Ga naar hoofdinhoud

Nieuw datatalent ontdekt tijdens de finale van de Data & AI Challenge

Vorige week donderdag vond in Leuven de finale plaats van de Data & AI Challenge. Een initiatief van partner Editx (online jobplatform voor IT profielen), met De Lijn als trotse hoofdsponsor. Via deze challenge werden de strafste Data- en AI-talenten uit heel België uitgedaagd om hun kennis, snelheid en probleemoplossend vermogen te testen.

04 december 2025 - Tips, info en nieuws

Over de Data & AI Challenge

Aan de online voorronde namen 693 kandidaten deel: van ervaren data scientists en AI-engineers tot studenten en jonge professionals met een passie voor data. In slechts 10 minuten moesten ze 20 vragen rond data science, AI, machine learning en logisch redeneren oplossen. Met een gemiddelde score van 53%, bleek dit geen gemakkelijke opdracht te zijn.

De beste 50 deelnemers stroomden door naar de finale op 27 november in Leuven, waar een avond vol keynotes, fun, netwerking én de uitreiking van de awards op het programma stond. Ook Philippe Le Cerf, directeur ICT en digitalisering mocht één van de awards uitreiken.

Visual data & IT challenge

Data & IT challenge

De winnaars

Het finalespel bestond uit een interactieve quiz van nog eens 20 data & AI vragen, waarvan sommigen een rechtstreekse link hadden met De Lijn. De avond werd afgesloten met de bekendmaking van de drie laureaten:

🥇 1ste plaats: Stefan Panggabean. Hij wint een gratis deelname aan het Vlerick Digital Strategy & AI Programme.

🥈 2de plaats: Chidi Nweke. Hij wint een €200 Amazon-voucher.

🥉 3de plaats: Avisha Bhiryani. Zij wint een €100 Amazon-voucher.

Alle aanwezige finalisten gingen bovendien naar huis met duo-tickets voor Kinepolis. Proficiat aan de winnaars!

Waarom De Lijn deelneemt

Voor De Lijn is dit initiatief meer dan een wedstrijd. Het is een kans om:

  • in contact te komen met nieuw IT- talent

  • zichtbaarheid te geven aan onze digitale transformatie

  • te tonen dat we inzetten op innovatie, slimme technologie en toekomstgerichte mobiliteit

  • bij te dragen aan de community waarin de Belgische datawereld elkaar ontmoet en inspireert

Onze rol als hoofdsponsor past binnen onze ambitie om uit te groeien tot een innovatieve, data-driven mobiliteitspartner voor Vlaanderen.

Een succesvolle editie

De finale bracht opnieuw duidelijk naar voren hoe groot het enthousiasme is rond data en AI in België. Het werd een inspirerende avond die niet alleen talent in de kijker zette, maar ook de waarde onderstreepte van samenwerking tussen bedrijven, professionals en studenten.

Data & AI behoren tot de meest uitdagende en fascinerende domeinen van onze tijd. De mogelijkheden lijken eindeloos, maar de echte uitdaging ligt in de praktische toepassing ervan. Tijdens de wedstrijd werden toekomstige IT-leiders uitgedaagd om strategisch inzicht te combineren met diepgaande kennis van data en machine learning om concrete problemen op te lossen. Dit leidt ook voor ons tot nieuwe inzichten én biedt de kans om IT-profielen aan te trekken. Voor De Lijn dus een echte meerwaarde om hieraan deel te nemen.

Michiel Mentens, Enterprise Data Management Officer

Ook geïnteresseerd in een IT-job bij De Lijn?

Tips, info en nieuws

Volg onze socials

Nog meer weetjes en nieuws over evenementen, dienstverlening, ... Deel jouw verhaal of foto.