?
- Eenvoudig een dagticket voor 1 dag aanschaffen doe je via De Lijn Applicatie. Een 3-dagenticket kan je enkel in een Lijnwinkel of aan een ticketautomaat aankopen.
- In een Lijnwinkel en aan een ticketautomaat is een dagticket of 3-dagenticket aan een apart tarief voor kinderen van 6 (zes) tot en met 11 (elf) jaar beschikbaar.
Hoe wordt mijn dagticket (of 3-dagenticket) geactiveerd?
- Hoe gebruik je een dagticket op elektronische kaart?
- Scan je dagticket onmiddellijk bij elke op- of overstap op het reguliere vervoer aan het gele Scantoestel. Een dagticket (of 3-dagenticket) op elektronische kaart is 24 (vierentwintig) uur (of 72 (tweeënzeventig) uur) geldig vanaf de eerste keer dat je ze scant aan het gele scantoestel op het voertuig. Mits je opnieuw scant, mag je binnen die tijdspanne vrij op- en afstappen op alle bussen en trams van De Lijn (behalve de studentensnellijnen), en daarna je rit nog uitrijden.
- Wil je weten of je dagticket (of 3-dagenticket) nog geldig is? Druk dan eerst op de infoknop op het gele scantoestel en scan daarna je elektronische kaart. Zo zie je hoelang je ticket nog geldig is.
- Hoe gebruik je een dagticket via de De Lijn Applicatie/Website?
- Koop je dagticket in de De Lijn Applicatie of via deze link: delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/tickets/dagticket
- Na aankoop, staat het dagticket in je ticket wallet. Om geldig te reizen dien je voor je opstap het dagticket te activeren. Na activatie kan je 24 uur vrij op- en afstappen op alle bussen en trams van De Lijn (behalve de studentensnellijnen). Meer informatie vind je terug op deze linken: help.delijn.be/hc/nl/articles/360039271272-Hoe-koop-ik-een-ticket-een-10-rittenkaart-of-dagticket-via-de-website-en-app help.delijn.be/hc/nl/articles/360039271232-Hoe-activeer-ik-mijn-ticket-dagticket-of-10-rittenkaart-via-de-app-of-website-
- Hoe gebruik je een dagticket via sms?
- Koop je dagticket door "DLD" te versturen naar 4884. Je ontvangt een antwoordbericht dat als vervoerbewijs geldig is. Na ontvangst van het antwoordbericht, kan je 24 (vierentwintig) uur vrij op- en afstappen op alle bussen en trams van De Lijn (behalve de studentensnellijnen).
Hoe reis ik met een dagticket (of 3-dagenticket) op een Flexbus van De Lijn Flex?
Je kan je reis enkel starten op De Lijn Flex met een persoonlijk vervoerbewijs op een digitale drager. Met een elektronische kaart kan je enkel overstappen naar een Flexbus van De Lijn Flex nadat je eerst op het reguliere net gereisd hebt en daar het vervoerbewijs hebt geactiveerd. Je meldt aan de chauffeur dat je in overstap bent en toont de elektronische Kaart. Enkel wanneer je een elektronische kaart met 0€-tarief hebt, kan je je reis wel starten op De Lijn Flex. In dat geval zal de chauffeur het vervoerbewijs aftekenen en de datum en uur erop noteren.Specifieke regelgeving inzake de dragers
Wat zijn de verschillende vormen van dragers voor een geldig vervoersbewijs
De verschillende vormen van dragers voor een geldig vervoerbewijs die in volgend hoofdstuk aan bod komen zijn:- een MOBIB-kaart,
- contactloze EMV media (cEMV),
- een elektronische kaart,
- een Sms-vervoerbewijs,
- een digitale drager via App of Website van De Lijn,
- een De Lijn Flex ticket,
- een digitale drager via een gemachtigde partner,
- een bijzonder vervoerbewijs
Hierbij een schematische voorstelling ter verduidelijking van de specifieke regelgeving inzake de dragers:
Categorie: abonnement
- Dragers: MOBIB-kaart en digitale drager van App De Lijn
- Persoonlijk of niet? Beide dragers zijn niet anoniem.
- Maximale geldigheidsdatum: 5 jaar* voor de MOBIB-kaart en geen maximale geldigheidsdatum voor de digitale drager via App De Lijn.
- Vanaf wanneer is lijn vervoerbewijs actief en hoe geldig gebruiken? Voor de MOBIB-kaart scan aan gele scantoestel bij elke op-en overstap. Voor de digitale drager van App De Lijn registreer je bij het opstappen bij elke op-en overstap.
- Hoe lang is mijn rit actief? Voor de digitale drager van App De Lijn is dit 150 minuten.
Categorie ticket
- Dragers: cEMV (contactloos), elektronische kaart, sms-ticket, digitale drager via app De Lijn, digitale drager via website De Lijn, digitale drager via een gemachtigde partner en De Lijn Flex ticket
- Persoonlijk of niet?: cEMV (contactloos), elektronische kaart, sms-ticket, digitale drager via een gemachtigde partner en De Lijn Flex ticket zijn anoniem. Digitale drager via app De Lijn en digitale drager via website De Lijn zijn niet anoniem.
- Maximale geldigheidsdatum: De elektronische kaart is 1 jaar na uitgiftedatum** geldig. De digitale drager via app De Lijn en de digitale drager via website De Lijn is 1 jaar** geldig. cEMV (contactloos), sms-ticket, digitale drager via een gemachtigde partner en De Lijn Flex ticket hebben geen maximale geldigheidsdatum.
- Vanaf wanneer is lijn vervoerbewijs actief en hoe geldig gebruiken?: cEMV (contactloos) betalen doe je aan de witte terminal bij elke op- en overstap. Een elektronische kaart scan je aan het gele scantoestel bij elke- op en overstap. Voor een sms-ticket verstuur je een sms-bericht voor een eerste opstap. Voor een digitale drager via app De Lijn en digitale drager via website De Lijn activeer je ticket voor eerste opstap. Voor digitale drager via een gemachtigde partner koop je een ticket aan voor eerste opstap. Voor een De Lijn Flex ticket koop je een ticket aan de betaalterminal op een Flex-bus.
- Hoe lang is mijn rit actief? Voor cEMV (contactloos) en elektronische kaart is dit 60 minuten + rit uirijden. Voor digitale drager via app De Lijn, digitale drager via website De Lijn, digitale drager via een gemachtigde partner, sms-ticket, en De Lijn Flex ticket is dit 60 minuten.
Per individuele drager gelden specifieke regels. Deze regels volgen hieronder.
MOBIB-kaart
Wat is een MOBIB-kaart
- Een MOBIB-kaart is een drager voor een abonnement van o.a. De Lijn zoals gepreciseerd in de Algemene Reisvoorwaarden van De Lijn en de huidige voorwaarden.
- Omdat jouw MOBIB-kaart gepersonaliseerd is, moeten de persoonsgegevens op jouw MOBIB-kaart dezelfde zijn als die op jouw identiteitsbewijs.
Hoe kan ik een MOBIB-kaart aankopen?
- Wanneer je geen MOBIB-kaart in je bezit hebt en je wenst een abonnement van De Lijn aan te kopen, dan wordt er bij het nieuwe abonnement een MOBIB-kaart voorzien. In sommige gevallen zal je meer dan één MOBIB-kaart nodig hebben (bijvoorbeeld in het geval je een abonnement van jezelf hebt en een ander abonnement van je werkgever).
- Heb je al een MOBIB-kaart van de NMBS, de TEC of de MIVB? Koop dan geen nieuwe kaart. Je kan je abonnement op je bestaande kaart laten toevoegen, ga hiervoor eenmalig langs bij een Lijnwinkel. Eens je MOBIB-kaart geregistreerd is bij De Lijn, kan je jouw De Lijn abonnement online verlengen.
