Op 1 april 2025 passen we onze tarieven aan
28 februari 2025 - Tips, info en nieuws
Waarom stijgen de tarieven?
Het leven is de laatste jaren een pak duurder geworden. Er waren de geïndexeerde lonen, stijgende inflatie, duurdere materiaal- en energiekosten, … Daarom pasten heel wat bedrijven en instellingen hun tarieven aan. Maar wij deden dat niet.
Onze laatste tariefaanpassing dateert van april 2022, maar het was altijd al voorzien om hier verandering in te brengen (zie het Openbaredienstencontract 2023-2027). En inderdaad, op 14 februari 2025 keurde de huidige Vlaamse Regering ons nieuwe tariefkader goed.
Geloven in een betaalbaar openbaar vervoer
Op 1 april 2025 gaan onze nieuwe tarieven in en ze houden een prijsstijging van gemiddeld 18 % in. Dat lijkt heel veel, maar alles is nog steeds voordelig geprijsd als je het vergelijkt met andere openbaarvervoeraanbieders.
Door onze tarieven nu aan te passen, kunnen we een inhaalbeweging maken én investeren in onze dienstverlening. Daarvoor krijgen we extra steun van de Vlaamse Regering. Ze trekken bijvoorbeeld 400 miljoen euro uit om nieuwe en duurzame bussen en trams te kopen. Zo zal de helft van ons hele wagenpark over een vijftal jaar vernieuwd zijn.
Korting en verminderde tarieven
Natuurlijk blijven we oog hebben voor een betaalbaar openbaar vervoer. En snappen we dat deze tariefaanpassing verregaande gevolgen heeft, zeker voor mensen die het financieel moeilijk hebben of die extra steun kunnen gebruiken.
Daarom blijft het gratis abonnement voor personen met een beperking (PMH) of hun begeleider én speciale statuten bestaan. Ook blijven verminderde tarieven voor vervoersgarantie (VG) en verhoogde tegemoetkoming (VT) laag.
Hoe zien de nieuwe tarieven eruit?
| Tickets | Oude prijs | Prijs vanaf 01/04/2025 |
|---|---|---|
| Ticket | € 2,5 | € 3,0 |
| Ticket heen en terug | € 5,0 | € 6,0 |
| 10-rittenkaart | € 17/10 ritten | € 21/10 ritten |
| 50-rittenkaart | € 75/50 ritten | € 90/50 ritten |
| Groepsticket | € 1,7/rit p.p. | € 2,1/rit p.p. |
| Dagticket | € 7,5 | € 9 |
| Dagticket kind | € 4 | € 4,5 |
| 3-dagenticket | € 15 | € 18 |
| 3-dagenticket kind | € 8 | € 9 |
En opvallend: voor 18- tot 24-jarigen die een jaarabonnement willen kopen verandert er niets.
De Buzzy Pazz’ers zijn de enigen voor wie we een uitzondering maken. Dat doen we op vraag van de Vlaamse Regering. Ook weten we dat deze jongeren op een belangrijk scharnierpunt in hun leven staan: hun studies, eerste baantjes, … Zo moedigen we hen aan om voor duurzaam (openbaar) vervoer te blijven kiezen.
| Abonnementen | Oude prijs | Prijs vanaf 01/04/2025 |
|---|---|---|
| Buzzy Junior 12M | € 56 | € 66 |
| Buzzy Pazz 12-17j 12M | € 215 | € 255 |
| Buzzy Pazz 12-17j 3M | € 81 | € 96 |
| Buzzy Pazz 12-17j 1M | € 33 | € 39 |
| Buzzy Pazz 18-24j 12M | € 215 | € 215 |
| Buzzy Pazz 18-24j 3M | € 81 | € 96 |
| Buzzy Pazz 18-24j 1M | € 33 | € 39 |
| Omnipas 12M | € 351 | € 416 |
| Omnipas 3M | € 135 | € 160 |
| Omnipas 1M | € 49 | € 58 |
| Omnipas 65+ 12 | € 56 | € 67 |
| Vervoersgarantie (VG) | € 46 | € 54 |
| Verhoogde tegemoetkoming (VT) | € 56 | € 66 |
Extra informatie
Handig om te weten:
Kinderen jonger dan zes jaar reizen nog steeds gratis.
Gezinskortingen blijven van kracht. Als je bijvoorbeeld twee Buzzy Pazz-abonnementen nodig hebt voor je gezin, krijg je nog steeds 20 % korting op het tweede abonnement (weliswaar als de kinderen tussen 12 en 24 jaar oud zijn).
Ook blijven werkgevers en/of gemeentes tussenkomen in bus- en tramkosten. Via een mobiliteitsplan springen veel werkgevers bij in de kosten van woon-werkverkeer. En bieden heel wat steden en gemeenten kortingen of gratis abonnementen aan.
De geldigheidsduur van kaarten zoals een 10-rittenkaart aangekocht voor 1 april 2025 blijft van toepassing.
Vanaf 1 april 2025 veranderen ook nog deze zaken:
De operatorkost van een ticket via sms stijgt naar 0,25 euro. Dat was vroeger 0,15 euro.
Producten op elektronische kaart zijn vanaf nu één jaar geldig. Zo matchen ze met de vervoerbewijzen in onze app. En heb je er thuis nog eentje liggen? Dan behoudt die natuurlijk zijn gekende en langere geldigheidsduur.
Let wel: een 50-rittenkaart blijft drie maanden geldig. Gebruik je dit voor De Lijn Flex? Vanaf 1 april 2025 kan je ook op vertoon van een nog geldige 50-rittenkaart waarop minstens 1 niet gebruikte rit staat, een De Lijn Flex ticket kopen aan het op dat moment geldende rittarief van een 50-rittenkaart (€1,80 vanaf 1 april 2025).