- Je kan een vervallen MOBIB-kaart nog gebruiken tot aan de volgende verlenging van je abonnement. Dit geldt ook voor de abonnementen van de MIVB, TEC en NMBS die op je MOBIB-kaart staan. Bij het volgende verlengingsvoorstel voor een abonnement van De Lijn voorziet De Lijn dan automatisch een nieuwe, te betalen MOBIB-kaart. Wanneer je extra nieuwe producten wenst aan te kopen bij een vervallen MOBIB-kaart, dan dien je een nieuwe MOBIB-kaart aan te kopen. Nog lopende contracten van de vervallen MOBIB-kaart worden overgezet. Hier vraag je een nieuwe MOBIB-kaart aan: delijn.be/aanvraag-indienen-abo-duplicaat-mobib-kaart
Hoe lang is mijn MOBIB-kaart geldig?
- Als drager heeft een MOBIB-kaart een gebruiksduur van 5 jaar (60 maanden). De datum op je MOBIB-kaart is de uiterste datum waarop je een abonnement op je MOBIB-kaart kan plaatsen. Dit betekent dat jouw MOBIB-kaart na deze datum nog bruikbaar is, zolang er een lopend abonnement op staat. Je gebruikt dus probleemloos je MOBIB-kaart tot het einde van de looptijd van je abonnement, zelfs als de datum op je MOBIB-kaart overschreden is.
- Bij de aankoop van de verlenging van je abonnement, controleren we of je MOBIB-kaart nog geldig is. Als de verlenging van je abonnement ingaat na de datum op je MOBIB-kaart, dan brengen we automatisch de op dat ogenblik geldende kostprijs in rekening voor een nieuwe MOBIB-kaart. De nieuwe MOBIB-kaart is eveneens 5 (vijf) jaar geldig.
Kan ik mijn MOBIB-kaart opzeggen of verlengen
Neen, dat is niet mogelijk. Een MOBIB-kaart is immers een persoonlijke drager, niet een abonnement op zich.Kan De Lijn het gebruik van mijn MOBIB-kaart wijzigen?
De Lijn behoudt zich het recht voor om de teruggave of de inwisseling van de MOBIB-kaart te eisen op eerste verzoek en/of om het gebruik daarvan te verhinderen in geval van dwingende technische eisen.Wat is de kost van een MOBIB-kaart?
- Voor de aanmaak en personalisatie van een nieuwe MOBIB-kaart rekent De Lijn een forfaitaire kostprijs aan die op dat ogenblik van toepassing is en die je kan terugvinden op delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/mobib
- Voor een vernieuwing na 5 (vijf) jaar wordt opnieuw een forfaitaire kost aangerekend. Let op, voor de aanmaak van een duplicaat, na verlies of diefstal van je MOBIB-kaart, wordt een administratieve kost aangerekend die op dat ogenblik van toepassing is en die je kan terugvinden op help.delijn.be/hc/nl/articles/360039675471-Hoe-vraag-ik-een-duplicaat-van-mijn-MOBIB-kaart-aa
Wat als mijn Persoonsgegevens veranderen?
Veranderen je Persoonsgegevens – bijvoorbeeld omdat je verhuisd bent – laat dan zo snel mogelijk de Persoonsgegevens op jouw MOBIB-kaart bijwerken. Dat kan in een Lijnwinkel of via de Klantendienst. De procedure voor de verandering van je Persoonsgegevens kan je vinden via volgende link: delijn.be/hoe-wijzig-ik-mijn-persoonlijke-gegevens-op-mijn-abonnementWie heeft toegang tot de gegevens op mijn MOBIB-kaart?
De Lijn machtigt het Controlepersoneel van MIVB, NMBS en TEC om zich op hun net toegang te verschaffen tot de gegevens op de chip van de MOBIB-kaart. Deze machtiging wordt ook automatisch verleend aan alle Gemachtigde Partners waarmee De Lijn een interoperabele samenwerking is aangegaan.Hoe reis ik met een MOBIB-kaart op een Flexbus van De Lijn Flex?
Je registreert je MOBIB-kaartnummer waarop je abonnement staat in de De Lijn Flex-app of via de De Lijn Flex-centrale bij je reservatie. Als je opstapt op een Flexbus, dan toon je je MOBIB-kaart aan de Chauffeur die je naam verifieert met de reservatie.Heb je nog vragen over MOBIB-kaart?
Antwoorden op de vaakst gestelde vragen over de MOBIB-kaart kan je hier vinden: delijn.be/mijn-mobib-kaartContactloze EMV media
Contactloze EMV-media en vervoersbewijzen
- Met “contactloze EMV media” worden contactloze EMV bankkaarten (debetkaart, kredietkaart en prepaid bankkaart), smartphones of contactloos betaalmedium met betaalapplicaties voor contactloos betalen (Google Pay, Apple Pay,…) met een gekoppelde bankkaart bedoeld. De “EMV” verwijst naar de betaalsystemen: Europay, Mastercard en Visa.
- Een contactloos EMV medium (cEMV) kan dienen als drager van een Vervoerbewijs.
Hoe kan ik een Vervoerbewijs via een contactloos EMV medium aankopen?
- Hou je contactloos EMV medium maximum 4 (vier) cm van de Witte Terminal op het voertuig, zodra je opstapt op het reguliere vervoer van De Lijn. Indien je een positieve feedback krijgt van de Witte Terminal (groen scherm met witte vink en een geluidsignaal), heb je succesvol een Vervoerbewijs aangekocht. Presenteer hetzelfde contactloos EMV medium bij elke overstap aan de Witte Terminal van het Voertuig waarnaar je overstapt. Binnen de 60 (zestig) minuten word je niet opnieuw aangerekend.
- Als het contactloze EMV medium niet werd geaccepteerd, geeft de Witte Terminal negatieve feedback (rood scherm met wit kruis). Mogelijke redenen voor negatieve feedback zijn: onvoldoende saldo op de gekoppelde zichtrekening, verloren of gestolen cEMV medium, enz. Je bent dan als Reiziger niet in het bezit van een Geldig Vervoerbewijs en je zal in dit geval onmiddellijk een ander Geldig Vervoerbewijs dienen aan te kopen.
- Voor iedere extra Reiziger (tot maximum 5 reizigers in totaal) moet het contactloos EMV medium binnen 2 (twee) minuten voor dezelfde Witte Terminal op het voertuig worden gehouden. Deze handeling moet ook bij elke overstap naar een ander voertuig herhaald worden.
Zijn er beperkingen bij de aankoop en het gebruik van een Vervoerbewijs via een contactloos EMV medium?
- Met één contactloos EMV medium kan je voor maximaal 5 (vijf) Reizigers een Vervoerbewijs aankopen.
- Als meerdere personen samen reizen met meerdere geldige Vervoerbewijzen via 1 (één) contactloos EMV medium, dan moeten deze personen de volledige reis samenblijven. Als in dit geval toch één van deze personen zijn reis zou onderbreken, dan moeten de overige Reizigers het contactloos EMV medium gedurende de rest van de reis bij zich houden.
Hoe lang is een Vervoerbewijs aangekocht via een contactloos EMV medium geldig?
Een aankoop van een Vervoerbewijs via een contactloos EMV medium geeft je als Reiziger recht op vrij op- en afstappen op alle bussen en trams van De Lijn (behalve de studentensnellijnen) gedurende 60 (zestig) minuten. Een rit mag uitgereden worden, zelfs al wordt de Tijdslimiet hiermee overschreden.Onder welke voorwaarden kan ik een Vervoerbewijs aangekocht via een contactloos EMV medium gebruiken?
- Je kan enkel reizen met jouw contactloze EMV media indien deze worden aanvaard door de Witte Terminal; momenteel worden enkel Mastercard/Maestro en Visa/VPay geaccepteerd.
- Zoals voor elk Vervoerbewijs moet je het contactloos EMV medium tijdens de rit steeds bij je hebben.
- De Lijn behoudt het recht om het gebruik van uw contactloze EMV media te weigeren (bv. als de bankkaart gerapporteerd werd als gestolen).
- Om het correcte tarief te betalen voor een opstap met overstap moet bij overstap hetzelfde contactloos EMV medium gebruikt worden. Want als je bijvoorbeeld opstapt met je contactloze bankkaart en overstapt met je smartphone met Google/Apple Pay, dan word je tweemaal een enkele rit aangerekend. Bij een overstap naar De Lijn Flex, informeer je de Chauffeur dat je een overstap maakt van het reguliere vervoer en je daar reeds betaalde met een contactloze (EMV) bankkaart. Als reiziger zorg je wel dat je een extra ticket koopt indien de 60 minuten verstreken zijn.
- Bij het eerste gebruik van de dag van een contactloos EMV medium wordt aan De Lijn toestemming gegeven om het tarief van één ticket te reserveren op de gekoppelde zichtrekening tot de betalingstransactie effectief wordt uitgevoerd. (Art. 75 PSD II). Bij het gebruik van een contactloze debetkaart moet er voldoende saldo op de gekoppelde bankrekening staan, met een minimum van een bedrag gelijk aan het tarief van 1 (één) ticket.
- Bij elke op- en overstap moet je jouw contactloos EMV medium voor de daartoe voorziene Witte Terminal houden en een positieve feedback krijgen van de Witte Terminal (groen scherm met witte vink). Je moet daarbij geen PIN code ingeven.
- De Lijn kan niet verantwoordelijk worden gesteld wanneer je, om welke reden dan ook, er niet in slaagt een rit te betalen met een contactloos EMV medium. In zo’n geval zal je via een ander verkoopkanaal zoals sms of via de De Lijn Applicatie een Geldig Vervoerbewijs moeten aankopen.
Hoe gebeurt de verrekening van een Vervoerbewijs aangekocht via een contactloos EMV media?
- Door het contactloze cEMV medium voor de Witte Terminal te houden wordt aan De Lijn toelating gegeven om het corresponderende bedrag van de rit te verrekenen.
- Een Witte cEMV Terminal accepteert cEMV contactloze media. Op een werkende Witte Terminal worden minimaal de logo’s van de geaccepteerde kaartschema’s getoond. Als een Witte Terminal defect is wordt een geel veld met zwarte radarwielen getoond. In dat geval kan je een andere Witte Terminal gebruiken op een tram, of moet je een ander Geldig Vervoerbewijs aanschaffen.
- Op het einde van een reisdag (die loopt van 2.30 uur 's ochtends tot 2.29 uur 's ochtends de dag erna) wordt berekend wat er betaald moet worden aan De Lijn voor alle ritten die je gedurende de dag gemaakt hebt. Dit wordt automatisch verrekend binnen een paar dagen. Het kan in uitzonderlijke gevallen tot 30 (dertig) dagen duren. Indien een verrekening door De Lijn niet slaagt, is er een openstaande schuld. De Lijn zal automatisch een openstaande schuld trachten te vereffenen via de bank gedurende 30 (dertig) dagen. Je kan jouw schuld ook vereffenen via het klantenportaal van contactloos betalen: contactloosbetalen.delijn.be. Zolang je een openstaande schuld hebt, kan je dit EMV medium niet gebruiken om te reizen met De Lijn. Na het vereffenen van de schuld kan het contactloos EMV medium opnieuw gebruikt worden.
Kan ik een Vervoerbewijs aangekocht via een contactloos EMV medium opzeggen of verlengen?
Neen, een Vervoerbewijs aangekocht via een contactloos EMV medium is éénmalig en kan niet worden opgezegd of verlengd.Kan ik een terugbetaling van de prijs betaald voor een Vervoerbewijs via een contactloos EMV medium bekomen?
De prijs van een vervoerbewijs aangekocht via een contactloos EMV medium wordt nooit terugbetaald.Hoe reis ik met een Flexbus waar geen Witte Terminal is?
- Op de Flexbus van De Lijn Flex zijn geen Witte Terminals aanwezig. Start je je reis op een Flexbus, dan kan je contactloos betalen aan de betaalterminal van de Chauffeur. Deze rekent je het tarief van een enkelvoudige rit aan. Vervolgens krijg je een De Lijn Flex ticket waarmee je 60 minuten kan reizen op alle Voertuigen van De Lijn (met uitzondering van de studentensnellijnen).
- Heb je reeds betaald op het reguliere net aan een Witte Terminal en doe je je overstap naar De Lijn Flex? Dan meld je dit bij de Chauffeur. Let wel, je kan je overstap niet Registreren waardoor je slechts 60 minuten kunt reizen nadat je voor het eerst valideerde op het reguliere net.
Heb je nog vragen over het contactloze EMV media?
Meer specifieke informatie over de aankoop en het gebruik van Vervoerbewijzen via contactloze EMV media kan je hier vinden via de volgende link: delijn.be/vragen-contactloos-betalen.Elektronische kaart
Wat is een elektronische kaart?
Een Elektronische Kaart is een papieren drager, met daarin een chip. Deze drager is niet herlaadbaar en niet gepersonaliseerd.Hoe kan ik een Elektronische Kaart aankopen?
Elektronische Kaarten zijn te koop in voorverkoop via ticketautomaten (AVM) of via De Lijn Verkooppunten. Het tarief is overal hetzelfde.Hoe lang is een Elektronische Kaart geldig?
Aan een verplaatsing met een Geldig Vervoerbewijs op een Elektronische Kaart is steeds een Tijdslimiet gekoppeld. Deze verschilt per type product. Voor het verstrijken hiervan mag je vrij en onbeperkt reizen en Overstappen. Je mag steeds jouw rit uitrijden, zelfs al wordt de Tijdslimiet hiermee overschreden. Indien je overstapt binnen de Tijdslimiet, dan mag je ook deze rit beëindigen. Na de Tijdslimiet mag je niet meer Overstappen. Het is de tijdsaanduiding op het Gele Scantoestel die de Tijdslimiet bepaalt. Bij een Elektronische Kaart wordt de Tijdslimiet opgeslagen op de chip. Elektronische Kaarten hebben een vervaldatum, die steeds op de keerzijde wordt vermeld. Wanneer de vervaldatum verstreken is, kan je de niet-gebruikte Vervoerbewijzen uitgegeven op deze drager niet recupereren. Wil je weten wat er nog op je kaart staat? Druk dan eerst op de infoknop op het Gele Scantoestel en scan daarna je kaart. Zo zie je hoeveel ritten er nog op je kaart staan of hoelang je Vervoerbewijs nog geldig is. Je kan ook de infoknop op de ticketautomaten gebruiken. Tenslotte kan je ook de 16 karakters van je Elektronische Kaart invullen op deze URL: delijn.be/nl/tickets/saldochecker of in de De Lijn Applicatie onder de tab Producten om de informatie te verkrijgen.Onder welke voorwaarden kan ik een elektronische kaart gebruiken?
- Op het reguliere vervoer moet de Elektronische Kaart bij elke opstap en overstap op het voertuig onmiddellijk gescand worden aan het Gele Scantoestel. Als een Elektronische Kaart geweigerd wordt door het scantoestel, moet je een ander Geldig Vervoerbewijs aankopen.
- Op een Flexbus kan je niet Scannen aan een Geel Scantoestel. Hier zal je, enkel bij opstap, aan de Chauffeur een ticket, ticket met tussenkomst gemeente (enkel producten met 0€-tarief), 10-rittenkaart, 10-rittenkaart met gemeentekorting of 50-rittenkaart kunnen tonen. Vervolgens rekent de Chauffeur het correcte tarief aan en krijg je een De Lijn Flex ticket geldig voor 60 minuten. In het geval van een 0€-tarief, tekent de chauffeur het ticket af en zal de chauffeur datum en uur op het ticket noteren. Bij overstap van het reguliere vervoer mag je elke Elektronische Kaart tonen aan de Chauffeur en meld hem dat je een overstap maakt en de Elektronische Kaart hebt gescand. Zorg dat je je rit kan uitrijden binnen de 60 minuten na je eerste opstap op het reguliere net.
- Een Vervoerbewijs op een Elektronische Kaart wordt niet vervangen of terugbetaald in geval van verlies.
- Als je Elektronische Kaart defect is, wordt hij door De Lijn vervangen, tenzij blijkt dat er een frauduleuze handeling mee is gebeurd, of de kaart opzettelijk beschadigd is of dat het ticket zodanig beschadigd is dat de essentiële gegevens (soort, saldo,…) op het ticket onleesbaar zijn. Je kaart kan ook geblokkeerd worden als je deze te kort scant aan het Gele Scantoestel. Je kan dit nagaan door de 16 karakters van je Elektronische Kaart in te geven op deze URL: delijn.be/nl/tickets/saldochecker of in de De Lijn Applicatie onder de tab Producten. Je kan je kaart vervolgens zelf deblokkeren door deze lang genoeg te Scannen aan het Gele Scantoestel, totdat je een groen scherm met witte vink ziet.
Kan ik een terugbetaling van de prijs van een vervoerbewijs aangekocht op een elektronische kaart bekomen?
De prijs van een vervoerbewijs aangekocht op een elektronische kaart wordt nooit terugbetaald.Kan ik een Vervoerbewijs aangekocht op een elektronische kaart opzeggen of verlengen?
Neen, een elektronische kaart is eenmalig en kan niet worden opgezegd of verlengd.Heb je nog vragen over het gebruik en de aankoop van vervoerbewijzen op elektronische kaarten?
Meer specifieke informatie kan je hier vinden: delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/elektronische-kaartSms-vervoerbewijs
Als je een product koopt via sms (zoals een ticket of een dagticket) geldt het sms-bericht als de drager van je vervoerbewijs.
Hoe kan ik een sms-vervoerbewijs aankopen?
- De Reiziger moet zich uit eigen beweging vóór het begin van de reis een ticket via sms aanschaffen. Dit impliceert dat je jouw Sms-Vervoerbewijs moet ontvangen hebben vooraleer je op het voertuig opstapt.
- De betaling van het Sms-Vervoerbewijs geschiedt via een bij De Lijn aangesloten telecomoperator. De aangesloten telecomoperatoren vind je hier: delijn.be/gsm-operatoren.
- Om een geldig Sms-Vervoerbewijs aan te kopen moet de Reiziger een sms-bericht verzenden naar het verkort nummer 4884. De boodschap verschilt per type Vervoerbewijs. Bijvoorbeeld ‘DL’ voor een ticket of ‘DLD’ voor een dagticket.
- Het gebruik van hoofdletters en kleine letters is toegelaten (bv. ‘DL’,‘dl’, ‘Dl’, …,) evenals van spaties voor, in en achteraan (bv. ‘ DL ’, ’dl’, ’ DL ‘, …). Foutieve boodschappen (bv. ‘DLA’, ‘DLL’) worden uiteraard niet aanvaard. Voor zo’n boodschappen worden geen Sms-Vervoerbewijzen afgeleverd. Je kan, afhankelijk van operator, hiervan op de hoogte worden gebracht door een foutmelding per sms-bericht. Deze foutmelding is geen Geldig Vervoerbewijs.
- Als reiziger dien je je ervan te verzekeren dat je betalende Sms-Vervoerbewijzen kan ontvangen en gebruiken.
- Een Sms-Vervoerbewijs kan niet worden aangekocht via buitenlandse telecomoperatoren.
- Voor Reizigers die gerechtigd zijn op de Sms-Vervoerbewijzen van een telecomoperator ingevolge een gsm-bedrijfsabonnement, is de mogelijkheid om Sms-Vervoerbewijzen aan te kopen afhankelijk van de bedrijfsvoorwaarden die voor hen gelden met betrekking tot dit gsm-bedrijfsabonnement.
- Als je een sms-bericht met een geldige boodschap naar het verkorte nummer hebt verzonden (en je hebt voldoende beltegoed), ontvang je een Sms-Vervoerbewijs met de volgende informatie:
- de veiligheidscode waardoor het Sms-Vervoerbewijs identificeerbaar is;
- de Tijdslimiet van het Sms-Vervoerbewijs;
- de prijs van het Sms-Vervoerbewijs.
- eventuele bijkomende documenten waarover de Reiziger dient te beschikken om gebruik te mogen maken van het Vervoerbewijs, bv. toegangsticket van P&R of Evenement.
- indien van toepassing, bijkomende beperkingen inzake gebruiksrecht voor het desbetreffende Vervoerbewijs, bv. inzake geografische regio, tijdsframe of lijnnummer.
- Als er door een technische reden of bij onvoldoende beltegoed geen Sms-Vervoerbewijs kan worden bezorgd, kan je hiervan op de hoogte worden gebracht door een foutmelding per sms-bericht. Deze foutmelding is geen Geldig Vervoerbewijs.
- Je betaalt een operatorvergoeding voor elk bericht verstuurd naar het betalend nummer 4884. De operatorvergoeding die van toepassing is kan je terugvinden op: delijn.be/nl/content/overzicht-gsm-operatoren-ticket. Dit bedrag wordt aangerekend ook indien er geen Sms-Vervoerbewijs kan worden uitgegeven, bv. in het geval van een foutmelding.
Hoe lang is een sms-vervoerbewijs geldig?
Een sms-vervoerbewijs is een éénmalig bericht en is als vervoerbewijs geldig gedurende de termijn die gespecifieerd is in het sms-bericht.Onder welke voorwaarden kan ik een sms-vervoerbewijs gebruiken?
- Je moet jouw sms-vervoerbewijs bij elke opstap spontaan en op duidelijke wijze tonen aan de Chauffeur. Op de trams en trambussen waar je ook aan de midden- of achterdeur mag of moet opstappen, hoeft dat niet. Indien het Sms-Vervoerbewijs niet volledig zichtbaar is op het scherm van de gsm, kan de Chauffeur de Reiziger vragen om het Sms-Vervoerbewijs, alsook het afzendnummer volledig zichtbaar te maken.
- De controleur is gemachtigd om bij het controleren van sms-vervoerbewijs jouw gsm-nummer te vragen. De controleur kan dit gsm-nummer doorgeven aan de Helpdesk per telefoon of Sms-bericht, waarna de Helpdesk aan de hand van dit gsm-nummer de aankoop van een Sms-Vervoerbewijs kan nagaan. Op verzoek van de controleur kan de Klantendienst een controlebericht verzenden naar het gsm-nummer zoals door jou verstrekt ter controle van de aankoop van een Sms-Vervoerbewijs.
- Een Sms-Vervoerbewijs is steeds gekoppeld aan de simkaart in je GSM en niet aan de GSM zelf. Dat maakt dat wanneer je de simkaart vervangt tijdens de Geldigheidsduur van een Sms-Vervoerbewijs, ook het geldige Sms-Vervoerbewijs verdwijnt.
- Meerdere personen die samen reizen, kunnen via eenzelfde gsm sms-vervoerbewijzen aankopen. Je kan met 1 sms telkens tot 5 sms-vervoerbewijzen aankopen. Zo moet je niet voor elke persoon de operatorkost betalen. Doe dit door een cijfer tussen 2 en 5 achter je smscode te typen, bijvoorbeeld DL5. Als meerdere personen samen reizen met geldige Sms-Vervoerbewijzen die op één en dezelfde gsm worden bewaard, dan moeten deze personen de volledige reis samenblijven. Als in dit geval toch één van deze personen zijn reis zou onderbreken, dan moeten de overige Reizigers de gsm gedurende de rest van de reis bij zich houden.
- Je mag een ontvangen sms-vervoerbewijs waarvan de tijdslimiet nog niet verstreken is niet doorgeven door je gsm of de simkaart door te geven aan een andere gebruiker.
- Je mag evenmin een sms-vervoerbewijs doorzenden naar een andere gebruiker. Beide gevallen worden als een vorm van fraude beschouwd.
- De Lijn is niet verantwoordelijk wanneer je er, om welke reden dan ook, niet in slaagt een sms-vervoerbewijs aan te kopen. In zo’n geval zal je via een ander verkoopkanaal een Geldig Vervoerbewijs moeten aankopen.
Kan ik een terugbetaling van de prijs van een sms-vervoerbewijs bekomen?
De prijs van een Sms-vervoerbewijs aangekocht via een sms-bericht en de operatorkost van het smsbericht waarmee het Sms-vervoerbewijs wordt aangevraagd worden nooit terugbetaald.Kan ik een sms-vervoerbewijs opzeggen of verlengen?
Een sms-vervoerbewijs is éénmalig en kan niet worden opgezegd of verlengd.Nog vragen over sms-vervoerbewijs?
Meer informatie over de sms-vervoerbewijzen vind je hier: help.delijn.be/hc/nl/sections/360007836752-Kopen-via-sms-ticket-en-dagticket-via-smsDigitale drager via De Lijn applicatie of website
Je De Lijn account via de app of website van De Lijn is een digitale drager voor tickets (zie 'Tickets via de De Lijn applicatie of de De lijn website') en je De Lijn Account via de app is een digitale drager voor abonnementen (zie 'Abonnementen via de De Lijn Applicatie').
Tickets via de De Lijn applicatie of de De lijn website
Tickets die je aankoopt op de De Lijn website of in de De Lijn applicatie, worden afgeleverd in je De Lijn account en kunnen geactiveerd en getoond worden op een digitale drager, zoals een smartphone, tablet of laptop. De volgende vervoerbewijzen zijn momenteel beschikbaar op digitale dragers: ticket, dagticket, groepsticket, 10-rittenkaart of 50-rittenkaart. Daarnaast kan De Lijn ook bijzondere vervoerbewijzen met specifieke voorwaarden aanbieden op digitale dragers.
Hoe lang is een vervoerbewijs op digitale drager geldig?
De Vervoerbewijzen ticket, dagticket en 10-rittenkaart zijn geldig tot 1 jaar na aankoop. De 50-rittenkaart is geldig tot 3 maanden na aankoop. Bijzondere Vervoerbewijzen op Digitale Drager, kunnen hiervan afwijken. Meer informatie over de tarieven en Geldigheidsduur van Vervoerbewijzen op Digitale Drager, vind je hier: delijn.be/nl/Vervoerbewijzen/ticketsHoe kan ik een vervoerbewijs op digitale drager aankopen?
- Indien je een Vervoerbewijs op Digitale Drager wenst aan te kopen, kan dat via een applicatie of website van De Lijn.
- De Lijn Applicatie: Wens je via de De Lijn Applicatie aan te kopen, dan moet je deze De Lijn Applicatie eerst downloaden en een De Lijn Account aanmaken. Je dient de gebruiksvoorwaarden van De Lijn te aanvaarden bij de installatie op je smartphone of tablet. Om een Vervoerbewijs te kunnen aankopen moet je verbonden zijn met het internet. Mogelijks vraagt dit een aanpassing van je overeenkomst met je telecomoperator. Meer info vind je hier terug: delijn.be/nl/content/reisinfo/ontdek-de-app
- De Lijn Website: Installeer je liever geen applicatie, dan kan je de Vervoerbewijzen ook digitaal aankopen via de De Lijn Website. Je dient hiervoor ook een De Lijn Account aan te maken. Jouw De Lijn Account wordt “De Lijn profiel” genoemd op de De Lijn Website. Meer informatie vind je hier terug: delijn.be/nl/tickets Na aankoop via de De Lijn Applicatie of de De Lijn Website, bevindt je Vervoerbewijs zich in je ticket zone. In de De Lijn Applicatie vind je deze terug onder het tabblad “Producten/Tickets”. Op de De Lijn Website vind je deze terug via “delijn.be/nl/mijnlijn” onder “Ticket zone”. Je moet steeds inloggen met het De Lijn Account waarmee je het Vervoerbewijs hebt aangekocht om het aangekochte Vervoerbewijs te kunnen terugvinden in de De Lijn Applicatie of op de De Lijn Website.
Onder welke voorwaarden kan ik het vervoerbewijs op digitale drager gebruiken?
- Om geldig te rijden, dien je het aangekochte Vervoerbewijs in je ticket zone eerst te activeren alvorens je opstapt. Het activeren van je Vervoerbewijs doe je door op de knop “activeren” van het desbetreffende Vervoerbewijs in je ticket zone te klikken.
- Na activatie, bevat je Geldig Vervoerbewijs van De Lijn de volgende informatie:
- de naam en voornaam van de Reiziger, indien aangekocht via de De Lijn Website of de De Lijn Applicatie
- de veiligheidscode (eventueel in de vorm van een QR code) waarmee het Vervoerbewijs identificeerbaar is
- de Tijdslimiet van het Vervoerbewijs
- de prijs van het Vervoerbewijs
- indien het Vervoerbewijs toelaat dat meerdere Reizigers samen mogen reizen: het maximum aantal Reizigers dat gelijktijdig mag reizen met het Vervoerbewijs
- eventuele bijkomende documenten waarover de Reiziger dient te beschikken om gebruik te mogen maken van het Vervoerbewijs, bv. toegangsticket van P&R of Evenement
- indien van toepassing, bijkomende beperkingen inzake gebruiksrecht voor het desbetreffende Vervoerbewijs, bv. inzake geografische regio, tijdsframe of lijnnummer
- Indien je je Vervoerbewijs op Digitale Drager via de De Lijn Website activeert, ontvang je op het moment van activatie een bevestigingsemail op het e-mailadres dat aan je account is gekoppeld. Deze e-mail bevat dezelfde informatie als het geactiveerde Vervoerbewijs op de website van De Lijn en geldt in zijn originele en ongewijzigde vorm zoals ontvangen door de Reiziger ook als Geldig Vervoerbewijs. De bevestigingsemail mag in zijn originele en ongewijzigde vorm worden uitgeprint. Deze e-mail mag niet doorgestuurd worden naar een andere gebruiker, en wordt als dusdanig niet als een Geldig Vervoerbewijs geaccepteerd.
- Je moet jouw Geldig Vervoerbewijs bij elke opstap spontaan en op duidelijke wijze tonen aan de Chauffeur. Op voertuigen waar je ook aan de midden- of achterdeur mag opstappen hoeft dat niet. Indien het Vervoerbewijs niet volledig zichtbaar is op het scherm van de Digitale Drager, kan de Chauffeur de Reiziger vragen om het Vervoerbewijs volledig zichtbaar te maken. Een screenshot ofwel foto-opname van het geactiveerd Vervoerbewijs wordt niet als Geldig Vervoerbewijs geaccepteerd.
- Een Vervoerbewijs op Digitale Drager is, voor controledoeleinden, gekoppeld aan de account van de Reiziger of aan zijn gsm-nummer. De simkaart mag derhalve niet worden vervangen tijdens de Geldigheidsduur het Vervoerbewijs.
- Als door een technisch probleem het digitaal Vervoerbewijs niet geactiveerd kan worden, zal je hiervan op de hoogte worden gebracht via een foutmelding in de De Lijn Applicatie of op de De Lijn Website. Deze foutmelding is geen Geldig Vervoerbewijs.
- Meerdere personen die samen reizen, kunnen via eenzelfde Digitale Drager meerdere Vervoerbewijzen aankopen. Voor iedere Reiziger moet een Vervoerbewijs worden besteld, met uitzondering van het groepsticket. Als meerdere personen samen reizen met meerdere geldige Vervoerbewijzen (één Vervoerbewijs per Reiziger) die op één en dezelfde smartphone of tablet worden bewaard, dan moeten deze personen de volledige reis samenblijven. Als in dit geval toch één van deze personen zijn reis zou onderbreken, dan moeten de overige Reizigers de Digitale Drager gedurende de rest van de reis bij zich houden. Indien het Vervoerbewijs wordt uitgegeven op naam van één Reiziger, dan dient de betrokken Reiziger zich in het reisgezelschap te bevinden gedurende de volledige reis.
- Indien je je op een locatie bevindt waar er geen bereik is om een Vervoerbewijs op Digitale Drager te kopen of activeren, of je over te weinig tegoed beschikt om dit te doen, of om welke reden dan ook er niet in slaagt een Vervoerbewijs aan te kopen, kan dit niet aan De Lijn verweten worden. Je zal dan een ander Geldig Vervoerbewijs moeten aanschaffen.
- Het is verboden om een geactiveerd Vervoerbewijs op Digitale Drager, waarvan de Tijdslimiet nog niet verstreken is, door te geven door de Digitale Drager te overhandigen aan een andere gebruiker. Dit wordt als fraude beschouwd.
Onder welke voorwaarden kan ik het vervoerbewijs op digitale Drager via de De Lijn applicatie of de De Lijn website doorgeven aan een andere reiziger?
- Doorgeven van een Vervoerbewijs op Digitale Drager via de De Lijn Applicatie of de De Lijn Website aan een andere Reiziger kan enkel op voorwaarde dat:
- het Vervoerbewijs nog volledig ongebruikt is door de Aankoper
- de Aankoper van het Vervoerbewijs en de ontvanger van het Vervoerbewijs beiden beschikken over een online account van De Lijn of de ontvanger bij de verzilvering van de code een online account aanmaakt
- Elk digitaal Vervoerbewijs kan slechts eenmalig worden doorgegeven aan één enkele persoon. Een doorgegeven Vervoerbewijs op Digitale Drager kan door de Aankoper niet meer worden geactiveerd of doorgegeven aan iemand anders.
- Als de Aankoper ervoor kiest om het aangekochte Vervoerbewijs op Digitale Drager door te geven, doet de Aankoper een gift van het aangekochte Vervoerbewijs op Digitale Drager ten gunste van de ontvanger door het verzenden van een code. Als de Aankoper een communicatiekanaal heeft gekozen om de code te verzenden, bevindt de Aankoper zich niet meer in de Applicatie van De Lijn of op de Website van De Lijn.
- Zolang de ontvanger van de code - dewelke toegang geeft tot het Vervoerbewijs op Digitale Drager – deze nog niet heeft ingewisseld, kan de Aankoper diezelfde code nog intrekken.
- Nadat de ontvanger de ontvangen code inwisselt, verschijnt het digitale Vervoerbewijs in de ticket zone van de ontvanger en verdwijnt het in de ticket zone van de Aankoper. De Aankoper kan de productinformatie van het aangekochte Vervoerbewijs wel nog steeds raadplegen in de aankoophistoriek.
- Het doorgeven van tickets is uitgesloten voor Vervoerbewijzen die onderdeel uitmaken van een specifieke promotie van De Lijn of Vervoerbewijzen die een werkgever ter beschikking stelt van zijn werknemer (door middel van een derdebetaler-systeem).
Kan ik een terugbetaling van een vervoerbewijs op digitale drager bekomen?
De prijs van een vervoerbewijs op digitale drager kan nooit worden terugbetaald.Kan ik een vervoerbewijs op digitale drager opzeggen of verlengen?
Een vervoerbewijs op digitale drager is éénmalig en kan niet worden opgezegd of verlengd.Abonnementen via de De Lijn Applicatie
Je kan als abonnementhouder je op- en overstappen ook registreren via de De Lijn applicatie. Dit geeft je een geldig vervoerbewijs indien je je houdt aan de juiste voorwaarden. Het is dan niet nodig om je MOBIB-kaart te scannen. Bij controle toon je de QR code van je op- of overstap in de De Lijn applicatie als ook jouw identiteitsbewijs. Dit is steeds op naam en enkel de vermelde persoon – de houder van het abonnement – kan geldig gebruik maken van digitaal opstappen. Dit is mogelijk op alle voertuigen van De Lijn met uitzondering van de studentensnellijnen.
Onder welke voorwaarden kan ik mijn op- en overstap registreren in de De Lijn applicatie?
Je hebt nodig:- de De Lijn Applicatie op jouw smartphone of toestel waarop de De Lijn Applicatie werd geïnstalleerd
- een geldig abonnement op jouw naam dat gekoppeld is in een De Lijn Account en waarvoor digitaal opstappen geactiveerd is
- een actieve Bluetooth
- een internetverbinding op moment van op- en overstapregistratie
Hoe registreer ik een op- of overstap correct?
- Je activeert eerst éénmalig digitaal opstappen voor één persoon in je De Lijn account via de De Lijn Applicatie. Vervolgens moet je – net als met een MOBIB-kaart - elke opstap en overstap Registreren.
- Meer uitleg over deze stappen kan je vinden op delijn.be/digitaalopstappen
- De Lijn gaat uit van een bovengrens van 150 (honderdvijftig) minuten voor een verplaatsing. Na 150 (honderdvijftig) minuten zal de opstap-activatie vervallen en beschikt de Reiziger niet langer over een Geldig Vervoerbewijs.
- Je mag op- en Overstappen afwisselend Registreren met je MOBIB-kaart of via de De Lijn Applicatie. Het is niet toegestaan om eenzelfde op- of overstap zowel met MOBIB-kaart als via digitaal opstappen manieren te Registreren.
Wat als het niet lukt om mijn op- of overstap correct te registreren?
Mocht je niet in staat zijn om je op- of overstap goed te Registreren via de App van De Lijn (bijvoorbeeld omwille van een lege batterij of netwerkproblemen), registreer dan je op- of overstap met je MOBIB-kaart aan een Geel Scantoestel tot je een bevestigingssignaal (groen scherm met witte vink en een geluidsignaal) krijgt. Heb je je MOBIB-kaart niet bij, dan moet je een ander Geldig Vervoerbewijs aanschaffen. Dit Vervoerbewijs wordt niet terugbetaald. Indien je om redenen te wijten aan De Lijn niet (tijdig) over je abonnement kan beschikken ofwel geen correcte registratie van de overstap kan doen, kan je desgevallend om een terugbetaling van het ander aangeschafte Vervoerbewijs verzoeken.Beveiliging van De Lijn Account
Je dient op elk moment de controle te bewaren over de toegang tot je De Lijn Account en te voorkomen dat een derde hiertoe toegang krijgt. Je dient je wachtwoord en login gekoppeld aan je De Lijn Account geheim te houden, te bewaren op een veilige plaats en niet mee te delen aan derden. Deze verplichting tot beveiliging geldt eveneens voor alle mobiele dragers (smartphone, laptop, tablet en MOBIB-kaart) die toegang kunnen verlenen tot je De Lijn Account. We kunnen je De Lijn Account op elk moment tijdelijk schorsen of definitief beëindigen indien we dit nodig achten om jezelf, De Lijn of Gemachtigde Partner(s) tegen identiteitsdiefstal of andere vormen van fraude te beschermen. Je zal hiervan schriftelijk verwittigd worden op het door jou aangegeven e-mailadres.De Lijn Flex ticket
Inleiding
- Een De Lijn Flex ticket is een papieren drager, het betaalbewijs dat uit de betaalterminal komt nadat je een bepaald tarief hebt betaald. Deze drager is niet herlaadbaar en niet gepersonaliseerd.
- Het De Lijn Flex ticket schaf je aan door aan de betaalterminal van de Chauffeur het gepaste tarief te betalen met een contactloze bankkaart (debetkaart, kredietkaart en prepaid bankkaart), smartphones of contactloos betaalmedium met betaal applicaties voor contactloos betalen (Google Pay, Apple Pay,…) met een gekoppelde bankkaart.
- Het standaard ticket tarief wordt toegepast behalve als je een Elektronische Kaart met het product 10-rittenkaart, 10-rittenkaart met gemeentekorting of 50-rittenkaart kunt voorleggen waarop nog minstens 1 niet gebruikte rit staat. In die gevallen wordt het tarief toegepast op basis van de op dat moment geldende totaalprijs van het product gedeeld door het aantal ritten, om zo het tarief van één rit te bekomen.
Hoe kan ik een vervoerbewijs via een betaalterminal op een Flexbus aankopen?
- Vraag naar een De Lijn Flex ticket bij de chauffeur, die rekent je dan het tarief van één rit aan. Indien je een 10-rittenkaart, 10-rittenkaart met gemeentekorting of 50-rittenkaart hebt, toon je deze aan de Chauffeur die dan het gepaste tarief aanrekent.
- Hou vervolgens je contactloze bankkaart, smartphone of contactloos betaalmedium tegen de betaalterminal van de Chauffeur.
- Het betaalbewijs komt uit de betaalterminal en de Chauffeur zal je dit overhandigen. Hou het De Lijn Flex ticket goed bij voor controle. Het is 60 minuten geldig en je mag het gebruiken op alle diensten van De Lijn (met uitzondering van de studentensnellijnen).
- Als de betaalterminal je betaling niet accepteert, dan zal de Chauffeur je hierop attent maken. Mogelijke redenen voor negatieve feedback zijn: onvoldoende saldo op de gekoppelde zichtrekening, verloren of gestolen betaalkaart, enz. Je bent dan als Reiziger niet in het bezit van een Geldig Vervoerbewijs en je zal in dit geval onmiddellijk een Geldig Vervoerbewijs dienen aan te kopen via het gebruik van een ander contactloze betaalkaart of via een ander verkoopkanaal zoals sms of via de De Lijn Applicatie.
Zijn er beperkingen bij de aankoop en het gebruik van een vervoerbewijs via een betaalterminal?
Je kan voor meerdere personen het De Lijn Flex ticket aankopen. Je zal voor iedere persoon één De Lijn Flex ticket moeten aankopen. Er is geen beperking op het aantal personen waarvoor De Lijn Flex tickets worden aangekocht. Let wel dat je bank mogelijks een beperking heeft ingesteld op je betaalkaart, waardoor het veelvuldig aankopen van éénzelfde product aan éénzelfde betaalterminal kan geblokkeerd worden. De Reizigers mogen individueel verder reizen met het De Lijn Flex ticket, dit is geanonimiseerd en valt niet onder het product groepsticket.Hoe lang is een vervoerbewijs op een De Lijn Flex ticket geldig?
Een aankoop van een vervoerbewijs via een De Lijn Flex ticket geeft je als reiziger recht op vrij op- en overstappen op alle voertuigen van De Lijn (behalve de studentensnellijnen) gedurende 60 (zestig) minuten.Onder welke voorwaarden kan ik een vervoerbewijs op een De Lijn Flex ticket gebruiken?
- Zoals voor elk vervoerbewijs moet je het De Lijn Flex ticket tijdens de rit steeds bij je hebben.
- Bij een overstap naar het reguliere net moet de reiziger niet opnieuw betalen (aan de Witte Terminals) of een drager Scannen (aan het Gele Scantoestel). Het De Lijn Flex ticket is geldig gedurende 60 (zestig) minuten. Enkel indien de Reiziger deze 60 (zestig) minuten overschrijdt, dient deze een nieuw Vervoerbewijs aan te schaffen.
- Bij het gebruik van een contactloze debetkaart moet er voldoende saldo op de gekoppelde bankrekening staan, met een minimum van een bedrag gelijk aan het tarief van 1 (één) ticket.
- De Lijn kan niet verantwoordelijk worden gesteld wanneer je, om welke reden dan ook, er niet in slaagt een rit te betalen aan een betaalterminal. In zo’n geval zal je via een ander verkoopkanaal zoals sms of via de De Lijn Applicatie een Geldig Vervoerbewijs moeten aankopen.
Kan ik een vervoerbewijs op een De Lijn Flex ticket opzeggen of verlengen?
Neen, een aangekocht vervoerbewijs op een De Lijn Flex ticket is éénmalig en kan niet worden opgezegd of verlengd.Kan ik een terugbetaling van de prijs betaald voor een vervoerbewijs op een De Lijn Flex ticket bekomen?
De prijs van een aangekocht vervoerbewijs op een De Lijn Flex ticket wordt nooit terugbetaald.Heb je nog vragen over het De Lijn Flex ticket?
Meer specifieke informatie over de aankoop en het gebruik van een De Lijn Flex ticket kan je vinden via de volgende link: delijn.be/nl/flex-tarievenDigitale drager via de applicatie van een gemachtigde partner of m-leverancier
Informatie
- Tickets die je aankoopt in de app van een Gemachtigde Partner van De Lijn (de m-leveranciers), worden afgeleverd in deze applicatie en kunnen getoond worden op een Digitale Drager. Een overzicht van de huidige m-leveranciers kan je hier vinden: delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/tickets/partners-ticket
- Om een Vervoerbewijs aan te kopen, moet je eerst de applicatie van de m-leverancier naar keuze downloaden en een account aanmaken. Je dient de gebruiksvoorwaarden van de m-leverancier te aanvaarden bij de installatie op je smartphone of tablet. Om een Vervoerbewijs te kunnen aankopen moet je verbonden zijn met het internet. Mogelijks vraagt dit een aanpassing van je overeenkomst met je telecomoperator.
- De betaling van het Vervoerbewijs op Digitale Drager gebeurt via de desbetreffende m-leverancier. M-leveranciers die producten aanbieden, verkopen deze producten voor naam en voor rekening van De Lijn.
- Het is toegelaten dat m-leveranciers kosten aanrekenen voor het downloaden en/of het gebruik van hun applicatie. Het is niet toegelaten aan de m-leverancier om het tarief van het Vervoerbewijs op Digitale Drager zelf te verhogen.
- Alle informatie over de verkoopsvoorwaarden van Vervoerbewijzen op Digitale Drager, aangekocht via de applicatie van een m-leverancier, vind je terug via de communicatiekanalen van de desbetreffende m-leverancier.
- Vervoerbewijzen op Digitale Drager die je via de applicatie van een m-leverancier hebt gekocht, zijn meestal onmiddellijk geactiveerd na aankoop.
- Na activatie, bevat je Geldig Vervoerbewijs op Digitale Drager de volgende informatie:
- de naam en voornaam van de Reiziger of gsm-nummer
- de veiligheidscode waarmee het Vervoerbewijs op Digitale Drager identificeerbaar is
- de Tijdslimiet van het Vervoerbewijs op Digitale Drager
- de prijs van het Vervoerbewijs op Digitale Drager
- Je moet jouw Geldig Vervoerbewijs op Digitale Drager bij elke opstap spontaan en op duidelijke wijze tonen aan de Chauffeur. Op voertuigen waar je ook aan de midden- of achterdeur mag opstappen hoeft dat niet. Indien het Vervoerbewijs niet volledig zichtbaar is op het scherm van de Digitale Drager, kan de Chauffeur de Reiziger vragen om het Vervoerbewijs op Digitale Drager volledig zichtbaar te maken. Een screenshot ofwel foto-opname van het geactiveerd Vervoerbewijs op Digitale Drager wordt niet als Geldig Vervoerbewijs geaccepteerd.
- Een Vervoerbewijs op Digitale Drager is, voor controledoeleinden, gekoppeld aan de account van de Reiziger en meestal ook aan zijn gsm-nummer. De simkaart mag derhalve niet worden vervangen tijdens de Geldigheidsduur van het Vervoerbewijs.
- Als door een technisch probleem het Vervoerbewijs op Digitale Drager niet geactiveerd kan worden, kan je hiervan op de hoogte worden gebracht via een foutmelding in de applicatie van de Gemachtigde Partner of op de website van de Gemachtigde Partner. Deze foutmelding is geen Geldig Vervoerbewijs.
- Meerdere personen die samen reizen, kunnen via eenzelfde Digitale Drager meerdere Vervoerbewijzen aankopen. Voor iedere Reiziger moet een Vervoerbewijs op Digitale Drager worden besteld. Als meerdere personen samen reizen met meerdere geldige Vervoerbewijzen op Digitale Drager (één Vervoerbewijs per Reiziger) die op één en dezelfde smartphone of tablet worden bewaard, dan moeten deze personen de volledige reis samenblijven. Als in dit geval toch één van deze personen zijn reis zou onderbreken, dan moeten de overige Reizigers de Digitale Drager gedurende de rest van de reis bij zich houden. Indien het Vervoerbewijs op Digitale Drager wordt uitgegeven op naam van één Reiziger, dan dient de betrokken Reiziger zich in het reisgezelschap te bevinden gedurende de volledige reis.
- Indien je je op een locatie bevindt waar er geen bereik is om een Vervoerbewijs op Digitale Drager te kopen of activeren, of je over te weinig tegoed beschikt om dit te doen, of om welke reden dan ook er niet in slaagt een Vervoerbewijs aan te kopen, kan dit niet aan de Gemachtigde Partner van De Lijn noch aan De Lijn verweten worden. Je zal dan een Geldig Vervoerbewijs moeten aanschaffen.
- Het is niet toegestaan om een Vervoerbewijs op Digitale Drager, waarvan de Tijdslimiet nog niet verstreken is, door te geven door het overhandigen van de Digitale Drager aan een andere Reiziger, of om een Vervoerbewijs door te zenden naar een andere Reiziger. Beide gevallen worden als een vorm van fraude beschouwd.
Bijzondere vervoerbewijzen
Inleiding
- Bijzondere vervoerbewijzen zijn vervoerbewijzen die worden aangekocht via de De Lijn website of via een gemachtigde partner waar De Lijn een overeenkomst mee heeft afgesloten, al dan niet in combinatie met een ander product of vervoerbewijs.
- Bijzondere vervoerbewijzen kunnen worden afgeleverd via e-mail, op digitale of papieren dragers en staan meestal op naam van een specifieke reiziger.
- Het bijzondere vervoerbewijs zal de volgende gegevens bevatten:
- de naam en voornaam van de reiziger
- een unieke veiligheidscode voor het identificeren van het vervoerbewijs eventueel in de vorm van een QR code
- de geldigheidsperiode van het vervoerbewijs, inclusief start- en eindtijdstip
- indien het Vervoerbewijs toelaat dat meerdere Reizigers samen mogen reizen: het maximum aantal reizigers dat gelijktijdig mag reizen met het Vervoerbewijs
- eventuele bijkomende documenten waarover de reiziger dient te beschikken om gebruik te mogen maken van het vervoerbewijs, bv. toegangsticket van P&R of evenement
- indien van toepassing, bijkomende beperkingen inzake gebruiksrecht voor het desbetreffende Vervoerbewijs, bv. inzake geografische regio, tijdsframe of lijnnummer
Hoe lang is een bijzonder vervoerbewijs geldig?
De Geldigheidsduur van een bijzonder vervoerbewijs is afhankelijk van het desbetreffende product en staat aangegeven op het bijzondere vervoerbewijs.Onder welke voorwaarden kan ik een bijzonder vervoerbewijs gebruiken?
- Wanneer omwille van technische redenen, een bijzonder vervoerbewijs niet kan worden afgeleverd, zal de aanvragende reiziger hiervan op de hoogte worden gebracht door de De Lijn website of door de gemachtigde partner. Deze foutmelding is geen geldig vervoerbewijs of reden om zonder geldig vervoerbewijs te reizen.
- De Lijn kan niet verantwoordelijk worden gesteld wanneer een Reiziger, om welke reden dan ook, er niet in slaagt een bijzonder vervoerbewijs aan te kopen. In voorkomend geval zal de reiziger via een ander verkoopkanaal een geldig vervoerbewijs moeten aankopen.
Kan ik een terugbetaling van de prijs van een Bijzonder Vervoerbewijs bekomen?
De prijs van een bijzonder vervoerbewijs aangekocht op papier, digitale drager of per e-mail kan nooit worden terugbetaald.Kan ik een bijzonder vervoerbewijs opzeggen of verlengen?
Een bijzonder vervoerbewijs is éénmalig en kan niet worden opgezegd of verlengd.Bijzondere regels voor specifieke doelgroepen
Informatie
- Het is mogelijk dat je tot een specifieke doelgroep behoort waardoor je in aanmerking komt van een verminderd of gereduceerd tarief om gebruik te kunnen maken van onze dienstverlening.
- Wil je weten of je aan de voorwaarden beantwoordt om uit te maken van een specifieke doelgroep en hier van kan genieten, klik dan op deze link: delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/kortingen
- Een overzicht van de tussenkomsten door gemeenten of steden kan je hier terugvinden: delijn.be/kortingen-steden-gemeenten
- Een overzicht van de tussenkomsten vanuit een onderwijsinstelling vind je hier: delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/kortingen/tussenkomst-school
- Een overzicht van de tussenkomsten vanuit een werkgever vind je hier: delijn.be/nl/content/voordelig-woon-werkverkeer
Overige bepalingen
Verzakingsrecht
Conform artikel VI.53, 12° van het wetboek van economisch recht, beschikt je niet over een herroepingsrecht voor de aankoop van een vervoerbewijs. De verwijzing naar de relevante wettekst kan je hier terugvinden: www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2013022819&table_name=wetPrivacyverklaring
We verzamelen, gebruiken en publiceren informatie van of over jou zoals beschreven in ons privacy beleid. Het privacy beleid vind je hier: delijn.be/nl/content/privacyAansprakelijkheid van De Lijn
- De Lijn kan slechts tegenover gebruikers (behalve ongevallen en lichamelijke schade) aansprakelijk gesteld worden indien zij tijdens de uitoefening van haar opdracht een opzettelijke zware fout begaan heeft.
- Indien deze fout geleid heeft tot een annulering, vertraging of storing van de reis van de gebruiker, dan wordt de maximale vergoeding die in voorkomend geval door De Lijn toegekend zou kunnen worden, vastgelegd op de waarde van één rit, die De Lijn kan vereffenen in natura of door een gelijkwaardige vergoeding, met uitsluiting van iedere andere rechtstreekse of onrechtstreekse schade. In de andere gevallen kan de vergoeding van de eventueel door De Lijn aan de gebruiker veroorzaakte materiële schade niet hoger zijn dan een maximumbedrag van 150 (honderdvijftig) euro.
- Minderjarigen reizen onder de verantwoordelijkheid van hun ouders of de verantwoordelijke persoon. Bovendien kunnen kinderen onder de 6 (zes) jaar om veiligheidsredenen niet alleen reizen en moeten zij worden begeleid door een persoon van ten minste 12 (twaalf) jaar oud. De Lijn wijst elke verantwoordelijkheid in dit verband af en behoudt zich het recht voor om de politie en/of de sociale dienst te bellen om zich te ontfermen over een kind onder de 6 (zes) jaar, dat zich alleen in voertuigen of gebouwen van De Lijn bevindt.
Intellectuele eigendom
- Alle intellectuele rechten met betrekking tot de dragers en de inhoud van de dragers van de vervoerbewijzen in de meest ruime zin berusten uitsluitend bij De Lijn, haar leveranciers of dienstverleners.
- De klant verkrijgt slechts een niet exclusief en niet overdraagbaar gebruiksrecht binnen de beperkingen en grenzen die verschillend zijn per individuele drager.
Orde van voorrang
Ingeval van tegenstrijdigheid of conflict tussen de bepalingen van huidige voorwaarden en de algemene reisvoorwaarden, zullen de bepalingen van huidige voorwaarden voorrang krijgen.Toepasselijk recht en geschillenbeslechting
- Huidige voorwaarden worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht.
- Bij betwisting in verband met huidige voorwaarden kan de reiziger met het oog op een bekomen van een minnelijke schikking zich richten tot de Vlaamse Ombudsdienst die gecontacteerd kan worden via volgende link: vlaanderen.be/vlaamse-ombudsdienst. Het advies van de Vlaamse Ombudsdienst is niet bindend.
- Bij gebreke aan het vinden van een minnelijke schikking, zijn de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Mechelen uitsluitend bevoegd.

